Det tog nog ca två veckor att få den. Hoppades också på 7000 som ju är lägsta, men det behövs tydligen mer arbete som kostar gör att kostnaden stiger. Det står en del förklaringar i offerten och hur de räknar. Återkom gärna om vad er offert hamnar på!
 
Hej!
Nu i dagarna går vårt bygge in i nästa fas. Anläggningsfirman kommer och gräver och i januari ska grunden göras. Vi har även beställt en platta till en carport som kommer att gjutas i samband med grundarbetet. På måndag ska vi träffas på tomten för att bestämma höjd på huset, vi vill inte att det ska ligga för lågt då det verkar vara ganska fuktig mark eftersom vår tomt ligger lägst av alla på vår sida vägen.

Är det någon som vet vem som ska bygga på Friheten 2? Kul att veta vem som blir ens granne.

/C
 
Hej!
Kul att träffa dig å din familj idag Rolemodel. Förstår om det är roligt att det börjar hända lite nu. Ska bli kul att följa ert bygge från fönstret.

Har läst att ni frågat lite om prisuppgift från telia. Den prisuppgift vi har fått är 15000 Kr.....hutlöst om ni frågar mig. Det tog oss drygt två månader innan vi ens fick en offert, men den har iaf dykt upp. Vi började jobba med telia ang vår flytt redan i augusti och ännu har vi ingen telefon. Men vi hoppas väl på under januari månad.

Galysen har vi oxå fått nu å det känns ju bra. Fast dem har jag faktiskt inte saknat så väldans mycket även om det givetvis varit mörkt - men det har varit en del av tjusningen att flytta in tidigt i ett nytt område.

Förskola å skola ska ju byggas i området och det är kanonbra!! Känns som det behövs och det blir ju bra för hela detta nya område.

Fick en lapp i brevlådan om att en ny kyrka också planeras i området. Kan vara trevligt.

Vi kan väl hoppas på en liten icabutik eller liknande oxå vad det lider....skulle ju vara smidigt:) Hur som så ska det bli väääldigt roligt att följa uppbygnaden av denna nya stadsdel.

Hörde förresten att de släppt sex nya kommunala tomter i området, med bra storlek. Framför Myresjöhusen. Tror det är där Kärnhem oxå ska bygga. Kul om det området oxå sätter fart. Men de tomterna kommer nog gå fort skulle jag gissa.

Nähä, dax för att sätta punkt för denna novell...

Ha det gott alla!

/Emma
 
Acerman skrev:
Hej!
Har någon här begärt offert från Telia? Vore intressant att höra vad ni fått för kostnadsförslag på inkoppling av fiber till huset.
Antar att jag är bland de första i mitt kvartet vilket säkert påverkar kostnaden. Offerten hamnade på 15000kr.
/P
Hej!

Vi fick vår telefon inkopplad i september efter ett antal turer och många samtal med Telia. Informationen jag fick ang. pris var att man från och med sommaren 2008 har 15 000:- som lägsta avgift för anslutning av fibrer.

//Maria
 
Hej Maria!
Ok. Det stod en del om att de numera tar ut verklig kostnad för anslutning.
Man får väl helt enkelt se till att utnyttja kapaciteten i fiberanslutningen så man får valuta för pengarna ;)
/Peter



impossible skrev:
Hej!

Vi fick vår telefon inkopplad i september efter ett antal turer och många samtal med Telia. Informationen jag fick ang. pris var att man från och med sommaren 2008 har 15 000:- som lägsta avgift för anslutning av fibrer.

//Maria
 
Hej!

Nu står vårt hus på plats och vi får flytta in om bara ett par dagar. Härligt! Mycket som ska fixas innan vi har bott in oss helt, men det kommer att gå så bra. Området växer så smått. Visningshusen börjar säljas av, och de tomter som det inte blev visningshus på är ute till försäljning. Undrar vad som händer med grunden bredvid SmålandsVillans visninghus? Den har stått i flera månader. Jag har upptäckt att det är så tyst och lungt uppe i Ljusstaden. Här i Funkabo hör man trafiken hela tiden när man är utomhus, men utanför vårt hus idag hörde jag plötsligt hur ljuvligt tyst det var. Skönt.

Vi har också fått offert ifrån Telia på 15000 kr. 26 mars ska det komma en servicekille och koppla in. Antar att han drar kabel till vårt data-skåp i tvättstugan. Hur sen telefon och datatrafik kommer ut därifrån vet jag inte. Tror inte det finns telejack i rummen i Villa Kalmar, inte vad jag kunde se iaf när tryckte näsan mot rutorna idag. Någon som vet? Emma?

Vi hörs och syns i Ljusstaden!
/Christian
 
Rolemodel:
Det är datajack i huset & med Telias fiber så är det IP-telefoni, stadsnät (upp till 100Mbit bredband) och Telia digital-TV som gäller. Det funkar bra för oss, har inte ringt supporten och gnällt en enda gång. De har paketlösningar på Telia som ger rätt skapliga priser (förutom inkopplingen på 15.000kr då).
// Fredrik
 
Vi ska bygga på Bönmjölet 10 i Ljusstaden. Fick nu i veckan leveransdatum 7-8 juni. Ska bli sååå spännande!!
Skulle vara kul att få veta vad ni som byggt klart och redan flyttat in upplevt som jobbigast resp. bäst under byggprocessen??

/AM
 
Hej toralena. Välkommen hit kan vi väl börja med att säga.
Vad ska ni bygga för hus & vilken gata ligger Bönmjölet på? Jag ser den inte på tomtkartan. Är det visningsgatan?
Ha det gott!
 
Ja välkommen till Ljusstaden.
 
Hej Fredde
Tack för ditt svar!
Vår tomt ligger på Lillgången, i utkanten av Ljusstaden, mot Norra Vägen till. Vi ska bygga ett Borohus, det blir ett enplanshus i vinkel. Leveransen kommer 7-8 juni. Ska bli såååå spännande ....:) Men också lite pirrigt för man vet ju aldrig hur det man bestämt ser ut sen i verkligheten. Känner du igen den känslan eller...?
Var bor ni? Vilken typ av hus har ni byggt? Trivs ni bra i Ljusstaden? Hur länge har ni bott där?
/ AM
 
Vad kul att det händer saker på Lillgången och välkomna alla ni som flyttar hit.
Vi bor på lillgången 3 och trivs jättebra. Kommer bli ett kanonområde när alla hus, cykelvägar och lekplatser är på plats.

Angående telias fiberdragning så fick vi också offert på 15 000. Ett tips är att ringa Telia en bra tid innan inflyttning och meddela när ni allt ska vara inkopplat. Dyrt som bara den men fungerar problemfritt. Jag har dock inte lyckats få igång det trådlösa nätverket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.