Hej. jag har 3 syrener som står mot grannen, dom står med ca 1,5m mellanrum, så kag skulle nog inte kalla det för häck.
grannen har haft ett träd på son tomt, presis bär mina syrener växer, så dom har inte fått så mycke sol från det hållet. dom har bra växt åt andra fållet där det funnits ljus.

nu har han sågat ned trädet & syrenerna kan få mycke ljus. man dom ser lite konstiga ut då dom bara sträcker sig åt ena hållet.

tror ni att dom nu kommer att ta sig o bli jämnare?
eller kan man klippa ned dom & låta dom växa upp på nytt, i såna fall hur kraftig nedskärning klarar dom?
& om jag ska beskära dom kraftigt, vilken tid på året ska jag göra det för att dom ska klarasig.

 
Kopierat från Odla nu
"De vissnade blomklasarna skärs bort direkt efter blomningen, för om de tillåts bilda frö, stjäl de kraft från nästa års blomning. Under vintern gallras rotskott och svaga och skadade skott ut. Har man äldre, dåligt skötta buskar, skall man glesa ut dem successivt under några år genom att skära bort de äldsta och risigaste grenarna först, nästa år tar man några till och tillåter några nya rotskott att växa upp istället. Man fortsätter så tills man har förnyat busken. Om man istället mejar ner hela busken på en gång, resulterar det i en mycket kraftig rotskottbildning som ändå måste glesas och man får vänta längre på blomningen."

Hela artikeln kan du läsa här
http://www.odla.nu/artiklar/syrener.shtml

 
Maa borttagning av vissnade blomklasar lägger jag här in en bild från min tillfälliga balkongutsikt med (troligen) 70-åriga syrener. Dessa gallras med ganska många års intervaller - och inte gallras några vissnade blomklasar inte ;).

322_1127125373_DSCN0274A.jpg

De oblommande är av senblommande sorter.
 
yonna, skulle kanske tagit bort den delen  :-/
Så, lade fetstil på det tillämpliga ;)
 
Jag har sågat av många buskar på ungefär en meters höjd med motorsåg, har alltid blivit jättefina buskar efter bara något år, häckar har jag sågat ändå kortare, ~20 cm höga med samma fina resultat.

Aldrig har det hänt mig att någon buske eller häck dött, tål syrener vad som helst eller ?
(.......ja just nu på hösten är kanske är illa valt tillfälle i.a.f)
 
Haagbard skrev:
Jag har sågat av många buskar på ungefär en meters höjd med motorsåg, har alltid blivit jättefina buskar efter bara något år, häckar har jag sågat ändå kortare, ~20 cm höga med samma fina resultat.

Aldrig har det hänt mig att någon buske eller häck dött, tål syrener vad som helst eller ?  
(.......ja just nu på hösten är kanske är illa valt tillfälle i.a.f)
Hur många rotskott har du fått då ??? Eller har de inte krupit fram än ;)
 
morsan skrev:
Hur många rotskott har du fått då ??? Eller har de inte krupit fram än  ;)
Har inte den exakta siffran dessvärre, får återkomma i frågan ;)

Eftersom häckarna och buskarna oftast stått i anslutning till gräsmatta så har inte rotskotten vart till några problem.

Dock varning för att använda motorsåg i höjd med överkropp/ansikte, lätt att få kast eller avhoppad kedja, handsåg och grensax är nog att föredra :-/
 
Instämmer i den varningen Haagbard, det var en jä-la skillnad att såga träd och att såga överarmstjocka rhododenderongrenar i midjehöjd :surprised:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.