Kan man inte få RUT-avdrag om man städar bort ett helt hus? :wow:
 
cheetah1 skrev:
Det enklaste är ju som sagt att ringa räddningstjänsten och fråga. Förra säsongen brände dom ner en kåk i stockholms skärgård på äntligen hemma.
En ren gissning eftersom jag inte känner till fakta, men det borde bli betydligt mindre miljöbelastning att bränna ner det kontra att frakta ut en grävmaskin och en hel hög med containrar ut till ön fram och tillbaka med båt. :)
 
Dalbotös skrev:
En ren gissning eftersom jag inte känner till fakta, men det borde bli betydligt mindre miljöbelastning att bränna ner det kontra att frakta ut en grävmaskin och en hel hög med containrar ut till ön fram och tillbaka med båt. :)
Sen när började kommuner och andra myndigheter med regler som är logiska och genomtänkta? :rolleyes:

Bor i Enköping, här brände brandkåren ner en villa i höstas som stod ivägen för nya E18. Men det var ju inte en privatperson som ville ha något eldat så det är möjligt att det inte är lika noga då.
 
Räddningstjänsten vill (nästan garanterat) öva om huset inte ligger jättedåligt till i förhållande till andra byggnader. Däremot brukar inte alltid stadsbyggnadskontoret och miljökontoret vara fullt lika pigga på att släppa igenom den typen av rivning. Börja med att få ok från räddningstjänsten, och hänvisa sedan det namnet till byggnads och miljökontoren. När du har grönt ljus är det ju bara elda på...
//Räddningschefen
 
Hörde någonstans på någon hus svamp skada att ägarn var väldigt sugen på att elda upp huset (mindre typ bergslags byggnad intill huset). Att det var iallafall tillåtet där om man avlägsna vissa matriel, det vill säga t.ex. att skrapa bort all färg. Så inte så smidigt i detta fall.
 
Vi pratade med en bekant som är brandman ang. att elda ner den lilla stugan på vår tomt. Han sa att det är olika i olika kommuner om de gör detta och beror mycket på husets läge. I den kommunen han tidigare arbetade (som är den kommunen vår tomt ligger i) så brände de ibland och tog då 15 000 för det.
 
Jag får fundera på hur jag gör. Är lite pyssel med att elda också.....
Det ligger en större förrådsbyggnad ca 30m från huset som jag inte hade tänkt att bränna ner. Med rätt vind, inga problem att elda. Med fel vind efter att man tänt på, inte bra...

Har inte pratat med räddningstjänsten ännu, men gissar att de skulle resonera likadant. Hmm, kanske går fortare att starta upp Åkerman och riva ner det istället för att gå och vänta på rätt vind....?

Miljöaspekten borde gå att lösa så att kommunen blir nöjd och glad, oavsett om jag eldar eller inte.

//LocTite
 
Göran.W
Får du inte elda upp dit hus så riv det.
Flytta rivnings massorna några meter bort och ha det som maj bål:D
Då har du ju inte eldat upp huset:rolleyes:
Om det är juridiskt riktigt vet i tusan.
Men eldar man upp det som ett maj bål lär inte brandkåren komma.
Ska du elda upp det tänk på spridnings risken och ha god tillgång till vatten.
 
Göran.W skrev:
Får du inte elda upp dit hus så riv det.
Flytta rivnings massorna några meter bort och ha det som maj bål:D
Då har du ju inte eldat upp huset:rolleyes:
Om det är juridiskt riktigt vet i tusan.
Men eldar man upp det som ett maj bål lär inte brandkåren komma.
Av nån anledning så har liknande tankebanor dykt upp hos mig....;)

//LocTite
 
  • Gilla
Bengt Larsson
  • Laddar…
Göran.W
Det är inte omöjligt att skänka bort rivningsviket på blocket för folk eldar med vad som helst bara det brinner.
Är det gamla bjälkar i takstolen som är av kärnvirke går dom att sälja för 100kr metern.
Här där jag bor i skåne brukar det inte vara svårt att skänka bort rivnings virke.
Jag har själv eldat upp ett helt knut timmrat hus som skänktes.
 
cheetah1 skrev:
Skulle tro att det är nåt mer i stil med allmänfarlig ödeläggelse (man har försäkrat sig om att huset är tomt) och bedrägeri (försäkringen) om man eldar upp sitt eget hus, fast det är förstås bara en gissning. :p
Det är inte brottsligt att förstöra sin egen egendom, såvida det inte föreligger fara för andras egendom eller liv/hälsa.
Så att elda upp ett hus som ligger avskilt, som är ens eget och det finns ingen risk att någon kommer till skada eller att någon annans egendom skadas, eller att elden sprider sig är nog ganska riskfritt ur straffsynpunkt. Det skulle vara brott mot miljöbalken som isåfall skulle kunna bli aktuellt.
Bedrägeri blir det först om man försöker få ut något på försäkringen antar jag.

Det är väl som alltid annars när man skall elda lite, elda på, men gör det försiktigt.:)
 
Jag skulle riva ett hus i min kommun då jag skulle bygga nytt, men fastän jag känner brandchefen så gick jag på nit. Jag fick inte elda alls!
Jag kollade med miljökontoret och dom sa det skulle upprättas rivningsplan enl bestämmelser och det skulle saneras på plaster,isolering,porslin,kablar osv , besiktningsman skulle dit och kontrollera att ENDAST rent trä var kvar, då fick man elda under uppsyn av brankår och avspärrnig av polisenheter som jag naturligtvis fick bekosta.
Glöm det sa jag....
Alt nr 2 var att riva själv o forsla bort , kollade då med miljöstation i vår kommun, ligger ca 1,5 mil från där jag skulle riva. Dom sa att osorterade rivningsmassor kostade då 2300 kr per ton!! En grov uppskattning av en byggare kom fram till ca 50 ton skulle huset väga !!! ok, 115 k för att riva ett hus kändes inte rätt , dessutom tillkommer grävmaskin o lastbilskörningen fram o tilllbaka!!
Ska inte avslöja vad som hände men huset blev rivet och inget åkte på tippen iaf....
Man tycker att kommunen borde va glad att det rivs gamla hus o byggs nytt?! Hjälp till för faan istället.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.