Så är det dags att sätta igång med dräneringen... vi har källare med ca 1 m under marknivån och som inte kommer inredas utan verkligen är en källare med matkällare, förråd och tvättstuga.
Vi har tänkt använda platonmatta när vi dränerar, men nu när man läst lite här så står det mest om isodrän m.fl. knappt inget om platonmatta... Är det stor skillnad, både kostnadsmässigt och resultatmässigt mellan platon och isodrän?
Eller är det så att platon funkar bra om man har en källare sådan vi har och isodrän passar bättre om man har inredd källare, typ med gillestuga?
 
  • Gilla
Brkx
  • Laddar…
Platon och Isodrän är inte jämförbara rakt av. Platon mattan har ingen isolerande och dränerande förmåga, utan måste kompleteras med cellplast för att isolera. Rätt monterade och under samma förhållanden så är det nog svårt att säga att den ena är bättre än den andra. Är som sagt två helt olika system för isolering, fuktisolering och dränering. Är lite som att jämföra plåttak med tegeltak....för och nackdelar finns, men båda fyller funktionen. Gå gärna in på respektives hemsidor och läs på, där finns mängder med information.

Isodrän®

System Platon®
 
Jag skulle vilja vända på steken och säga att er källare klarar sig säkert bra med platon, men att det är direkt dumsnålt att inte lägga på (även) isolering! Det skiljer inte så mycket i pris, är lättare att utföra (behöver inte återfylla med dräneringsgrus närmast huset om du har isodrän eller motsvarande), samt att det är väldigt svårt att veta vad framtiden har i sitt sköte. Om inte annat så är det ett försäljningsargument när det är dags för sådant.

Vi gjorde om all dränering på vårt hus med isodrän-typen av isolering, vi gjorde tom om den platondränering som var gjord på ena sidan av huset eftersom fuktskadorna hade fortsatt. På insidan var det bara målad puts (dock diffusionstät färg).
 
Hmm, oki, tack för era svar. ska läsa på lite mer om respektive sätt, och så ska maken prata med en som kan mycket om sånt där. återkommer säkert med fler frågor!
 
  • Gilla
ANTYN
  • Laddar…
Nu har vi bestämt oss för att använda isodrän! Grävaren kunde fixa bra pris åt oss, så det var ju ännu ett plus!
 
Har ett funkishus från -40 som jag håller på att dränera. Källaren är oinredd utan är helt enkelt en kallkällare. Själv sätter jag vanlig platon för det tror jag är helt tillräckligt och det som har längst livslängd om man gör på rätt sätt. Gjorde dränering runt halva huset förra året och märkte skillnad direkt.
 
Vad som är dumsnålt i kubik är ju att återfylla med lera eller varför inte klassikern, anordna en fin rabatt runt huset.

Som oberoende fukskyddssakkunnig utan att ha utfört något av ovanstående själv väljer jag platon map livslängd. Ev med isolering utanpå, dock förlorar ett hus ytterst lite värme genom källarväggen (i förhållande till andra ytor).
 
Stringfellow skrev:
Vad som är dumsnålt i kubik är ju att återfylla med lera eller varför inte klassikern, anordna en fin rabatt runt huset.

Som oberoende fukskyddssakkunnig utan att ha utfört något av ovanstående själv väljer jag platon map livslängd. Ev med isolering utanpå, dock förlorar ett hus ytterst lite värme genom källarväggen (i förhållande till andra ytor).
att det förlorar lite värme genom källarväggarna vet jag inte om jag håller med om.. fick för några år sedan omdränerat med platon och sedan mackadamm utanpå detta ca 50cm brett,, men efter det så går kylan rakt ner i backen och kyler väggen även under marknivån och vi har bekymmer med att hålla värmen med dem bef. elementen som tidigare klarat uppvärmningen med lera på utsidan väggarna.. så därför håller jag nu på att gräva upp runt huset igen och lägger podrän/isodrän skivor i stället! (dubbla 70mm) så nu lär man i framtiden inte bara få torra källarbäggar utan varma också! =)
 
Tobbefonsterfixare skrev:
att det förlorar lite värme genom källarväggarna vet jag inte om jag håller med om.. fick för några år sedan omdränerat med platon och sedan mackadamm utanpå detta ca 50cm brett,, men efter det så går kylan rakt ner i backen och kyler väggen även under marknivån och vi har bekymmer med att hålla värmen med dem bef. elementen som tidigare klarat uppvärmningen med lera på utsidan väggarna.. så därför håller jag nu på att gräva upp runt huset igen och lägger podrän/isodrän skivor i stället! (dubbla 70mm) så nu lär man i framtiden inte bara få torra källarbäggar utan varma också! =)
Låter konstigt, är du säker på att platon-mattan avslutades UNDER mark? Om du får en luftspalt av uteluft så förlorar du självklart en hel del energi den vägen.
 
Stringfellow skrev:
Vad som är dumsnålt i kubik är ju att återfylla med lera eller varför inte klassikern, anordna en fin rabatt runt huset.

Som oberoende fukskyddssakkunnig utan att ha utfört något av ovanstående själv väljer jag platon map livslängd. Ev med isolering utanpå, dock förlorar ett hus ytterst lite värme genom källarväggen (i förhållande till andra ytor).

Återfyllning ska ske (ovanför grusbädden med drän rören) med samma massor du tog bort från början för att minska tjäldjupet.
 
  • Gilla
Fredrik Å
  • Laddar…
Huset vi köpte har dränerats med oisolerad platon för X antal år sedan och under vintern så är det oftast snöfritt ca 40 cm ut från husväggen, så det bör läcka en hel del värme den biten tycker man.
 
Hehe.. ja, jag håller nog med senaste talaren! Köpte vårt hus i somras, byggt -73.
Isolering på källarväggarna ska vi inte tala om, det är asfalt i olika varianter som beklädnad. Funkar fint när det gäller fukt och sånt ska tilläggas! Men trots denna vinter vi har nu så är det snöfritt på marken en 30-40 cm på framsidan ( och där har det dessutom börjat komma upp olika lökväxter ur jorden redan )och sidorna och en 10-15 på baksidan ( som är mestadels i skugga ). Så nog katten är det värmeläckage i källarväggarna.

/Jari
 
Dränerade och satte platon med cellplast som isolering, vi har lerig jord och fick antydningar att isodrän skivorna kan sätta igen sig om man har just det.
Det fungerade iaf, källaren är torr och varmare.
 
Dränerade och isolerade förra huset med Isodrän och bland allt vi gjorde med det huset så var nog det de bästa. Från mina egna erfarenheter kan jag tycka att allt som inte innefattar isolering är bara halvgjort jobb och knappt det.
Angående lerhaltig jord mot isolerskivor typ Isodrän så skyddas ju dessa av markduken. Med lägre värmespridning från källaren ut i marken bör rimligen också fuktrörelserna begränsas.
 
Lättare att utföra med isodrän är jag tveksam till, med markduk och alla block, det går på ett ut.
Värmeförluster ut genom källarväggen är väl inte heller det stora problemet, värmeförlusten är störst genom källarfönster och källardörrar, snarare kan Du få in kyla genom väggen i så fall.
Idag skulle nog jag också ha valt att isolera ändå eftersom prisskillnaden minskat å andra sidan så känns en platonmatta klart säkrare att ha som fuktskydd än en markduk.
Vi har bara platonmatta, har inte märkt några som helst värmeförluster ut genom väggen, snön ligger kvar ända in mot huset.
Värmemässigt så har vi husets varmaste rum i källaren, ett badrum med golvvärme som utan problem håller värmen även denna vinter.
Så platonmatta är ett utmärkt system i fukthänseenden.
 
  • Gilla
erimos
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.