Y
Suttit med ikeas program nu i några timmar och bollat lite skåp å grejer. Börjar dock bli dags att lägga sig men vad tror ni om det.

Jag har noll koll på vad för skåp och grejs man behöver och behöver det till kan ju tilläggas, hehe..

Matplatsen... tanken är att bordsskivan ska sticka utanför skåpen men gick inte att rita - trots att ikea själva hade det på sitt demokök...

Dörrarna - finns inga, den stora leder till vardagsrummet, den intill leder en trappa upp.. andra leder ut till hallen... Fönstret som är bakom kyl/frys drömmer jag om att byta ut och då omplacera...

ett problem till är att under det fönstret så finns radiator... antingen sågar jag bort lite ur skåpet samt bordsskivan eller så gör jag om till golvvärme i arbetszonen, eller bara gör en by-pass och låter de andra kompensera den saknade radiatorn.

kanske skulle haft besticklåda närmast matplatsen också, såsom den vänster om spisen.. så man slipper spring när man glömt skeden..


image-9381_4B92EBF3.jpgimage-5F08_4B92EBC5.jpg

image-FCA3_4B92EC24.jpg
 
Redigerat:
C
Skafferi?
 
Y
tänkte att så många vanliga skåp, då bör de mesta kunna förvaras i dem. ikea har ju ny varriant som är rätt käck.. I deras demokök hade dom ju tallrikar och allt i dessa...
42236_PE136910_S4.jpg

42200_PE136865_S4.jpg

Har ingen plats för skafferi, ytterväggssidan vill jag undvika höga skåp för få en mer luftig känsla.. kyl och frys stod mellan de två rutorna förut och man kände sig så instängd när man satt vid bordet...
 
Y
Jag skulle kunna tänka mig att sätta ett skafferi till höger om spisen..flytta spis och fläkt lite åt vänster... men så tänker jag på hur det kommer sölas från kastrullerna osv... samt att värmen kommer slita på skåpet osv osv..
 
C
Nä, man behöver ha avställningsyta på båda sidorna om spisen. "Slita på skåpet" tror jag dock inte på, man monterar ju ofta ugnen inne i ett högskåp. Däremot "sliter" det kanske på matvarorna inne i skåpet. ;)

Är lösningen med "köksbordet" defenitiv? Vet inte om jag är så förtjust i konceptet med att sitta och äta vid en smal köksö som man inte kan stoppa in fötterna under, men ni kanske har separat matsal?
 
Y
inte definitivt nej, och den platsen är mer tänkt för kortare stunder, i vardagsrummet blir riktigt bord...

Barstolarna har fotstöd, skåpen har ju bara lucka på ena sidan så mer stöd kan ju monteras för fötterna runtom, och glöm inte att skivan är menad att sticka ut en bra bit från skåpen... (kändes ganska bra att sitta så i ikeas demo-kök de hade...

Jag har bevittnat slitage på luckor ovanför inbyggnadsugnar, fast det är klart att det säkert skiljer från ugn till ugn hurpass de läcker ut värme genom luckan som sedan stiger mot skåpsluckorna..

*zzz* jag som skulle sova :)
 
Jag rekommenderar verkligen ett riktigt skafferi. Tro mig, det finns inget som heter tillräcklig mänga skåp ;)
 
nikasp
Jag byggde själv, eller mer rätt fick det byggt mot pengar emellan :), ett liknande parallellkök för tre år sen. Jag saknade skafferi trots många såna där skåp. Det kändes som ett evigt böjande för att ta fram pasta och sånt där som man använder dagligen. Det funkade ju men skafferi blir det definitivt i nästa.

Jag hade precis en sådan vasklösning som du har. Den lilla hon tyckte jag var relativt oanvändbar. Det låg en diskborste och svamp där pga att det var så liten så man hade kunnat vara utan. En enda stor ho kanske? I och med att ni har diskmaskin så kanske man inte behöver två.
 
Redigerat:
Y
jo, jag satte först ett 80skåp och stor och fin diskbänk, fast så strula det med att få plats med allt annat också... får labba lite med det, min mor sa jätteallvarligt att nej, ha aldrig bara en balja!! haha, så får väl ta åt mig det diskreta rådet, heh

däremot har jag bott i två hem där skafferiet bara tjänstgjort som dammsugarförvaring.. så det tror jag nog att jag kan leva med... ska ta med mig bilderna till ikea och höra lite vad dom tycker också..

men uppskattar era tips, fortsätt komma med fler! det är ju endel pengar detta rör sig om så vill ju inte stå där och ha gjort bort mig helt... :)
 
Den fläkten du har, linjerar inte med botten på väggskåpen. Eftersom stommarna är vita måste du lägga in 2 täcksidor för att få det snyggt. Risken är att det syns att överskåpen är 32 mm förskjutna, mot bänkskåpen. I vårt kök, blev lösningen IKEAs fläkt som monteras under ett vanligt 92 cm skåp. Bara avståndet mellan spis och skåp är minst 50 cm.

Det finns en täcksida vid frysen, varför?

Täcksidor på baksidan av köksön saknas.
 
Ja, en sån där liten ho är helt värdelös! Vi har en själva... :-/. Det behövs två rejäla så man kan diska och skölja samtidigt.
I vårt nästa kök så får det bli en gammal hederlig diskbänk, med två hoar och där det finns gott om plats för ett diskställ etc.

Skippa ett av bänkskåpen vid kyl/frys och sätt dit ett skafferi. Ett sånt där med fast dörr som är utdragbart som man kommer åt från båda sidor.
 
När det gäller diskbänk så är det bäst att ha två stora hoar. Om man inte anser sig ha plats med det så är det dock i mitt tycke mycket bättre att ha en stor och en liten än att bara ha en ho. Jag håller med din mamma. En ensam ho är om något värdelöst.

Detta med högt bord och barstolar må vara en smaksak, men jag anser det inte vara praktiskt. Man är van att sätta sig ner på stolen. Inte att klättra upp på den.

Det finns kyl och frys i ett som är fullbredd på kylen, men halv bredd på frysen. Då skulle den inte överlappa fönstret.

Annars ser det ganska bra ut.

Erik
 
Det är full diskussion om huruvida man bör ha en stor ho, två stora eller en stor och en liten inne på köksavdelningen av forumet just nu, släng ett öga där om du vill bli ännu mer villrådig. :p
 
Förslag från vänster:

60 bred DM / 60 diskbänkskåp / 40 lådskåp 5 lådor för bestick nära utplock från DM / 80 skåp med 3 lådor (kastruller, stekpannor, karotter etc nära ugn/häll / 60 skåp ugn med häll, ingen spis för bövelen! / 20 öppen hylla.

Diskmaskinen längst bort gör att den försvinner bort från arbetsytan och gör att du kan ha ha avrinningsytan på diskhon åt vänster istället och inte hamna mitt i arbetsytan. Alltså bort med både diskmaskin och ev diskställ från den ytan du kommer vilja använda allra mest. 120 cm arbetsyta mellan ho och häll.

Ovantill har du antingen 3 stycken 80skåp eller förslagsvis 4 stycken 60skåp varav ett av dom blir ett mikroskåp.

Jag utgick från att du hade plats för 10 cm mer än vad du på dina bilder. En fråga: Är inte fönstret ivägen för kylen/frysen?
 
På andra sidan

Alternativ till golvvärme:
Kör 37 djupa skåp under fönster framför elementen som livar i framkant med 60 djupa skåp, beroende på mtrl på bänkskiva kan du få ventilationshål utskurna för elementet i bänkskivan. Gör passande utsågningar i bakstycket/-erna i de 37 djupa skåpen för att komma åt att reglera termostaten. Kör utan sockel så borde det inte vara något problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.