DanielMAN skrev:
men jag själv skulle nog ändå välja bort det o lägga de pengarna på nått annat, finns ju mycke man vill lägga pengar på...
jaha? Och vad skulle det vara? Vad skulle du använda som huvud värmekälla?
 
Som huvudvärmekälla?? 1245:an så klart...
 
ja självklart jordvärmen som huvud värmekälla.

sen kan man ju lägga pengar på annat.
Kök
badrum
bil
pool
båt
utlandsresa
dat/tv...
 
Nu svänger vi igen...

Nu blir det 1245:an + frånluftsvärme...

Första, andra, tredje....taget!
 
DanielMAN skrev:
Nu svänger vi igen...

Nu blir det 1245:an + frånluftsvärme...

Första, andra, tredje....taget!

Va?? frånlifts värmepump??? du skojar?
 
Nu börjar jag få huvudvärk.
Vad är frånluftsvärmepump?
 
Nej nej nej inte frånluftsvärmepump...Det är helt nerlagt!!

Jag ska köra jordvärme med frånluftsmodul(återvinner värmen ur ventilationsluften innan den släpps ut ur huset) Bättrar på jordvärmepannans verkningsgrad lite grann.
 
Rättare sagt jordvärme+frånluftsmodul.
 
Vi ska med bygga hus i skåne , väldigt välisolerat med 340 i ytterväggarna och 500 lösullpå vinden och 30 isolering i grunden. Vi ska ha ett FTX ventilation och jordvärme. FTX sa de att vi skulle ha för huset skull, det behöver en bra ventilation eftersom det är så tätt, ja eller dylikt!?
Sen kom vi fram till jordvärme eftersom det var energisnålast, men nu blir man ju oxå helt villrådig,

Är det kaka på kaka med FTX och jordvärme,
Priset vi fick för jordvärme med allt var samma som en luft vatten pump så då kunde vi ligga bra ha jordvärme, men ska vi inte ha FTX?
Alla vi har prata med säger att FTX är oslagbart, det allra bästa för framtiden och huset.
Vad har de sagt till er?
Inressant tråd, får gärna tips, är så okunnig inom detta området!
 
FTX är absolut det bästa du kan ha, råder inga tvivel om det.
Det är inte kaka på kaka att ha FTX & jordvärme.

Men det är billigare att köra jordvärme & FLM, men inte i närheten lika efektivt. Men det kan man kanske överväga att ta, då jordvärmen ändå ger billig energi
 
  • Gilla
Fisk3n
  • Laddar…
Men det är väl ändå kostaterat i ett antal trådar att kostnaden för FLM inte går att räkna hem öht? Den ger så liten effektökning att det inte är ekonomiskt försvarbart.
 
Och vad betyder FLM? Från Luft???
 
FLM betyder FrånLuftsModul. Jag tänker bara som så att om jag ska köra mekanisk ventilation så släpper jag min värme rätt ut till kråkorna. Ventilation skall jag ändå ha i huset så varför inte återvinna så mycket energi ur min redan uppvärmda luft som möjligt innan jag släpper ut den. Den enda kostanden som tillkommer är just för själva FLM:en. Ventilation och rördragning åker jag ju ändå på vilket jag än väljer. FTX är kanske lyxsystemet och det dyraste men med mycket fler filter och mer underhåll. Har jag börsen full och inte vet var jag ska placera mina pengar ELLER om jag hade varit allergiker då hade jag oxå satsat på FTX, men nu vet jag var mina pengar ska grävas ner så nu får det bli lite enklare och lite billigare, nämligen FLM.
 
FLX lyx? Vad kostar delar till ett 180 kvm hus i 1 plan?
Är monteringen så krånglig att den bör överlåtas till experter?
 
Vi kommer köra med IVT 695 Twin. Frånluft och 250-300m Jordvärmeslinga, det är vad vi får plats med på vår tomt. Låter bra i teori men man får väl se när man flyttar in. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.