Jag fick just ett märkligt besök. Det kom en äldre gentleman och ringde på dörren och ville dela ut en lapp som förordar hans firma för stenarbete.

Enligt min erfarenhet så pratade han definitivt med irländsk brytning, men enligt honom själv var han amerikan. Företaget hette Mastersten (www.mastersten.se) och har enligt honom funnits i över tio år i Sverige och ska absolut inte förväxlas med de irländare som brukar åka runt och bluffa.

Nu är jag inte alls i begrepp att göra något stenjobb, men om de redan första helgen i mars är igång och raggar kunder igen, så vill man ju dels veta om någon hört talas om firman, och dels få folk att få upp ögonen om det är samma gamla svindlare igen...

Lund bor jag i ska väl tilläggas också.
 
Känns som att det är något lurt. Referensobjekten ser typiskt engelska ut, och det står inget om att de har F-skattesedel.
 
Mailade och frågade lite :)
 
"Företaget" drivs av två bröder. Den ena boende i Täby och den andre i Malmö. Ingen av dom har någon registrerad firma.
Det ska bli intressant och se vad du får för svar, danielr112.
 
Inget svar ännu, men ger dem ett par dagar.
 
Det finns två f-skattsedlar vad jag kan se, båda registrerade för ett par veckor sedan, en kille är 26 och en kille är 21, jag tror det är sönerna till fadern som var här, och jag tror båda killarna bor i Malmö.

Mannen frågade mig varför han i mitt område fick sådan oerhört negativ respons... Kanske för att grannen tvärsöver gatan från mig åkte dit förra våren på Irländare som klantade till allt och åkte därifrån med huvudet före... Det känner de flesta till...

Tyvärr blir man i det läget varse att vi som är på byggahus är ganska få trots allt... Hade jag hört något om att han tänkte anlita irländare hade han ju knappast gjort det om jag fått predika en stund...
 
Märkligt, hur kommer det sig att irländare verkar jobba mer än andra med sten? I somras anlitade några grannar dessa för lite stenjobb, det tog en evig tid och det ser sådär ut. Irländarna körde sönder vägen och var nere i diket o härjade o återställde det inte efter sig heller. De körde minst 5 ton fyllnadsmassor på en lätt lastbil.

De var o knackade på hos oss och närmsta grannen och påstod för att "den andre" just anlitat dem. Nu pratas vi vid nästan dagligen så den lätte gick vi inte på och vi fick oss båda ett gott skratt.

Jag har inget emot utländska arbetare för de brukar ofta göra lika bra jobb som andra, men detta måste vara undantaget som bekräftar regeln?.

Jag bor fö. inte i Lund, så detta måste vara andra skojare.
 
Solstorm skrev:
Känns som att det är något lurt. Referensobjekten ser typiskt engelska ut, och det står inget om att de har F-skattesedel.
Det är då inga svenska nummerplåtar på bilarna på bilderna iaf ;)
 
Den där hemsidan ringer väl så många varningsklockor som behövs. Ingen adress angiven, inget bolagsnamn, inget registreringsnummer, kontantkortsmobiler. "Referenserna" är bara bilder. Det finns ingenting som säger att det är just de här gossarna som gjort de jobben.
 
Nej det plingar bra i varningsklockan, och framförallt var det ju extremt ironiskt att han stod och sade "[butt theiii wheeeer eeeiiirish, wheeeer ameeerikkan]" med en extremt irländsk brytning när han förklarade varför de inte skulle blandas samman med deas oseriösa kollegor från den gröna ön, han tror väl inte att vi svenskar kan höra skillnad. Jag orkade inte ens kommentera det.

Nu har de ju som sagt f-skattsedlar, men jag vet inte vad det egentligen är värt?
 
I Västerås härjar Irländarna runt och jobbar (eller gjorde i alla fall, förra året). Dom gör relativt kassa jobb och ger ett otrevligt intryck.. men är billiga och det verkar som det är viktigast...
 
Vi hade ett sånt företag här för ettp arår sedan. En kompis var den första de lade åt, en rätt krånglig tomt med garagenedfart till källaren, och det är fortfararande jättefint, eftersom de behövde ett referensobjekt. Grannen snett över är inte fullt så nöjd, uppfarten mot garaget håller, men bredvid har de tydligen inte lagt bärighet för att parkera bil, där är det vågigt.

Vi har också jättebra resultat fortfarande, men grannen mittemot ser det för .... ut hos. Orsak: vi har berggrunden 30 cm under stenen, det går liksom inte att misslyckas då. Vi fyllde också på sättgrus efter två månader osm de sade till oss. Men hade jag bott på andra sidan gatan hade jag inte köpt det, efter att ha sett hur de gjorde underarbetet hos oss ;-)
 
Varför går folk på sånt här gång på gång? Det skrivs ju om det varje år i tidningarna också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.