är det okey att fräsa ner spår i golvgips för att lägga i t2-blå i spåren och sedan lägga klinker över det utan att flytspackla?
har sett spånskivor med frästa spår för värmekabel som man kan lägga parkettgolv direkt på men jag vill ha klinkers och har inte så mycket utrymme uppåt.
jfb finnes och jag vet att det är behörighetskrävande....;)
 
Tveksamt!
Om man skall följa instruktionerna från tillverkarn (Tyco Thermal) så skall T2 blå läggas i flytspackel.

Om jag hade varit som dig så skulle jag lagt T2 Röd i stället som är en självreglerande värmekabel i stället vilket inte T2 blå är.

Spånskivor med spår i som du pratar om är avsedda för vattenburen golvvärme. Det finns spårade skivor till värmekabeln T2 Röd men de är gjorda av en slags frigolit med aluminium fastlimmade.

Men enklast är att ringa till Tyco Thermal och fråga.
 
Kabeln kommer antagligen inte att hålla lika länge som annars, och värmen sprids inte så du får rätt dålig funktion. Vad är de för underlag? Går de inte att skippa golvgipsen och flytspackla istället?
 
Blir det så mycket lägre bygghöjd att lägga den blå i golvgips än att flytspackla den röda? Skiljer väl 2 mm eller nått mellen röd och blå? Har du inte plats för det? Du får väl gå ner 2mm i tandning på fixkammen ;)
 
Gurravasa skrev:
Blir det så mycket lägre bygghöjd att lägga den blå i golvgips än att flytspackla den röda? Skiljer väl 2 mm eller nått mellen röd och blå? Har du inte plats för det? Du får väl gå ner 2mm i tandning på fixkammen ;)
Varför kan han spackla in röd men inte blå? Vad har jag missat?

Man får lägga T2blå (10W/m) mot brännbart material, om den regleras med golvtermostat.
 
Rrrrr skrev:
Varför kan han spackla in röd men inte blå? Vad har jag missat?

Man får lägga T2blå (10W/m) mot brännbart material, om den regleras med golvtermostat.
När jag sålde T2blå för 6-7 år sedan fick den inte läggas mot brännbart. Men om det funkar så förstår jag inte vitsen med att fräsa ner kabeln i gips...
 
där ligger golvspånskiva nu.

t2-blå quicknet skulle man kunna lägga på gipset direkt in in fixet men har inte hört så bra om den varianten...

det ska ligga klinker uppepå.

kan man flytspackla på gollvspånet så är ju det en lösning
 
Gurravasa skrev:
När jag sålde T2blå för 6-7 år sedan fick den inte läggas mot brännbart. Men om det funkar så förstår jag inte vitsen med att fräsa ner kabeln i gips...
Japp.. helt rätt! De var så förr. Då kunde man lägga antingen gips eller ett slags "hönsnät" mellan.

Men nu på senaste "informationsträffen" jag var på med T2 sa de att de var tillåtet att lägga 10W/m kabeln direkt på brännbart så länge den begränsades av en golvgivare (alltså inte ok med rumsgivare)
 
då blir det nog t2 blå i flytspackel direkt på golvspånskivan, med golvtermostat, kan man inte ha rumstermostat oxå som "slav"?
är det sant att blå håller längre än den röda?

obs han är en hon;)
 
Redigerat:
Ja.. Blå håller längre än röd.

Du säger ju att du redan vet att det är behörighetskrav detta så ska inte tjata om de. Men är du medveten om att du har 0år garanti på kabeln om du gör de själv? 10år om en elektriker gör det och 20år om en "T2 certifierad" elektriker gör de. Kan ju vara värt pengarna, speciellt om det är våtskikt.
 
japp elektriker kommer att göra jobbet ersätter dom golvet som behövs brytas upp oxå eller bara kabel?
(inget badrum)
jag gissar på att du är t2 certifierad...
men annars är det en bra lösning?
 
Ett inte elektriskt inlägg, kommer klinkern att sitta fast på spånskivan? Spånskiva rör sig en del och bryter så småningom loss klinkern, därför har man golvgips mellan.

Bara att bita i det sura äpplet, riv upp spånskivan, hyvla ner golvåsarna och bygg golvet efter konstens alla regler.

Protte
 
minimipp skrev:
japp elektriker kommer att göra jobbet ersätter dom golvet som behövs brytas upp oxå eller bara kabel?
(inget badrum)
jag gissar på att du är t2 certifierad...
men annars är det en bra lösning?
Dom ersätter golvet också..
 
prototypen skrev:
Ett inte elektriskt inlägg, kommer klinkern att sitta fast på spånskivan? Spånskiva rör sig en del och bryter så småningom loss klinkern, därför har man golvgips mellan.

Bara att bita i det sura äpplet, riv upp spånskivan, hyvla ner golvåsarna och bygg golvet efter konstens alla regler.

Protte

kan man inte flytspackla på golvspånet och sedan lägga klinkers?
kommer rörelserna bryta upp flytspackling och klinker?
(kanske glasfiberförstärkt flytspackel?)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.