Hej
Jag behöver massor av hjälp, planerar i vårt blivande hus sätta in vedpanna i lagården som ligger ca 15 m från huset, jag har inget riktigt golv i utrymmet så det blir väl till att gjuta.

1. val av panna, har tittat på Baxi och Effecta Lambda 35.
2. antal L acctankar, huset blir ca 170 m2 m golvvärme plus att jag vill värma 2 utrymmen i lagårn, sadelkammare och bastukammare.
3. utrymmet i lagården som krävs för panna och tankar, ska väl stå i ett eget utrymme och vara isolerat antar jag.
4. skorsten, jag tänkte ställa pannan mot bakväggen och gå ut genom väggen bakom och upp över logtaket, funkar det?

Det var dom första frågorna, det kommer säker flera..

Norrl.
 
Egen skog? Flispanna?
 
Om jag var du och ändå måsta gjuta platta så skulle jag hellre bygga ett fristående pannrum som ny byggnad.
Om du eldar med flis gjuta in skruvrören i plattan och få det precis som du vill.

Har lagården högt till nock, om inte ser det ju inte så tokigt ut att bygga ett separat pannrum vid sidan av. Gammal lagård? tort? nära huset!! skönt att slippa risken.
 
Egen skog så det blir ved.
Eget hus för pannan och tankarna var ju en ide, men hur stort bör det vara.

Norrl.
 
undrar vad det kostar jämfört med att bygga i befintlig byggnad? det är ju rätt mycket pengar som ska ut redan utan att ha separat pannrum och separat bränsleförråd. visst kan det vara skönt att slippa brandrisken men hur mycket kostar det extra?
 
Jag måste nog backa tillbaka in i lagården, har svårt att se vart jag kan sätta pannhuset utan att få långa avstånd mellan vedförråd-pannrum, pannrum-hus om jag nu inte väljer att skippa att bygga till ett stall till lagården men då lär min dotter bli rätt upprörd:rolleyes:

Norrl.
 
1. Välj inte "minsta möjliga" panna, minst 50 kW gärna mer.

2. EN tank

3. Tänk även ut hur du ska hantera veden, har du lastare så är det bekvämt att köra in pall eller liknande

4 ja
 
Man blir lite förvirrad när det gäller acctanken, man ser lösningar med både två och tre, plus ibland en mindre inne i huset, jag har också planer på att förbereda för solpaneler för att för vattenvärmning på sommaren passar det med en stor tank då?
Norrl
 
flispanna är ju som ett alternativ till veden om man inte har ett intresse av att elda var o varannan dag. tror flispanna kan vara ett alternativ vid ca 300m2 eller större eftersom vid 300 börjar vedhanteringen bli betydande.
 
Vi ligger under 300 m2, hus ca 170m2, sadelkammare ca 15m2, bastukammare ca 20m2. flis är ju intressant om man skaffar sig ett eget aggregat till traktorn, vad blir en normal årsförbrukning av flis i mellannorrland

Norrl.
 
Stor tank passar alltid.... Sen har du ju bara 15m till "pannrummet" i ladugården, så det finns ingen anledning att ha separat tekniktank i huset. Bygg allt som behövs i pannrummet och dra kulvert till huset.

Nackdelen med att ha pannrummet i ett uthus är ju annars att det är ytterligare ett utrymme som alltid måste hållas frostfritt (När du tröttnar på veden och vill åka till Thailand över några vintermånader ) Liksom att spillvärmen från acktank/panna etc inte hamnar i huset...men med egen ved är det ingen förlust att bry sig om....

Fördelen är ju att det finns stora utrymmen för enkel vedhantering och möjlighet till att ha en rejält stor tank....
 
Man ser på återförsäljarnas hemsidor att stora tankar inte levereras isolerade, hur gör man det själv och vad är lättast att isolera, rund eller kantig tank.

Norrl
 
Du kan regla upp runt tanken o isolera med vanliga skivor.
 
Hur gör man med rör och annat som kopplas till tanken, gör man någon slags genomförning genom isoleringen..

Norrl
 
Japp kör igång annläggning en stund,kolla så att allt är tätt.Här har du en sida att studera www.mollepanna.se Klicka på ackumulering så finns det bilder att se....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.