Vi ska bygga ett hus i Skåne med Eksjöhus. Nu vet vi inte riktigt om vi ska beställa till ett garage. Vi har tre alternativ.

1. De bygger ett garage i trä till oss, 3,6 x 7 m med elektrisk port, kostar 180.000 kr.

2. De gör en garagegrund till oss, kostar 50.000 kr och sedan gör vi resten själva... men vad kostar det tro???

3. Vi gör allt själv, samma fråga här, vad kostar det? Är det värt det?

HJÄLP!
 
Mikael_L
Gillar ni att snickra och så så är det bara att köra på egentillverkat, tycker jag.
Iofs sparar ni inga gigantiska pengar, mellan 50 och 100 tusen är en grov gissning från mig, mycket beroende på vilken standard ni har fått offererad och hur snålt ni själv kan lyckas bygga.
Jag har sparat något 10-tusentalet kr på köp av billiga saker och köp från blocket.

Offert på 50' för grund, vad ingår där?
Isolerad grund, VA ??
 
H
Ska ni bygga själv så se till att de hjälper er med grunden då de har alla saker där som behövs. När detta är gjort är det rätt enkelt att fortsätta med väggar och tak. Byggde själv ett 2004 på 55 kvmm fullt isolerat och 2 portar. Gick på c:a 180000:- , tror jag fick 100- 150000 för eget arbete.
 
Byggde själv också på 47 kvm. Gjorde inget själv med grunden, den gick på 80.000 med bortfraktning av överbliven jord etc. Garaget i trä (Oisolerat) med elektronisk portöppnare gick på 45.000kr. Garage kom i byggsats och med några kompisar gjorde vi det över en helg utan jobba som idioter.

Grunden hade jag fått gjort av andra. Den andra delen är enkelt själv.
 
jag håller som bäst på att ritar klart mitt som blir ca 75 kvm. Jag har sammanställt allt material i ett excelblad för att kunna gå ut med offertförfrågnignar. Jag räknar med att grunden inkl värmeslingor kostar strax under 100´.Totalt är jag hittills (kalkylerat) uppe 280 000! Tycker själv att det låter mycket då det i princip endast är material och 10 000' för elektriker. Det man nog kan säga är att det lönar sig att räkna på precis det man vill ha tex om man i efterhand skall isolera osv. Du lurar man inte sig själv på vad det kostar.
 
Själv ångrar jag mig att vi inte tog garege direkt utan bara gjort markarbetena för garagegrunden. Nu står man där med en massa grejjer som behöver ett garage:O
 
För mej var det ganska lätt val när vi köpte huset.

De ville ha 400 000kr för ett dubbelgarage på 60kvm.

Har ritat och räknat själv och kommer fram till att det kommer landa på 170- 200 000kr.
Garaget är då tänkt att vara 63kvm, isolerad platta, bred port (5040mm) 180cm i takhöjd på vinden som enbart är till för förråd 34gr lutning på taket. tegelpannor med fribärande läkt.

Att det blir halva kostnaden är väl egentligen inte det som avgjorde det för mej utan att jag vill göra det själv för att jag tycker att det är kul och man helt enkelt har gjort de SJÄLV.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.