Hej, Jag provade att posta detta under "kök" men fick inte mycket gehör för mina funderingar där.. så jag tänkte prova här istället eftersom jag vet att många av er som hänger här har byggt liknande kök som mitt.
Jo alltså ,
Min diskmaskin pajjade häromdan en 22 år gammal Miele... (rätt bra jobbat! )
Och då är det alltså ny maskin som skall in på vågrätt ett.
Frågan är bara vilken!!?

Anledningen till min fråga är att köket är byggt i sk "sekeskiftesstil" utan indragen sockel. Istället sitter det ju då en ganska hög sockellist på fronten (145mm).
Och jag antar att man inte kan använda vilken maskin som helst för att luckan måste ju gå fri från sockeln då man öppnar o stänger...

Så, ni som har liknande kök, vilken diskmaskin har ni valt?

länk till bild på mitt kök:
http://www.byggahus.se/attachments/f...l-img_1206.jpg

mvh N
 
Oj glömde att skriva att jag vill hitta en helintegrerad maskin så man slipper se den...
 
Det finns säkert många helintegrerade. Hittade denna bilden där man ser vår diskmaskin längst till höger Eller inte ser så där jättemycket. Längst ner har vi en list som är löstagbar.
Våran är en Electrolux.
3987551018_21125a7249.jpg
 
Tack för svar.
Jo, det finns jättemånga helintegrerade.. det är just därför jag tänkte försöka sålla lite och slippa åka runt till stans alla vitvaruhandlare med tumstocken för att se om det funkar.
Problemet är att jag inte hittar några ritningar på de olika maskinerna på nätet... Bara Miele har lagt ut en måttangiven ritning på sina maskiner.
Men som det ser ut nu får jag nog ändå ta mig en rundtur med tumstocken i helgen. Helgen är räddad.. inte!

Himla snyggt kök Astas!! Tycker att det ser ut som din sockel är bra mycket lägre än min. Men skall kolla electrolux. tack för tips!
 
Själva golvlisten är bara ca 9 cm, men den löstagbara kanten består av hela den bit du ser under luckan, alltså en bit "sockel" plus golvlist.Det är mer än 14,5 cm totalt sett.
Nu vill jag inte låta som en besserwisser, men går du in och kollar på manualerna? För åtminstone när vi köpte vår så kunde man hitta den manualen på nätet och där fanns då monteringsanvisningar som mer precist visade måttet. Vi bestämde maskin via nätet.
 
Du får vara hur mycket besserwisser du vill!!! bara du visar mig manualen!:) Jag har letat efter manualer men hittar bara typ: såhär laddar man disken, här lägger man in diskmedlet.. ovs
 
På Åraslövs Snickeri (http://www.araslovssnickeri.se/) har de en modell jag tycker är häftig...och troligen svindyr! :)

Klicka på "Galleri" och sedan "Kök Sjölyckan" så finns där bilder. Den är helintegrerad (nästan för knapparna syns i ena kanten faktiskt på respektive låda) och består av två separata utdragslådor som man kan fylla och köra var för sig eller båda tillsammans. Vet inte vilket närke det är. På hemsidan är det ingen framförliggande sockel men det går att ha.
 
Njitnau - har du verkligen kollat ordentligt. Nu har jag varit inne på Electrolux och Siemens. På Electrolux sida så står faktiskt måtten om man går in på Detaljerad information på varje modell. Och motsvarande på Siemens maskiner, en sådan här bild hittar du t.ex. om du går in under kataloger och broschyrer.
MCZ_008059_SX65M000EU_sv-SE.jpg
 
hm... tydligen hade jag inte kollat ordentligt.. tyckte ändå jag laddade ner allt som gick utan att hitta detta.. hursomhelst tack så mycket!!!
 
..:)
 
Sophie skrev:
På Åraslövs Snickeri ([länk]) har de en modell jag tycker är häftig...och troligen svindyr! :)

Klicka på "Galleri" och sedan "Kök Sjölyckan" så finns där bilder. Den är helintegrerad (nästan för knapparna syns i ena kanten faktiskt på respektive låda) och består av två separata utdragslådor som man kan fylla och köra var för sig eller båda tillsammans. Vet inte vilket närke det är. På hemsidan är det ingen framförliggande sockel men det går att ha.
Vi har köpt både kök och de diskmaskiner av Åraslöv som du refererar till Sophie! Vi har två stycken och fabrikatet är Fischer & Paykel
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.