Det finns en djungel av uppvärmningssystem, alla rekomenderar olika så i mitt huvud som kan ingenting bara snurrar det.

Där är direkt verkande el i huset vi funderar på. Har funderat på braskamin och luft/luft värmepump. Vi vill inte installera något som blir jättedyrt i installationskostnad.

Har fått lite tips på pelletskamin. Men då är frågan räcker det med bara i en sån på ett hus på 140 kvm boyta 50 biyta. Två våningar med källare??
el måste jag ändå ha något annat också? vad isf?

vad kostar en pellets kamin? Med installation? alltså allt totalt vad det kan kosta mig.
 
Pelletskaminen har fördelen av att man inte behöver dra skorsten upp till nocken dvs man kan sätta den mot en yttervägg. Alltså billigare installationskostnad. Det finns kaminer som är anpassade till större uppvärmda volymer. Min EcoBaby skall klara 120 kvm bostadsyta dvs betydligt mer än mitt lilla hus. Vissa kaminer kan fås vattenmantlade men då krävs högre installationskostnader.

För min egen del blir pelletskamin inkl installation och besiktning ca 30'. Jag har elgolvvärme som jag avser hålla på mininivå under vintern och det ligger extra luftcirkulationsrör i huset vid bygget för att få ut maximal effekt av kaminen.

Kan vara värt att också titta på pellets för totaluppvärmning och med automatik så att man slipper fylla på/rensa så ofta själv. En pelletskamin som är i daglig drift under vinterhalvåret kräver en del jobb.
 
Nallis skrev:
Det finns en djungel av uppvärmningssystem, alla rekomenderar olika så i mitt huvud som kan ingenting bara snurrar det.
Ta in en 'vit' värmekonsult som räknar åt dig! Jag håller med om att det inte är roligt att härja runt i djungeln, speciellt om man inte är teknikintresserad. Jag är inte säker på om min lösning är den bästa, men jag gav upp ;) och beställde bara!
 
yonna skrev:
Pelletskaminen har fördelen av att man inte behöver dra skorsten upp till nocken dvs man kan sätta den mot en yttervägg. Alltså billigare installationskostnad. Det finns kaminer som är anpassade till större uppvärmda volymer. Min EcoBaby skall klara 120 kvm bostadsyta dvs betydligt mer än mitt lilla hus. Vissa kaminer kan fås vattenmantlade men då krävs högre installationskostnader.

För min egen del blir pelletskamin inkl installation och besiktning ca 30'. Jag har elgolvvärme som jag avser hålla på mininivå under vintern och det ligger extra luftcirkulationsrör i huset vid bygget för att få ut maximal effekt av kaminen.

Kan vara värt att också titta på pellets för totaluppvärmning och med automatik så att man slipper fylla på/rensa så ofta själv. En pelletskamin som är i daglig drift under vinterhalvåret kräver en del jobb.
vad skulle en pelletsbrännare kosta totalt?
stor skillnad på vad dem klarar värma upp?
 
en pelletsbrännare är en tillsats till en annan panna. Dvs det kräver att man redan har en ved eller oljepanna som man installerar denna. Pannan är oftast kopplad till vattenburna element eller golvvärme. Du har väl inget sånt så det blir svårt.

En pelletsbrännare kostar ca 20-30 men du behöver kanske en hel panna (50-100papp)
 
yonna skrev:
Pelletskaminen har fördelen av att man inte behöver dra skorsten upp till nocken dvs man kan sätta den mot en yttervägg. Alltså billigare installationskostnad.
Får man allså sätta pelletskamin mot en vägg och sen bara leda ut röken ut??? Har jag fattat rätt??? ingen skorsten eller något??
 
Hemmakatten
Nej,det är klart att man inte får. Vad Yonna nog menade var att man till skillnad från en vedeldad braskamin inte behöver dra skorstenen ända upp till en meter över taknocken. Skorsten behövs såklart, men eftersom rökgastemperaturen från en pelletskamin är mycket lägre (max 140 gr C) än från vedeldad kamin samt att utsläppen från avgaserna/röken från pellets är så nära noll man kan komma så kan sotaren godkänna en lägre skorsten.
 
Hemmakatten
Nallis. En pelletskamin är nog bland det billigaste du kan komma undan med. Totalpris inkl. montering och skorsten max 25.000. Som du ser imitt förra inlägg så blir skorsten mm billigare än för en vedeldad kamin.

En pelletskamin kan klara att värma 200-300 kvm beroende på modell. I ditt fall behövs en luftcirkulation med hjälp av ventilationsrör och fläktsystem mellan rummen vilket kostar pengar.

Hur pass öppen planlösning har du? Om du håller innerdörrar öppna så borde du klara större delen av entrévåning. Och om kaminen står någorlunda nära trappan till övervåningen så kommer värmen att stiga dit upp också. Kanske inte helt optimalt och du får förmodligen ha något element på under vintern i källare eller rum långt från kaminen. Men till en början kan det duga bra. Efter nåt år kan man komplettera med ventilationsrör och fläkt.

Ett helt annat alternativ är att köpa en luft/luftvärmepump. Den hjälper dig att få ner elkostnaden. Finns för 25.000 monterat och klart. Den fungerar dock inte om det är kallare än 5-10 minusgrader ute, utan då får du köra enbart på elvärmen.
 
Tack för era svar då vet jag lite mer om uppvärmning nu=)
 
Hemmakatten skrev:
Nej,det är klart att man inte får. Vad Yonna nog menade var att man till skillnad från en vedeldad braskamin inte behöver dra skorstenen ända upp till en meter över taknocken. Skorsten behövs såklart, men eftersom rökgastemperaturen från en pelletskamin är mycket lägre (max 140 gr C) än från vedeldad kamin samt att utsläppen från avgaserna/röken från pellets är så nära noll man kan komma så kan sotaren godkänna en lägre skorsten.
Har också hört detta angående skorsten till pelletskamin men varken sotarn eller byggnadsnämnden vill bekräfta. Har du något mer källa till information om detta?
 
25000 för en pelletkamin installerad och klar, vart då? och hur ser den ut?
 
Ej vattenmantlad, italiensk pelletskamin inköpt i Norge: inköpspris 16.000. Skorsten vid yttervägg 1 m ovan takfot - inkl installation ca 10.000. Extra rördragning i innertaket för att skyffla runt värmen i huset ca 8.000 inkl installation. Hela anläggningen under 35.000.

Vattnet körs på el; det finns elvärme i golvet men körs på lägsta nivå. Inkörningen dessa första 6 månaderna har total elförbrukning (inkl hushållsel, bastu som används ngn/ngra ggr/veckan, ventilation etc) legat på under 700 KwH/månaden. Visserligen har det varit varmt men golvvärme/luftcirkulation har varit på hela tiden.

Vi får se vad som påverkar en kall vinter. Stenhuset ligger kustnära med mycket fukt och blåst. 106 kvm hus med trapp och ytterligare ett luftschakt öppet till nock, liten & snål familj och ;).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.