Hej

Undrar lite vad det är för rör uppe på pannan, den är dragen ut i skorstenen(se bild).

Undrar också vad det är för effekt på pannan och om den är något så när effektiv, beteckningar som står på pannan:

Type: HQ 65 65000 KCAL
Fabr nr: 1011 75


Har iofs mer funderingar :)

Pannan är kopplad till en acctank på 3 kubik vilken är oisolerad i framkant, med manuell styrning av laddningen. I acctanken sitter det varmvattenslinga som är kopplad i serie till en varmvattenberedare.
Värmevattnet och varmvattnet går i kulvert ca 3meter från garage till källare där det går ut till elementen, värmevattnet fortsätter sen i en ny kulvert till nästa hus ca 25meter, nästa hus har en egen varmvattenberedare. Totalt värmer systemet ca 400kvm.
Nu till funderingarna:

Tappar man mycket energi på att ha oisolerad framsida? det värmar ju iallafall pannrummet :)
Antar att det inte blir någon skiktning när man kör laddningen manuellt, tjänar man mycket på att köpa en laddomat?
Det finns ingen värme i garaget och det vill ju jag ha :) Men jag skulle vilja ha det skillt ifrån resterande system och fyllt med glykol ifall jag inte vill använda det. Hur gör man då, kan man bygga en egen värmeväxlare på något smidigt sätt?

hehe många frågor hoppas jag får några bra svar

MVH Niclas
 
  • small_panna.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Undrar lite vad det är för rör uppe på pannan, den är dragen ut i skorstenen(se bild).
Rökgasväxlare.
65 kw panna
Tappar man mycket energi på att ha oisolerad framsida? det värmar ju iallafall pannrummet. Antar att det inte blir någon skiktning när man kör laddningen manuellt, tjänar man mycket på att köpa en laddomat?
Oisolerad framsida värmer som sagt pannrummet och ingen annanstans.
Laddomat är alltid att rekommendera, just för skiktning och att du sparar pannan.

Det finns ingen värme i garaget och det vill ju jag ha Men jag skulle vilja ha det skillt ifrån resterande system och fyllt med glykol ifall jag inte vill använda det. Hur gör man då, kan man bygga en egen värmeväxlare på något smidigt sätt?
Värmeväxlare ja, bygga själv? möjligen om du har en extra slinga i acken? Annars får du köpa en och ställa vid sidan om.

Några svar iaf.
rogge
 
Tack för svaren, hur fungerar rökgasväxlaren? Klättrade upp och kollade skorstenen häromdagen och röret kommer upp brevid det större pannröret.
 
Jag har hört att Passat pannor har riktigt dålig verkningsgrad, är det så att den rökgasväxlaren förbättrar det eller ?
 
Rökgasväxlaren är till för att förbättra verkningsgraden. Den förvärmer antingen luften till pannan eller vattnet genom att ta tillvara på de höga rökgastemperaturerna som en panna kan ge. På bilden kan jag inte se vad just denna har för funktion, finns det mera rör än det som går upp i skorstenen?
rogge
 
mmm här kommer ju det skumma :surprised: expantionen går från acc tanken och in i skorstenen 2" och sedan går även utloppet från pannan upp i skorstenen 2" dock så delar sig utgående från panna och går in i acc tanken (se bild) Sedan kommer det ett 1" rostfritt ner från skorstenen. Alltså måste expantionskärlet vara inmurat i skorstenen då det är en fristående skorsten, måste ju bli jobbigt när det börjar läcka...

Jaja tillbaka till rökgasväxlaren som jag är lite mer intresserad av i nuläget.

På bilden syns det enda röret som är kopplat till "tuben" och det går upp brevid pannans rör och kommer upp precis brevid, om den skulle suga tillbaka luft därifrån borde det ju komma med en del rök eller?

Jag är ju också intresserad av vad det kan vara för verkningsgrad på pannan då beräknad vedåtgång är 70m3 och kan jag få en panna med dubbelt så hög verkningsgrad så sparar jag ju ryggen iallafall.

De förra ägarna har eldat stock i pannan och säger att det är jättebra, blir ju smidigt och bara kapa 3meterslängderna i 3 delar och stapla men det tar ju bort chansen att frugan ska kunna tända i pannan...

jaj mer frågor kommer, tillträde 1 maj
 
  • panna2.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag är ju också intresserad av vad det kan vara för verkningsgrad på pannan då beräknad vedåtgång är 70m3 och kan jag få en panna med dubbelt så hög verkningsgrad så sparar jag ju ryggen iallafall.
Skulle kunna tänka mig att verkningsgraden är mycket låg, testa och mät rökgastempen när du eldar, de effektiva/miljögodkända ska ha ca 100°C 1 meter ner i rökstocken.

Om man nu ska tala om effektivitet eller ny panna, 70m³ ved kan värma ganska mycket, skulle man räkna i olja så eldar du upp närmare 10m³ och det är väl tillräckligt med energi för 3 normala villor från 1970-talet. :surprised:
rogge
 
Får ta och mäta lite sen när vi flyttat in, ska väl också prova något år så jag får en uppfattning om funktionen. 70m3 pratade säljaren om i extremfall annars trodde han runt 50m3. Det lilla huset har också fått nya energisparande fönster.

Vad använder man för termometer för att mäta 1 meter ner i pipan?

Ingen som har mer upplysningar om rökgasväxlaren? Den kanske inte ens är färdig kopplad?
 
Ungstermometer funkar fint att mäta med :)
 
Hittade en omvandlare så jag kollade KCAL emot KW och 65000KCAL motsvarar ca 75KW. Borde gå ganska så fort och värma upp tanken?

Ah just det en stektermometer går ju fint.

Hur många KW går det åt att värma 3m3 från 40 till 85?

 
colonel skrev:
Hur många KW går det åt att värma 3m3 från 40 till 85?
Det är 157 kWh laddat i tanken då..

Hur många liter ved rymmer pannan??

En Baxi soloinnova 50 kW med 185 liters eldstad bör klara att värma din tank 55-60 grader på ett ilägg o en calmar v65 med 150 liters eldstad 45-50 graderpå ett ilägg..

Varför är acktanken inte ordentligt isolerad?? :-/
 
Isoleringen är nog borttagen när elpatronerna blev installerade, kom nog aldrig tillbaka efter det.

Hur räknar man ut volymen på en cylinder? Hittade formeln men jag tycker inte jag får några begripliga siffror. Måtten är iallafall ca 80cm i diameter och 120cm djup.
 
40x40x3.14x120=602880 cm3 = 602 Liter
 
colonel skrev:
Isoleringen är nog borttagen när elpatronerna blev installerade, kom nog aldrig tillbaka efter det.

Hur räknar man ut volymen på en cylinder? Hittade formeln men jag tycker inte jag får några begripliga siffror. Måtten är iallafall ca 80cm i diameter och 120cm djup.
Börja med att fixa tillbaka isoleringen på tanken för den ska va väl isolerad om de inte är så du behöver mycket spillvärme där tanken står men då är det bättre med en radiator.. De behövs knappast så mycket spillvärme då de är varmare ute..

602 liter :)
De va ordentlig eldstad men frågan är vad de är för verkningsgrad på pannan då.. :-/
Det motsvara ca 700 kWh med 600 liter björkved vilket de skulle behövas en acktank på drygt 10m3 för att rymma om verkningsgraden vore 90%.. :surprised:

Med en baxi soloinnova 50 kW wl calmar v65 så skulle du klara dej med halverad vedförbrukning iaf..
 
jo det var det jag funderade på, vad kostar en sådan panna?, jag sparar ju skapligt med pengar på halverad vedförbrukning i alla fall. Men måste ju förstås testa i något år då det kanske inte tar så mycket ved, och kanske fungerar smidigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.