Hej
Tänkte placera min kompressor stationärt på en plats där den kommer stå under tak, men oisolerad.

Vill dra några "ledningar" i garaget där jag har snabbkopplingar.

Hur grov ledning behöver jag ha om jag vill dra ledningarna maximalt 15 meter från kompressorn? Kan jag underlätta detta arbete genom att dra vanlig slang?

Frågan är ju också om jag kan ha kompressorn stående kallt utan risker?

Tanken med rördragningen var att köpa två meters kopparrör på tex. biltema och skarva detta med deras kopplingar som är svets och gängfria.

Ytterligare en fråga är hur långa ledningar en "vanlig" spånsug klarar att hålla trycket vid? Tanken är att använda avloppsrör och bygga med.

Har en stor lagård där garaget är inbyggt, har sugen i snickarboden och vill gärna har möjlighet att ha spånsug även på logen, vilket skulle innebära en dragning på ca 20-30 m.
Eller blir det kanske enklare att köpa en till spånsug och placera på "lon".

Jag vet att det finns personer i detta forum som sitter inne på mycket kunskap så var inte blyga att svara! Även med tips och funderingar kring detta!

MVH Robin
 
Kompressorn bör inte stå kallt. Kondens som bildas i bla tank kommer att frysa. Har haft både min lilla 24liters kompressor hemma och byggkompressorn på jobbet ute i kylan under vintern. Lilla maskinen stog bara och brummade efter en natt i kylan. Den stora stog i flera veckor i -10 till -30 och gick dagligen men till slut startade inte den heller. En dag i värme fixade iofs problemet på båda.

Du kan absolut dra slang istället för rör, mycket lättare och billigare. Det är ingen skillnad på en slang och ett rör med samma innerdiameter. Skulle dock se proffsigt ut med rör :)

Spånsugen är jag lite mer osäker på. Men det känns som att dra 20-30m avlopp eller köpa en liten spånsug på jula kostar nästan lika mycket? Värt att räkna på kanske? Annars tror jag det funkar.
 
Hur kraftig är motorn på din spånsug.

Mvh Pär H
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.