Hej,
Huset vi flyttar till snart är modulbyggt 1967 och alla brytare, väggutag m.m har rörutsläpp uppe vid taket. Där går sedan en plast list där all fk ligger lös i. (Röd, Vit, Svart).
Från centralen i källaren går det kabel utanpåliggande grupp för grupp som sedan viker upp i rör till denna list. Listen agerar även dosa där matningen är skarvade löst i listen med typ konex. Därefter ligger det lös fk som går ner i rörutsläppena som jag nämnde ovan. Samt skarvningar på olika ställen för att fördela ut till olika rum istället för dosa.

Listen är sedan täckt av en trälist som är skruvad i tak och i vägg (under ellisten).

Om jag nu ska jorda, byta all fk och upp med nya väggutag brytare, jfb m.m är det då okej att göra på samma sätt och använda bef kanalisation.

Detta kommer ju innebära att flera grupper fk kommer ligga i samma kabellist ovan men givietvis gå en och en som kabel typ eklk ifrån centralen

Jag har själv jobbat som elektriker i 7år dock inte längre och blev förvånad när jag såg det. Har aldrig sett detta system förut. Men det verkar vara vanligt i det område vi skall flytta till. Alltså det är ju ingen risk med det men det känns som det är lite i gråzonen.

Kanalen går inte komma åt utan verktyg pga taklisten så den biten är okej.

Är det någon som har varit med om detta tidigare och hur har ni löst det. Förövrigt är huset nyrenoverat så jag är sådärsugen på att skapa massa extra arbete. Men jfb och petskyddade jordade utag ska upp då jag har småbarn. Då jag anseer detta är betydligt värre än en knepig kanalisation.

Om någon vet om detta system har något namn så berätta gärna.
 
Jag skulle kanske nöjt mig med ojordade petskyddade uttag och skippa att dra fram jord.
 
Det har avhandlats tidigare här i forumet. Någon hustillverkare använde det här systemet ett tag.
 
Det är inga större "problem" att dra fram jord i dom befintliga kanalerna. Dock är det rätt besvärligt att plocka ner "taklisten" och ha den hel för återmontage. Ofta är det matningar dragna till nått rum där det sedan fördelas i listerna till en del av huset, så det behöver inte bli så mycket tråd i listen.
Och eftersom man inte kan öppna listen utan verktyg är det OK att även ha flera grupper, om än ett i mitt tycke uruselt system. Man brukar ibland kunna gå med nya matningar på vinden, men det beror naturligtvis på hur huset ser ut.
 
Tack för alla svar.
Jag har sökt lite i forumet och läst om andra som haft liknande beskymmer.
Förmodligen kommer jag köra som jag tänkt, det enda som jag är lite fundersam över är kopplingarna i kanalen, är detta verkligen också okej. Jag tänkte köra på toppklämmor/Ubåt/Tip-topp kärt barn har många namn istället.

Den dag jag bestämmer mig för att sänka tak eller renovera om så åker nog taklisterna bort och dit med vprör och kopplingsdosor istället. Men det sker nog inte de kommande 5åren.
 
Tja, efterssom det är en öppningsbar kanal, och inte ett rör så är troligen kopplingarna OK, de går ju att inspektera.

Jag funder lite på det här med anhopning. I den där kanalen verkar det ju som i princip alla husets grupper kan gå i en och samma kanal.
 
Vad är nackdelen med ett sådant system. Det låter ju rätt så trevligt och service / utbyggnads vänligt. Om man då bortser från listen, men det kunde man kanske ha åtgärdat i version 2.0.
 
Numera tror jag man drar EKK i listerna.
Det systemet, ev plus att koppla i dosor i stället för direkt i listen, är ju vanligt i kontor. Kontor är gjorda för att kunna ändras om många gånger. Villor byggs som på stenåldern.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.