Vår toalett är bedrövlig. Man får smyga med vad man gör där inne på grund utav att det är så lyhört. Nu har jag bytt dörr och det blev betydligt bättre. Dock så hörs det endel ändå. Mellan dörrkarm och vägg är det en rejäl glipa. Jag undrar, skulle det hjälpa isolera den glipan och i sådana fall med vad? Jag förstår att det inte kan bli 100% ljudtätt men tänker att det kanske hjälper lite till.
 
Mikael_L
Dreva med mineralullsdrev är nog enklast. Beroende på springans bredd kan nog en gummilist för dörr och fönstertätning fungera bra och vara något bättre (eller både drev och gummilist är kanske bäst då) Är det stor springa kan kanske en bottningslist fungera bra.
Det kan göra nytta att isolera detta mellanrum.
.
Glöm inte att sätta någon slags list runt hela dörrkarmen, som dörrbladet går mot, ifall ni vill ljudtäta orentligt. Sen kollar du upp utrymmet i övrigt med.
En inte alltför ovanlig grej är att taket satts upp före väggen, och att de då finns springor i vägg/tak-vinkeln. Är det brädpaneltak så blir det ju rejäla hål. Sånt ska du sätta igen, med fogmassa eller nåt liknande. Ljud tar sig även förbi om det sitter två eldosor med bottnarna mot varandra på varsin sida av väggen. Och ev luftventiler leder ju ut ljud.

Nu finns det ju ett inbyggt problem i allt detta, ventilation vill man ju ha, men inte att ljud ska kunna passera där. ;)
 
Tackar för svaret! Många bra tips och saker att tänka på.
 
Mikael_L
Du får gärna återkomma med info om vilka åtgärder ni vidtagit och vilken effekt ni tycker det gav, för att öka på kunskapsdatabasen, sas ... :)
 
Ventileras alltid innerdörrar med en luftspalten längst ner vid tröskeln? Finns det andra alternativ för oss som har mekanisk frånluftsventilation?

Ska beställa innerdörrar den här veckan. Funderar på Swedoor Compakt som ska ha bra ljudisolerande egenskaper. Tänkte täta dörren med list (utom längst ner pga ventilation).

Hur kan jag lösa ventilationen på ett bättre sätt ljudmässigt?
 
bergstrollet skrev:
Ventileras alltid innerdörrar med en luftspalten längst ner vid tröskeln?
Den kan ventileras högst upp vid karmen också. :rolleyes:

bergstrollet skrev:
Finns det andra alternativ för oss som har mekanisk frånluftsventilation?
Ska beställa innerdörrar den här veckan. Funderar på Swedoor Compakt som ska ha bra ljudisolerande egenskaper. Tänkte täta dörren med list (utom längst ner pga ventilation).
Hur kan jag lösa ventilationen på ett bättre sätt ljudmässigt?
I och med att du har mekanisk frånluft måste du kompencera detta på något vis om du skulle få för dig att täta dörren helt. Annars kommer ett kraftigt undertryck att byggas upp i utrymmet som leder till att du i värsta fallet inte får upp dörren, (om den går utåt). :)
Detta kan inte lösas på annat sätt än genom relativt komplicerade ingrepp, som att montera en separat tilluftskanal.
 
På Hotellet jag var med och byggde på så tätade dom alla rumsdörrar med ljudtätningsmassa (mellan karm och vägg).
Dreva och lägg ett lager latex över drevningen, dom tätade utsidan mot korridoren inte insidan
 
Mikael_L
bergstrollet skrev:
Ventileras alltid innerdörrar med en luftspalten längst ner vid tröskeln? Finns det andra alternativ för oss som har mekanisk frånluftsventilation?
-klipp-
Hur kan jag lösa ventilationen på ett bättre sätt ljudmässigt?
Raceman skrev:
I och med att du har mekanisk frånluft måste du kompensera detta på något vis om du skulle få för dig att täta dörren helt. Annars kommer ett kraftigt undertryck att byggas upp i utrymmet som leder till att du i värsta fallet inte får upp dörren, (om den går utåt). :)
Detta kan inte lösas på annat sätt än genom relativt komplicerade ingrepp, som att montera en separat tilluftskanal.
Att man inte får upp dörren är nog ingen större risk. Men däremot får man ingen ventilation i rummen med stängda dörrar = skämd luft, som dessutom med ev fuktinnehåll kan skada huset på sikt.
 
Hur stor ska springan under karmen vara? Jag har sett att man köper anpassade trösklar för det här i bygghandeln. Räcker t ex 5 mm? Det känns väl mycket med 10 mm.
 
bergstrollet skrev:
Hur stor ska springan under karmen vara? Jag har sett att man köper anpassade trösklar för det här i bygghandeln. Räcker t ex 5 mm? Det känns väl mycket med 10 mm.
Allt är ju relativt. Standard är 10 mm, men huvudsaken är ju att du får in luft.
Prova du med 5 mm, men om du inte blir nöjd, får du väl ta fram morakniven och karva lit i efterhand. :D;)
 
nino skrev:
På Hotellet jag var med och byggde på så tätade dom alla rumsdörrar med ljudtätningsmassa (mellan karm och vägg).
Dreva och lägg ett lager latex över drevningen, dom tätade utsidan mot korridoren inte insidan
Då vet du också att varje hotellrum byggs som egen brandcell, och därför är också varje hotellrum försett med både tillluft och frånluft. Däremot ska ingen överluft ske mellan hotellrummet och korridoren. Den ska ju vara röktät.

I alla moderna bostäder är det nästan uteslutande frånluft i badrummet men tilluften kommer någon annan stans ifrån, ofta sovrummen. Det innebär alltså nästan uteslutande nödvändigt med överluft till badrummet.
 
Ja, denna tråden hade jag glömt bort. Jag köpte först och främst en annan dörr mot vad jag hade tänkt. En dörr från Swedoor, massiv kärna och sedan formpressat utanpå den kärnan (som jag förstod det). Jag tryckte i ganska mycket isolering mellan karm och vägg och sedan så sänkte jag hela karmen så springan under dörren blev lite mindre.

Jag/vi har inte upplevt att rummet fått sämre luft på något sätt, men å andra sidan är inte dörren där stängd jämt och ständigt. Riktigt nöjd i alla fall. Man kan nog trolla ganska mycket med "tysta" dörrar också som tar upp mycket ljud.

Tack för alla bra tips i denna tråd!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.