Får byggarbetarna använda ett hus som är under uppbyggnad som byggbod ? Mina svärföräldrar bygger hus via Älvsbyhus och har en hel del frågor. I deras hus är toalett och dusch använda av byggarbetarna. När de kommer dit på helgerna (i kontraktet står att mina svärföräldrar står för byggstädning under bygget – alltså inte nyckelfärdigt som de uppger i broschyrer etc) så hittar de byggarbetarnas (får man väl anta) duschartiklar i det badrumsskåp som sitter i badrummet. På golvet i badrummet ligger skyddspapp men i duschen är den bortskuren och duschen är använd. Handfatet är använt (vilket väl kan vara ok) och toaletten likaså, det är till och med skitränder i den (bläääää). Det står ölburkar på handfatet i badrummet, på nya bänkskivan av trä i köket (ringarna gick tack och lov bort). Det har stått en mikro i köket (den var borttagen nu) och man får väl anta att byggarbetarna har använt den för att värma mat i. Kylskåpet är använt och när de kom dit nu stod gammal mat som var allt annat än trevlig på hyllorna (de som använt kylskåpet har tagit bort skyddsplasten på några hyllor för att kunna använda det). Det har till och med legat en madrass i ett av sovrummen och hur kan man tolka det annat än att något faktiskt har slaggat där över natten.
Att de byggstädar och därmed städar allt damm, skruvar, spikar och garderober/element/köksluckor som blivit leriga etc är väl en sak, det ingår, men ingår det även att städa efter att någon uppenbart har bott i huset vid en byggstädning ?
Vad är det för regler som gäller, har byggföretaget skyldighet att anordna någon typ av barack för arbetarna så att de kan gå på toaletten, värma mat osv i eller är det vanligt att de använder huset de håller på att bygga som byggbod ? Får man överhuvudtaget bo i huset när det inte är färdigbyggt, det räknas väl därmed som byggarbetsplats ?
Är det någon annan som byggt ett Älvsbyhus som vet hur det tidigare har varit med slutbetalning och besiktning ? Besiktningen av huset som ska göras utförs nämligen av en besiktningsman anställd av Älvsbyhus, det låter inte bra i mina öron? Och slutbetalningen vill de ha efter slutbesiktning, oavsett resultat på besiktningen.
Vad är gällande ”normer” inom byggbranschen ? Vad kan man göra om byggarna har gjort "fel" som använt huset som byggbod, hur kan de gå vidare, vart vänder man sej ? Säljaren som sålt huset och som de har haft kontakt med under bygget verkar vara allt annat än en bra säljare, tyvärr. Vad har man för rättigheter ?


???
 
Ska byggarna använda huset som byggbod ska det vara överenskommet och de ska lämna ett rent badrum efter sig i så fall. Utan överenskommelse har de gjort fel!
 
Jag tog fram pärmen från Älvsbyhus.
Hittade en punkt där det stod om Manskapsbod:

"Under de första monteringsdagarna eller tills dess värme och vatten har utförts i Ditt hus, skall Du till husmontörerna tillhandahålla en manskapsbod.
Manskapsboden skall vara utförd i enlighet med Arbetarskyddsstyrelsens anvisningar. Alt. godkännes en husvagn typ Polar 470 eller likvärdig.
Anvisningarna säger bl a att utrymmet skall vara uppvärmt.
Möjlighet att tvätta sig, laga mat samt möjlighet till toalettbesök skall finnas.
Vi vill påpeka att manskapsboden skall vara uppvärmd när de 2 husmontörerna anländer första monteringsdagens morgon. Kontrollera därför att allt fungerar redan dagen före."


På en annan sida står det:
"I samband med hantlagningen till montörerna ingår att under monteringstiden utföra daglig städning av den del av huset som montörerna använder som personalrum. Grundlig rengöring av dessa utrymmen med inventarier utför Du varje vecka.
Dessutom skall Du ombesörja rengöring efter alla byggnadsarbeten, vilket innebär att en grundlig urstädning skall göras i god tid före målning och dammsugning av golv före mattläggning.


Om Älvbsbyhus har ändrat i sina papper vet jag inte... Men i våra stod det så iallafall....
Men visst kan jag hålla med om att montörerna kan använda sunt förnuft och städa lite efter sig själva...
Vi hade ganska "renliga" montörer...

Jag läste även i Entrepenadavtalet så här:
"Manskapsboden för husmontörerna enligt Arbetarskyddsstyrelsens anvisningar, tills dess att värmepåsläpp gjorts, sedan används huset."
 
Tack för infon, vi ska hem till svärföräldrarna i helgen (till lägenheten de fortfarande bor i ) och där ska jag nog ta och mala igenom pärmen och se vad det egentligen står. Men saken är den att de köpte ett "nyckelfärdigt" hus, trodde de. Visst, de är inte insatta i husbyggen och har kanske inte tagit reda på så mycket som de borde för att undvika sådana här "grundstötningar" men säljaren borde kanske ha upplyst lite om att det inte rör sej om nyckelfärdigt. Om man ska byggstäda och dessutom tillhandahålla manskapsbodar och en del annat oxå kan jag tänka mej så låter det i mina öron så långt från nyckelfärdigt som det bara går att få. Allt från tomtköp till där huset står idag har gått via säljaren så det är inte så att de själva har köpt en tomt som de sedan har beställt ett älvsbyhus till.
Men jag ska som sagt mala igenom och se vad det står. Men sova över kan väl knappast räknas som ok, det är väl fortfarande en byggarbetsplats innan allt är färdigställt ???
 
I vårt hus sov golvläggarna över 1 natt.
De kom på en eftermiddag, fixade med golven på kvällen och dagen efter, åkte iväg 1 dygn efter de kommit... Alltså sov de, den natten, över i huset, vilket Vi tyckte var helt OK.

Nyckelfärdigt kan tolkas olika av olika företag och av olika personer... Nyckelfärdigt för mig är att bara kunna flytta in utan att behöva göra några hantverksjobb (städa är ju inte så svårt).
Att städa efter jobbarna kändes skönt. För hade andra städat så hade vi ändå städat innan vi flyttade in...

Vi valde att läsa igenom pärmen när vi fick den...
Jag har för mig att säljaren talade om för oss vad som gällde...

Jag vet många företag som har egna besiktningsmän, det är inte ovanligt...
Just nu väntar vi på att 2-års besiktningen ska bli utförd, i maj är det 3 år sedan vi flyttade in....
 
Det är ju upp till var och en om man (du som byggare) vill bekosta en manskapsbod.
Vi valde att inte göra det eftersom vi redan från 1:a dagen hade värme i köket (satte upp en byggfläkt där).
Vattnet blev oxå påkopplat redan 1:a dagen...
 
Jag skulle fotografera, ta kort på hur det ser ut om det ser grisigt ut! Att använda dusch o micro etc göra ordning kylskåpet etc. gör ju att dina svärföräldrar får begagnade varor - inte är dom nya i alla fall - . Ett alternativ är att använda gamla grejor och låta dom nya vara. Man kan ju ana hur ett kylskåp samt en micro ser ut efter ha används på ett bygge ett tag. Att dom känner behov att dricka öl på arbetstid låter inte så kul, påverkar inte det kvalitet. Att sova över i huset låter illa, månne var det efter för många öl. Att dom tagit bort skyddspapp/plaster som ska skydda ökar ju risken för skador. Att klä av sig och låna duschen i den nybyggda villan samt låta tvål och annat stå kvar samt låna ett nytt skåp och ställa sakerna ger ju inte känslan att det är ett nytt hus dom lämnar över. Verkar som det är läge för en prutning/prisnedsättning. Ang. boden/husvagn! så kan man fundera - vad säger kontraktet? Skulle husbyggaren ställa upp en bod men inte gjort det så faller det på honom, skulle dina svärföräldrar ställa upp en bod så faller det på dom. Fast man kan se de som två olika separata saker. De kanske riskerar få ställa dit boden nu, (vad det nu kan kosta) men det gav ju ingen rätt till hantverkarna att begagna de helt nya sakerna i huset. Det skulle ha sagt till om boden och inte - använt - de nya sakerna. Fast till syvende och sist handlar de väl om pengar. Är dina svärföräldrar (och ej byggherren) ansvariga att hålla dem med toa- och matmöjligheter är kanske huset billigare än boden?
 
Vill bara poängtera att JAG som bygger ÄR BYGGHERRE!

Jag skrev i ett tidigare inlägg vad som stod i våra papper... Kanske har Ä-hus ändrat???
Men enligt det så är det Du som ska fixa manskapsboden och även städa efter husmontörerna...

Äger man ingen manskapsbod eller äger en husvagn (eller känner någon som har något av alternativen) så är det nog billigast att låta husmontörerna vara i huset...

En annan sak jag fått erfara är att jag tycker det är mycket trevligare att husmontörerna använder MIN toalett än att ställa sig och pissa vid husväggen!
Med tanke på att Vi flyttade in på området som nr. 3 av tolv hus så har man sett en hel del! Sett husmontörer som ställt sig mot husväggen (och redskapsbodar) och pissat! Det är så snuskigt som det kan bli!
Inte vill jag när jag tittar ut genom fönstret se en kissande karl (inte var karlarna snygga... ;) )
Jag har t.om lånat ut toaletten till stackars husmontörer som ingen toa hade att sitta på... :)
 
Jag håller med Marachinos och lindis. Allting står i den pärm som vi fick innan bygget.

Jag ser hellre att byggarna använder min toalett än att de uträttar sina behov på tomten. Jag kan tänka mig att det så småningom skulle komma klagomål från grannarna om byggarna använder tomten som toalett. Själv skulle jag inte heller vilja ta hand om deras högar när det blir dags för vårbruket.
 
Vi kom aldrig över till svärföräldrarna i helgen men det verkar ju vara som så att de har missat att läsa i pärmarna.
Vad gäller byggstädning så tycker jag inte att det är konstigt om det innebär en "slutstädning" när man går ut med "nyckelfärdigt", men för deras del har de innebärt att de varje helg (under hur lång tid vet jag inte men minst sedan slutet av november) har fått åka till huset och städa upp efter diverse montörer. Det har stått en container precis utanför huset men de som har monterat har släppt allting precis där de står. Visst, de har ju rätt till det när de inte ska byggstäda själva men hade jag monterat så kanske jag hade tagit med mej det grövsta och kastat när jag ändå passerar containern på väg ut. Till saken hör att det ju är en bit att åka eftersom de byter ort när de nu flyttar.

Själv skulle jag åxo glatt skött byggstädning, beställt containrar, byggbodar och allt vad det nu är för att hålla priserna nere och samtidigt vara lite inblandad i bygget, precis som många av er andra skriver, men de ville slippa allt sådant. För visst tar det tid att städa, beställa diverse saker osv.
Att låna toaletten är en annan sak, självklart så lånar man ju hellre ut toaletten än att någon "lägger en hög" på tomten, men de trodde, liksom även jag innan jag fick reda på annat här via forumet, att husleverantören skulle tillhandahålla en byggbod till byggkillarna (som de sedan bakar in i huspriset eller fakturerar mina svärföräldrar) istället för att använda huset.

Nu verkar de ju helt klar ha missat att läsa pärmen så de kan ju knappast skylla på någon men tydligen så fick de någon video (innan de beställde ??) där de så tjusigt visade den nya familjen som beställer huset och sedan står de leende och får nyckeln till det nya fina, jättestädade huset (jag har inte sett videon själv utan det var svärmor som återberättade - sant eller inte kan jag ju inte avgöra - någon mer som sett den som kanske kan berätta mer ?) Eftersom de aldrig har bott i hus och därmed inte är insatta i vad hus innebär på samma sätt som någon som har bott i hus, de är inte speciellt händiga, börjar bli lite till åren och samtidigt byter ort så att det tar en stund att åka, så var deras önskan att de skulle kunna beställa ett hus, betala och sedan hämta en nyckel när allting var klart typ. Nu vet jag inte om det finns någon leverantör som gör så men det var i alla fall vad de trodde att de skulle få.

Hur som helst så har de i alla fall fått huset besiktigat och besiktningsmannen bekräftade vad ni redan skrivit, att det är ok att använda huset (dock inte att sova i - det var inte överenskommet och de hade inte frågat) MEN de får inte lämna det så grisigt som de i en del fall här hade gjort utan de måste snygga upp lite efter sej (typ normalt beteende).

Ett stort tack för alla svar !!

Föresten, hur är det med slutbetalningen, är det brukligt att man betalar även de sista 10 % innan alla punkter, som besiktningsmannen tagit upp på slutbesiktningen, är åtgärdade ?
 
Besiktningsmannen skall grovt värdera vad återstående arbeten är värda. Om det är mindre än de 10% får man nog betala upp till den summa bes.mannen kommit fram till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.