Skall installera en Innova 50 kw och är fundersam till vilket laddpaket jag ska ha?
Det står mellan laddomat 21 och termovar.
Sen är ju frågan vilken termostat man ska ha i respektive laddpaket?
 
Laddomat 21-100 eller esbe ltc171 skulle jag rekomendera!

Både termovar och laddomat 21 är lite på gränsen i de toppeffekter du vid optimala förhållanden kan få upp med en 50kW panna.
 
Jag var också inne på att laddomat 21 blir på gränsen men skulle vara kul att höra nån som kör med 50 kw med 21an.
Vet nämligen en som har en lätt begangnad 21 liggandes men man får ju inte bli dumsnål.
 
Ju lägre temp på termostaten ju mer effekt klarar den av...
 
Jag har en Inova 50 kW och Laddomat 21, har aldrig haft några problem med att den inte skulle klara av effekten trots eldnig med ek och liknande vid vissa tillfällen.
 
Vad bra. Vad har du för termostat?
 
78°C tror jag att jag stoppade i efter att ha startat upp anläggningen på en 72°C termostat. Eldar man ordentligt med bra ved så skickar pannan ca 90-95°C till tanken.
 
Ok, Kanske skulle satsa på 21an i allafall. Har även talat med rörmockaren och han sa att han hade installerat ett antal innova 50 kw med laddomat 21 och det hade aldrig varit några bekymmer.
 
Jag har bara ett problem med min Inova och det är övre luckan där packningen vill brinna upp mellan eldstaden och evakueringskanlen.
Jag har fått ny packnign av Baxi tre gånger men det hjälper inte hur jag än justerar luckan. Det är en lite klen konstruktion vad gäller luckan, annars är jag helnöjd.
 
Samma här... fast jag fick köpa ny packning efter lite drygt ett år... :(
 
Då får man hålla lite extra koll på packningen.
Bra att ni skriver om både för och nackdelar, man har ju hört mest fördelar om baxi.
 
Vad kostade packningen förresten?
 
Samtidigt bör väl jag skriva att hittils har vi inte bytt en packning på de pannor vi sålt (Inova 50). Däremot har dom lyckats svetsa pannkroppen fel i fronten så att luckorna inte gick fritt i frontplåten på en panna.
 
Om packningen börjar bli dålig så kan man tydligen vända på den och dra lite slicone i utrymmet där den skall sitta så den kommer lite längre ut.
Min packning är 6 år och börjar bli lite dålig.
 
Mohha skrev:
Samma här... fast jag fick köpa ny packning efter lite drygt ett år... :(
Detta är ett problem som inte är helt okänt för Baxi, jag har fått ny packnig två gången på tre år. När jag pratade med tekniksupporten så sa dom att det kunde bero på att luckkarmen var pulverlackad och att lacken smälter under skruvarna och då glider luckan ut. Jag tycker att luckan är i klenaste laget med sina "poppnitar" till gångjärnssprintar och ett klent bockat plattjärn som dom sitter i.

Om man justerar luckan så den trycker lagom hårt på packningen så dröjer det inte länge innan den börjar glida ut och bli otät.

Om jag inte är noga och justerar den exakt så tar min lucka i frontplåten när den öppnas.
Jag tror jag skall koll så att min luckram inte är skev eller så.

Måste ändå tillägga att bemötandet från Baxi:s personal har varit utmärkt och jag har fått nya packningar vid behov på garanti.
Dessutom skickade dom med keramisk filt att klippa till och lägga bakom för att den skulle komma längre ut.

Jag misstänker att en ny packning kostar runt 500 kr eller så.

Är det någon som vet var man köper denna typ av packning? Jag har behov av denna silikonklädda typ i ett annat sammanhang men då i längre bitar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.