Hej!

Jag har precis flyttat till en lägenhet där jag bland annat har ett litet mörkt rum. Just detta rum är ju då mitt sovrum och det finns inga fönster. Det är svårt såklart att få till ett bra ljus där inne. På sin höjd kan jag öppna dörren ut till det stora rummet där det finns rikligt med ljus. Nu skulle jag behövt lite tips på inredning (färger på väggar/möbler och belysning) som kan få mitt rum att verkar 1. störra och 2. ljusare :)

Rummet är rektangulärt format med snetak... för att göra det ännu svårare :)

tacksam för alla tips och förslag!

hälsningar
/Emma
 
  1. Ljusa väggar och (sne)tak
    För ett luftigare och ljusare intryck
  2. Vägg- och golvlampor
    Lampor med uppljus som belyser taket, även bordslampor går bra. Denna slags armatur tar inte upp volym i rummet såsom en stor taklampa skulle göra. Vill/måste du ha nåt i taket för ex städljus, välj plafond.
  3. Draperi, panelgardin
    Skapa en illusion av ett fönster genom att hänga ett draperi eller panelgardiner på lämpligt ställe.
  4. Småskaligt
    Undvik stora mönster, gå på det mellanstora, Grunda hyllor, smal stol etc
  5. Speglar
    Häng speglar på strategiska ställen så att de antingen speglar en annan öppning eller för illusion om ett fönster. Att en spegla in en öppning gör att rummet ser ut att vara större.
  6. Klara färger och kontraster
    Använd klara starka färger i inredningen, så att det händer något. Gör inte misstaget att inreda i vitt, beige och beigebrunt. Då flyter allt samman och rummet uppfattas ändå som en liten kontrastlös klump. Jobba med kontraster.
Bilden härnedan har iofs basen, men föreställ dig hur bra det skulle kunna bli med färg, fler ljuskällor, speglar och dekorationer.
tiny-windowless-second.jpg

Bilden nedan är för att visa skillnaden mot den ovan
IMG_5972_rect640.jpg

Här nedan har man jobbat med kontraster och med färg.
Samlad%20charmmysticdreams_2097_116114004
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.