Mikael_L
Hej.
Varför inte regla yttervägg med cc1200 och sätta isoleringen liggande ist för stående i facken.
Sparar material, vikt och u-värde på väggen.

Om man ändå korsreglar både yttersida och insida så kan man sätta dessa reglar tillräckligt tätt för skivmaterialet resp panelen.

I bilden har jag ritat cc600 på liggande 45x45 på insida och cc800 på liggande 45x45 på utsida.

Vad tror ni?
 
  • cc1200-reglad-vagg.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
45x45 på 1200 mm känns väl lite långt? 95x45 kanske?
 
Mikael_L
Tror du det?
På insidan kommer det ju sitta OSB + gips. Jag kan inte tänka mig att 95mm höjd på korsregeln tillför någon extra lodrät böjstyvhet jämfört en 2500 hög OSB-skiva.

Men på utsidan blir det ju stående panel, så där får man ju inte samma böjmotstånd, då panelen kan förskjutas inbördes varandra. Där kan det kanske vara ide med 45x70 eller 95. Eller kanske en 45x95 + resten 45x70, en 45x145 + resten 45x45 eller nåt sådant.

Fast du menar kanske horisontellt, så inte isoleringen lyckas trycka ut väggen i 1,2 meter långa "vågor". Eller att den känns instabil ifall man trycker eller dunsar mot den?
 
Jag ser ingen anledning till att det inte skulle fungera. Att man har just cc600 mellan reglarna verkar vara ett godtyckligt mått.
Men jag har samma känsla som mycke_nu, att 45x45 blir lite väl svajigt på 1200mm. Jag hade också valt 45x95.
 
Mikael_L
Men jag måste då fråga, tänker ni er en 45x95 liggande eller stående?
 
  • cc120-reglad-vagg-45x95-hor.jpg
  • cc120-reglad-vagg-45x95-vert.jpg
En stor anledning kan ju vara att det har med hållfasthet att göra. Utan att räkna på det skulle jag inte byta 60 till 120 om jag skulle bygga ett hus. Skulle även vara opraktiskt på många andra sätt. Hur man än vrider på det kommer varje regel att få bära dubbelt så mycket.
Gipsa på 45x45 är väl inget problem, man bygger innerväggar med 45x45 som är över 2,4m.
 
Intressant Mikael. Liggande 45X70 borde väl fixa det om inte annat.
 
Mikael_L
Linkan222 skrev:
En stor anledning kan ju vara att det har med hållfasthet att göra. Utan att räkna på det skulle jag inte byta 60 till 120 om jag skulle bygga ett hus. Skulle även vara opraktiskt på många andra sätt. Hur man än vrider på det kommer varje regel att få bära dubbelt så mycket...
Nä, bärigheten är inget problem.
Redan 45x70 skulle med lätthet bära hela taklasten vid cc600, så 45x195 vid cc1200 är inga problem. En ordentlig bärlina som fördelar krafterna vid reglarnas överkant är nog bra att ha, men en sådan sätter man ändå rätt ofta i de flesta byggen för att erhålla en viss frihet med fönsterplaceringar.

Men det finns helt klart andra aspekter att tänka på. Och jag tänkte kolla ifall jag missat någon väsentligt. :)
 
Ta patent på idén! :)
 
Mikael_L
Det finns ju dom som bygger innerväggar med 45x45 reglar och dubbelgips eller OSB+gips pbs.
Jag har inte dunderkoll, men såvitt jag vet så känns denna vägg tillräckligt stabil.

Lägg denna vägg 90° ner, så har ni min motsvarighet till korsreglat med 45x45 på stående reglar cc1200.
Men jag har cc1200, innerväggar har cc=rumshöjden = 2400-2600 ca ...
 
Nackdelen är väl som sagt att bärlinor och avväxlingar blir grövre. Och såklart även kraven på infästningarna för dessa.
Kräver ju även att fönster och dörrar sitter på passande avstånd. Annars är man snart nere på cc60 igen.

Men vad är vinsten?
Lite snabbare, enklare isoleringsarbete och något mindre köldbryggor. Ngt mer?
 
Håller med om att 45x45 på 1200 blir svajig när man tex lutar sig mot väggen och dessutom kan det nog bli vågit då en träregel i 45x45 sällan är så rak men detta kan kke lösas med plåtregel?
Men som sagt jag ser ingen riktig besparing med det heller i sammanhanget, mer spill på dom liggande reglarna blir det troligtvis med då man i teorin kan få 119cm avkap istället för 59cm men det kke jämnar ut sig i slutänden?
 
Mikael_L
Krawk skrev:
Men vad är vinsten?
Lite snabbare, enklare isoleringsarbete och något mindre köldbryggor. Ngt mer?
Vinsterna som jag ser det är:

Mindre köldbryggor. En reglad vägg består av ca 11% reglar. Genom att halvera antalet stående reglar så minskar men denna andel med 4% till 7%. Träreglar isolerar 4ggr så dåligt som MU.
Har man mycket fönsterhål och dörrar lyckas man nog inte få ner andelen reglar det minsta. Men på obruten väggyta gäller mina beräkningar.

Jag spikar ihop väggen liggande på marken och reser den sen. Skönt om den väger betydligt mindre då.

Billigare i material. Jag sparar ca 125:-/löpmeter vägg. dvs ca 5000:- för hela huset.

Snabbare och enklare isoleringsarbete har jag inte räknat som någon fördel, men lite förtjänst finns det kanske där också.
 
Mikael_L
Tossegubbe skrev:
Håller med om att 45x45 på 1200 blir svajig när man tex lutar sig mot väggen och dessutom kan det nog bli vågit då en träregel i 45x45 sällan är så rak..
Det är sant, 45x45 propellervirke är ju ett problem.

Men dom som bygger innerväggar med 45x45, hur blir deras väggar då? Där är den fria längden på 45x45-regeln 231-241 cm ..?
 
jag har kört 45*45 med cc 1200 på innverväggarna i verkstan. Mest för att spara material och det lilla jag har hunnit testa så är det inte "nämnvärt" svajigt. Det räcker i mitt fall ivf.
Skivorna som kommer utanför sedan stager ju endel också
 
  • Gilla
Ekgransdon
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.