Hej,

Jag håller på att bygga nya rum och lade märke till att elektrikern hade fäst upp en dosa med en genomgående bult (se bild nedan). Är det inte meningen att dosan skall vara helt isolerad eller ha jag missuppfattat? Är detta godkänt eller skall jag klaga?

Tack på förhand!
 
  • el.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En något udda lösning, så ska det egentligen inte se ut. Om den andra änden av skruven är isolerad så är det ingen fara.

Protte
 
Men fel är det, även om det kanske inte är farligt (just nu). Kopplingsutrymmet ska vara isolerat i normala fall.

Det har tidigare talats om att det finns plasthuvar att sätta över om man måste ha genomgående fästning på det här viset.
 
Det är inget normalt sätt att fästa dosan. Den är inte gjort för att fästas så..

Men i den verkliga världen så är det ibland det enda sättet att fästa fast en gammal dosa i en befintlig vägg. Ingen som helst fara med detta.
 
Tack för alla svar!

Rrrrr skrev:
Det är inget normalt sätt att fästa dosan. Den är inte gjort för att fästas så..

Men i den verkliga världen så är det ibland det enda sättet att fästa fast en gammal dosa i en befintlig vägg. Ingen som helst fara med detta.
Jag tycker inte att det borde vara några problem med en riktig infästning, verkar bara vara en "kreativ" lösning på avsaknad av en lämplig dosa...?
 
  • el2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Ok.. var väggen öppen så borde de funnits bättre sätt att fästa dosan. Men som sagt inga problem. Vad skulle kunna hända med denna skruv?
 
Är bilden med den öppna väggen samma på samma dosa som den första?

Eftersom det är en maskinskruv antar jag att den går genom något metalliskt. Det innebär att vid isolationsfel i dosan blir en mindre (vingen på bilden) eller större (om den t.ex. är skruvad i en regel) metalldel späningssatt.

Om det inte var någon risk med att kopplingsutrymmet inte var isolerat så hade vi inte behövt dosor alls. Nu verkar man normalt sett kräva att alla ledare ska ha mer än ett lager isolering eller dras inom en isolerande kapsling. Jag antar regeln finns av en bra anledning.

På bilden finns den ingen ursäkt för den här monteringen av en seriös firma. Har de glömt en dosa är det bara att åka och hämta och bita i det sura äpplet.
 
Hej
Lite intressant, Den otroligt långa tråden om hur elektriker debiterar är så gott som slut o det är skönt Där kom vi fram till att elfirmor är ineffektiva bakåtsträvare som är dyra. Här ser vi ett exempel på hur någon tänker effektivt o med enkelhet o snabbhet "ler" Visst bra är det kanske inte men vad ska hända ?
Jag anser att bra yrkesman kan göra en riskanalys själv
Samanfattning Sov Lugnt Det Gör Jag
Tille
 
Ibland är man tvungen att använda fantasin.

//Patrik
 
Patrik_Hed skrev:
Ibland är man tvungen att använda fantasin.

//Patrik
Du är ju aldrig tvungen.. kommer man inte åt att fästa ordentligt så hade säkert en rot-dosa fungerat...
 
Man får väl lov att avvika från standard och tillverkarens specifikation om man vill. Som jag förstår flera olika elektriker måste man då dokumentera avvikelserna och analysen varför den valda lösningen är säker. Det låter inte osm elektrikern har dokumenterat valet han har gjort och varför det är säkert ändå.
 
Hej frågan är hur många installationer av lite storlek där allting är precist gjort efter alla instruktioner
Vore trevligt att veta ?
Mvh tille
 
Kom igen nu... mycket åh bråka om, visst det är inte by the the book men inget lagbrott direkt! Detta påverkar ju varken funktion, kosmetiskt eller säkerhetmässigt.
 
Kan erkänna att man vid ett antal tillfällen gjort liknande grejer, dragit i en gipsskruv i träregeln för att fästa dosan, och det pga att det inte finns nåt annat direkt bra alternativ! Detta ovan hade det helt klart funnits andra alternativ, så varför han inte gjort det får han stå för...

Men vid en installation så finns det alltid "fusk" inom alla yrkesgrupper, så ÄR det! Men det innebär inte att ett "fusk" är sämre.

Jag skulle tro att dom absolut flesta här som gör en "perfekt" installation jobbar inte ens som elektriker... eller inom byggbranschen alls...
 
Får infästningen kontakt med någon metallisk del som kan ledan in eller vid fel, leda ut en elektrisk potential så kan det vara en riskabel metod.
Men man kan ju alltid jorda skruven eller spiket så har men gjort det bästa möjliga av sin lilla genväg.

Teroretiskt så bryter man mot dostillverkarens anvisning och gör därav fel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.