Jag har sett bilder där man har en kloss mellan dörrfoder och socklar. Förmodligen för att foder och sockel har olika tjocklek. Jag tycker att det ser ganska bra ut.

Jag hade tänkt köra med enbart foder och sockel (inköpt från Gapro - 15 mm).
Nu visar det sig att fodren har en infasning där den möter sockel. Med andra ord är sockeln tjockare där de möts.

Hur löser man det här på bästa sätt? Är enda alternativet att köra på klossar?

Var kan man köpa sådana?
 
Skurkloss brukar dessa klossar kallas.

Jag har rundat av golvsockeln där den möter ett dörrfoder och mjukfogar en aning mellan dessa innan målning. Det blir bra.
 
Det är ett alternativ jag funderat på. Jag har testat att fasa av kanten men inte blivit helt nöjd. Lite fog kan nog göra det bättre.

Har letat lite på nätet och sett att de även kallas för sockelkloss.
 
Har för mig att det finns i välsorterade bygghandlar. Har för mig att tillverkaren även gör dörrvalv. Kan inte komma på mer än att jag sett det på Silvanbygg, tror jag att det var. Man är ju och ränner i varje byggbutik man ser... ;-)
 
Det var lättare att hitta nu när jag hade rätt sökord "sockelkloss". Både Gapro och Moelven hade detta i sitt ordinarie sortiment.
 
Sockelkloss, eller foderkloss som det också heter finns på metervara hos välsorterade brädgårdar. Har förr alltid avänds som avslut oavsett om det behövts eller inte. Ger ett mycket bättre helhetsintryck. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.