Finns det någon vedertagen teknik för att växla av underarmen på en takstol? Jag planerar installationen av en kamin och självklart går skorstenen så när som på 2mm mitt i en takstols underarm.

Grundprincipen är förstås att växla av mha närliggande takstolar och det kommer funka bra - jag har dessutom en vägg ett par decimeter från takstolen jag vill kapa som kan fungera som stöd.

Det jag funderar på är hur man hanterar ev draglaster i takstolens underarm?

Den lösning jag spontant tänker mig är att montera en vertikal regel mellan under och överarm och sedan fixera detta med stora bitar plyfas på varje sida. Då tar jag upp belastning som inte är vertikal.

Tips från coachen?
 
Jag har gjort på det sättet i ett liknande fall.

Vi bytte ett fönster mot en balkongdörr i en murad gavel och måste då kapa en "underarm" (se bild). Dessutom hade vi en ytterligare komplikation i form av att nästa takstol tagits bort helt och krafterna växlats ut till gaveln.

För att ta upp de längsgående krafterna så satte jag kraftiga vertikala reglar till golvbjälken och sedan plywood (och gips) för ytterligare låsning och förstyvning.

Om det höll? Vet inte..har inte kapat underarmen än.. :rolleyes:

Edit> Gaveln är inte murad i vanlig mening, det är i princip en takstol fylld med staplad kalksten.
 
  • Photo-0101.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Photo-0120.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Ok....om du tar fram kapen då så ser vi vad som händer innan jag börjar bygga.....;)

Det är ju gjort avväxlingar för en murad skorsten (som inte längre finns) här i huset och där kan man inte se att man gjort något speciellt för att hantera annat än vertikala krafter.
 
Du kanske har möjlighet att runda skorstenen på båda sidor? Man skulle ju kunna tänka sig att bygga på underarmen på båda sidor och sedan gå förbi själva skorstenen med plattjärn.
 
Den nya skorstenen är av typen Premodul och har diametern 28cm. Därtill kommer 5cm till brännbart material.

Känns lite vingligt att bygga på så mycket på bredden.

Jag ska titta lite mer på den avväxling som redan är gjord och se om det inte går att utgå från den och sedan bygga starkare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.