Vi har kontakt med en seriös och kunnig hantverkare för att få hjälp med ytskiktsrenovering. Det svåra är nu att avgöra om vi kan förhandla om priset då vi inte har så god uppfattning om hur priserna kan se ut. Vi har kollat runt bland kompisar men jag tänkte även fråga här.

Arbetet rör:
- Hall; måla tak, lister, foder, garderobsstomme, 3 garderobsdörrar, två dörrrar och slutligen tapetsering.

- Stort vardagsrum; måla tak, lister, foder, element, fönstersmyg, skjutdörrar och även väggar.

I arbetet ingår även att ta ner en vägg samt att måla garderobsdörrar i annat rum.

Material förutom tapet ingår i priset, som landade på 65 000kr inkl. moms. Detta är innan ROT-avdrag.

Tack på förhand!
 
Låter dyrt!

Att ta ner en vägg, tapeten, eller riva väggen???
Om vi bortser från nertagning av vägg, så borde priset ner minst 50% enl min uppfattning...
 
En vägg mellan två rum ska rivas så att vardagsrummet får sin ursprungliga form.
 
Ok! Det låter ändå dyrt...

Kolla med lite olika målare...
 
Spontant så tycker jag det låter dyrt. Kollade på den prisuppgift vi fick på tapetsering/målning av huset när vi byggde nytt och det var 54 000:- för hela huset på 178 kvm inkl. material. Vi valde att göra arbetet själva så i ert fall så finns det nog en hel del att tjäna antingen genom att jämföra fler firmor eller att helt enkelt göra delar eller hela arbetet själva. Kan ni inte knacka ner väggen själva till exempel?
 
måla å tatpetsera är väl det enklaste av jobben man gör i ett hus? rent ekonomiskt borde man blivit målare uppenbarligen :)
Kostnad för att riva en vägg och återställa omgivande delar beror mycket på hur väggen är uppbyggd och av vad, svårt att bedöma utan att veta sånt.
 
Svårt att svara på anser jag om det är dyrt eller ej för det finns många frågor kvar vad gäller jobbets omfattning så som hur mycket underjobb som krävs på väggar ex.vis, hur många fönster finns det, dörrarna ska de sprutlackeras.

Förutom själva hantverkar kostnaderna så drar ju även matrialkostnaden iväg, bra färg kostar.

När väggen tas bort så ska väl tak, golv och vägg se enhetliga ut vilket kanske ingår i priset?

När jag menade hur väggarna ser ut så är det stor skillnad om det är målat/tapetserat vs vävt/strukturtapet tidsmässigt.

Allt måleri ska ju spacklas där det behövs, slipas, grundas, slutstrykas.
Snickerier ska ju slipas lätt i helhet.

Men som nämnt redan så lönar det sig nog att begära in fler offerter så du/ni kan jämföra samt om ni kan göra lite jobb själva så tjänar ju ni på det.
 
Tack för alla svar. Det är ett omfattande underarbete som ska göras, men det utgår jag ifrån att det görs oavsett vilken målare man anlitar. Vi har alltid gjort arbetet själva förut, och därför känns det nog extra svårt att veta om priset är rimligt, när vi vet att vi skulle kunna göra det själva.

Den uppfattning vi får när vi har kollat runt bland vänner är att priset är något högre än vad de betalat, men sen har de å andra sidan inte blivit nöjda utan reklamerat. Vi har bestämt oss för att anlita dessa hantverkare och hoppas på att vi blir nöjda med resultatet.
 
Om ni nu bestämt er för att anlita det företaget det bara att gilla läget och betala det dom begär. Har de rätt kompetens så går det nog ingen nöd på dom heller med jobb och då är det nog ingen idé att börja förhandla om priset. Kvalitet kostar.
 
Jag betalar hellre mer och får ett bra jobb utfört än tvärt om, så har Ni hittat bra folk så är det väl bara att betala ;)
 
Jag tycker att det låter rimligt.
 
Bara som jämförelse, har också på gång att anlita en målare för första gången i mitt liv. Han skall spackla och måla / tapetsera allt i 3 rum med nya gipsskivor, golvytan är ca 60kvm. Dessutom tapetsera en hall på 17kvm, men där är underarbetet klart.

Jag anlitar en målare som jag fått rekomenderad (mycket bra omdömmen), på löpande räkning, han bedömmer att det kommer att ta ungefär en vecka, dvs ca 17 000kr i arbetskostnad.
 
Hempularen: Låter som att målaren är snabb eller lite väl optimistisk.
 
Jag tycker att hempularens 17 000 låter mycket rimliga. Ungefär så som vår senaste målare har jobbat.
 
425kr i timmen ink moms låter rätt billigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.