Hur skall jag på enklast sätt armera en betonglagning i framkant av några trappsteg? Borra i ett par långa grövre uppruggade/slipade skruvar? Jag har ingen kap att korta armering med, samt att det blir för grovt, kan tänka mig nättare armeringslösning.

(På riktigt vid större konstuktioner borrar man hål, sedan drar man i armering som man limmar med HILTI -"superlim" )
 
Hallo Nattugla

Det beror ju lite på hur trappan är belägen, sitter den i regn & skur är det en sak, och är den skyddad så lite lättare.

Är det salt som krupit in i betongen, så är det käpprätt omöljigt att få helt bra om du inte bilar bort allt med saltinnehåll.

Men generellt så är det svårt att laga trappnosar riktigt hållbart, jag skulle nog spackla en ny trappnos med ex byggspackel, och sedan när trappan är torr måla den med bra/rätt färg.

Du får skrapa loss allt som är löst, och verkar det mycket löst ev binda upp betongen med vattenglas innan.

Sedan brukar trappor på större konstruktioner ha ingjutna L-profiler i nosen, just för hållbarheten.

MvH Jawen
 
jawen skrev:
Hallo Nattugla

Det beror ju lite på hur trappan är belägen, sitter den i regn & skur är det en sak, och är den skyddad så lite lättare.

Är det salt som krupit in i betongen, så är det käpprätt omöljigt att få helt bra om du inte bilar bort allt med saltinnehåll.

Men generellt så är det svårt att laga trappnosar riktigt hållbart, jag skulle nog spackla en ny trappnos med ex byggspackel, och sedan när trappan är torr måla den med bra/rätt färg.

Du får skrapa loss allt som är löst, och verkar det mycket löst ev binda upp betongen med vattenglas innan.

Sedan brukar trappor på större konstruktioner ha ingjutna L-profiler i nosen, just för hållbarheten.

MvH Jawen
tackar, bra svar.
Det är en betongtrappa ner till källaren inomhus. Så det kanske underlättare, alltså inget salt i betongen. L-profiler var ju en smart lösning, kanske kan vara aktuellt att limma på/gjuta in sådana vid renoveringen. Räcker det kanske att forma och gjuta trappnosen som är skadad? Skadorna på några trappstegen är väl som 2 hela ägg i storlek.
 
Inomhus? Vi hade skador på trappnosar i källartrappen utomhus, det är numera tak och vägg över trappen så den utsätts inte för direkt väder men kyla/värme samt lite regnvatten och snö blåser det in.
Jag ställde en vanlig betonplatta framför som stöd för betongen och fyllde sen i hålen med vanlig betong, ingen armering använde jag heller. Självklart tog jag bort allt löst först och blötte med vatten men inga andra konstigheter. Har hållit i 2 år.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.