NyfikenVit skrev:
Jag hittade följande intressanta artikel angående en undersökning som Länsförsäkringar har gjort som bland annat visar att hemmafixaren gör ett bättre jobb än den 'professionella' kakelsättaren:

[länk]

Se även pressreleasen från Länsförsäkringar:

[länk]

Kommentarer är välkomna!
Hur är de man brukar säga: "Allt går att bevisa med statistik och undersökningar" :D

Kanske är så att "proffsen" gör många fler badrum än "hemmafixaren"?

Kanske är så att många hemmafixare som gjort ett badrum och sedan ser att det blev fel helt sonika bara bryter upp de å fixar om de igen själv utan att blanda in försäkringsbolag? (kanske skäms, är rädd att ändå bli nekad ersättning osv osv)
 
Ericc
NyfikenVit skrev:
Jag hittade följande intressanta artikel angående en undersökning som Länsförsäkringar har gjort som bland annat visar att hemmafixaren gör ett bättre jobb än den 'professionella' kakelsättaren:

[länk]

Se även pressreleasen från Länsförsäkringar:

[länk]

Kommentarer är välkomna![/QUOTE

Trams]
 
Nu är jag partisk då jag jobbar just på ovansagda bolag.

Det är våran erfarenhet att våra kunder ofta hör av sig för att fråga hur vi ser på badrumsbygge. Vidare tar hemmabyggare ofta in mycket information, installationsanvisningar och råd då man inte har tillräcklig egen kunskap. Dessutom skall inte förringas att oftast har man inte tidspress på samma sätt som en yrkeskunnig som skall leverera under en viss tid för att vara kostnadseffektiv åt sin firma eller sig själv.

En annan sak man har märkt lite i kontakten med kunder är just att de precis som en själv inte har lärt sig riktigt var man dra en genväg och var man "fuska" utan att slutresultatet ut till kund blir påtagligt påverkat. Detta gör att där en hantverkare med sin erfarenhet kan välja en enklare lösning gör en hemmabyggare efter konstens alla regler.

OBS inga regler utan undantag och självklart finns förklaringar också i att hemmabyggare oftare är medvetna om att de gjort jobbet själva och inte ens kontaktar oss medan vi alltid sätts in via ansvarsförsäkringar eller fastighetsförsäkring när ett företag genomfört renovering.

MEN man skall inte förrakta hemmajobb men då ska man inte heller vara alltför naiv och beakta att det oftast innebär att man värderar sin egentid väldigt lågt. Det kan vara billigare att jobba lite övertid och extrapass för att betala hantverkare jämfört med att lägga de timmarna på sitt bygge

MVH Lorant
 
Tiden är väl en stor faktor här. Går det fort för en hantverkare finns risk att det blir någon miss som det startas en tråd om, "Hantverkare förstörde mitt badrum" Tar det tid och blir 100% bra kostar det mer och tråden "Ruinerad av hantverkaren" startas
En hemmapulare kan och lägger säkert 3-4ggr så många timmar på ett badrum som ett proffs.
Sen är det ju många "proffs" som är helt talanglösa och borde stå och skotta snö på nåt tak där dom inte kan göra nån skada.
 
Jag tror nog att det kan ligga en del i försäkringsbolagets påstående. Dock är det så kallade forskningsprojektet ett på tok för dåligt underlag för påståendet att endera parten är bättre än den andra. Det är trots allt bara tio (10) skadefall som de granskat. Uppfyller inte på långa vägar kraven för statistisk säkerställning. :)
 
Redigerat:
Är det 10 skador så ger jag inte ett dugg för den "undersökningen" Kunde lika gärna varit att 100% av alla skador är pga av hantverkare om man inte har större underlag än sådär.
 
Anledningen att man valt så få är för att meningen aldrig varit att få ett fullständigt statistiskt underlag utan att det valts ut 10st typiska skadeärenden som vi haft. Dessa ville vi ha analyserade för att få ett utlåtande för eget internt intresse inför eventuella villkorsförändringar och allmänna diskussioner för skadetekniker. Kostnaden per undersökning var relativt dyr och därför satsar man inte på statistik i form av mångfald utan djupgående undersökning på enstaka fall.

Sedan har det råkat bli ett större klipp än vad det direkt avsågs genom att vissa medier bad att få skriva om utfallet.

/Lorant
 
Glädjande nog är det många proffs på det här forumet. I den här tråden kanske ovanligt många. Glädjande för attt ni delar med er av erfarenheter som vi har nytta av. Tack för det!

Det ligger i sakens natur att hempularen tar det lugnt och försöker sätta sig in i alla regler. Det är inget egenintresse att göra nån miss som äventyrar den egna bostadens miljö eller värde.

Varför göra fort slut på en trevlig sysselsättning.

Det som gör att jag själv har börjat pula med dusch, bastu, tvättstuga och avslappningsrum i källaren är att jag vet att jag är sämre på att få andra att göra som jag vill än att få mig själv att göra det.

Beställer jag ett jobb måste jag vara kvalitetsansvarig. När ska jag bryta och sätta ned foten? Jag pratar kanske inte heller "samma språk" som hantverkaren. Jag kanske har svårt att alltid säga ifrån och släpper igenom felaktigheter för att inte vara kinkig kund.

Jag vet att jag i ett sånt läge hellre står där själv och gör jobbet. Jättelätt i det läget att göra som man tycker att det borde göras.

Kostnaden blir naturligtvis större om man jämför med om en hantverkare hade gjort jobbet. Under förutsättningen att jag själv har ett bättre betalt arbete än hantverkaren.

Det har många.
 
Jag tror precis som flera redan påpekat att en "seriös" hempulare är otroligt noggrann att följa alla branschregler och rekommendationer för att vara säker på att man gör allting rätt. (Talar lite från min egen del;)) Det tar naturligtvis oftast väldigt mycket mer tid än en hantverkare eftersom man är "amatör" men många gånger så gillar man troligen att göra saker själv så den tiden värderar man inte som en kostnad. Skulle man göra det så är det säkert mer ekonomiskt att anlita en duktig hantverkare men gör man det själv så har man i alla fall ingen att skylla på om det går snett.:)

På samma sätt som det finns hantverkare som är slarviga/okunniga eller medvetet tar genvägar så finns det naturligtvis komplett okunniga hempulare som inte kan/orkar/bryr sig om att sätta sig in i vad som gäller och bara kör på. Hur stor den andelen är är väl svårt att svara på.

Men att generellt peka ut att det skulle vara så mycket sämre standard eller resultat på hempulade arbeten, i det här fallet badrum, tror jag faktiskt inte på.
 
Ericc
forgus31 skrev:
Glädjande nog är det många proffs på det här forumet. I den här tråden kanske ovanligt många. Glädjande för attt ni delar med er av erfarenheter som vi har nytta av. Tack för det!

Det ligger i sakens natur att hempularen tar det lugnt och försöker sätta sig in i alla regler. Det är inget egenintresse att göra nån miss som äventyrar den egna bostadens miljö eller värde.

Varför göra fort slut på en trevlig sysselsättning.

Det som gör att jag själv har börjat pula med dusch, bastu, tvättstuga och avslappningsrum i källaren är att jag vet att jag är sämre på att få andra att göra som jag vill än att få mig själv att göra det.

Beställer jag ett jobb måste jag vara kvalitetsansvarig. När ska jag bryta och sätta ned foten? Jag pratar kanske inte heller "samma språk" som hantverkaren. Jag kanske har svårt att alltid säga ifrån och släpper igenom felaktigheter för att inte vara kinkig kund.

Jag vet att jag i ett sånt läge hellre står där själv och gör jobbet. Jättelätt i det läget att göra som man tycker att det borde göras.

Kostnaden blir naturligtvis större om man jämför med om en hantverkare hade gjort jobbet. Under förutsättningen att jag själv har ett bättre betalt arbete än hantverkaren.

Det har många.
Ja, jag håller med om att det är jättebra finns proffs här som delar med sig om sin kunskap. För dom behövs ju verkligen när hempulare fastnar i sitt lugna tempo och försök att lära sig regler som ligger i den sakliga naturen.

Att du inte får ut ditt budskap till en hantverkare hur du vill ha det låter inte bra, hoppas du inte har samma problem när du är hos läkaren:).
Det är jättebra att vara "kvalitetsansvarig" ,kunna sätta ner foten och tom bryta arbetet vid behov. Nu händer det sällan att dessa åtgärder behöver utföras.

Visst är det jättelätt att utföra ett badrum som lekman om man utför arbetet som man "tycker" att det ska vara.

Tidsmässigt är det katastrof, resultatmässigt är jag rädd att det även där blir underkänt om man kör enligt din plan.

Visst är det synd att dom här många som tjänar mer än hantverkaren inte utnyttjar ROT- avdraget och renoverar badrum med proffs, utan ska vara lite grabbiga åka ner till byggbutiken , köpa ett blåställ och göra jobbet själv som i många fall blir "som man tycker det borde vara:D"
 
Som detektiven söker motivet kan man i hempularfallet söka: Vad skulle motivet vara att fuska i eget hus?

Det kan vara nåt att fundera på.

Det alla skjuter in sig på är givetvis okunskapen. Dessbättre har vi väldigt mycket regler som hjälper oss och exempelvis detta eminenta forum där frågor kan få belysning från många hjälpsamma.

Men det tar en evinnerlig tid. Men det har man kanske gott om,

Jag är dock inte säker på om jag skulle våga mig på en renovering av badrum i träbjälklag. Det verkar ju inte lätt som en plätt precis. Våtrum i trähus är en riskkonstruktion i ordets rätta bemärkelse.

Man skulle kanske gå tillbaka till gamla tider. Då byggde man badrummet i källaren.

Det är vad jag håller på med nu kan man säga. Duschens plastmatta hade fått en spricka och nu har jag rivit bort alla väggar med träreglar som man väl inte ska ha i källare. Inte så mycket man kan göra sämre än det har varit i 30 år nu med instängd fukt under tät plastmatta och träreglarna spikade mot vägg och golv. Ändå ingen försäkringsskada under 30 år vi bott i huset.

Stålreglar och våtrumsgips och kakel i dusch med målad våttapet i på andra väggar bör bli ännu mindre risk för mögel.
 
Ericc
forgus31 skrev:
Som detektiven söker motivet kan man i hempularfallet söka: Vad skulle motivet vara att fuska i eget hus?

Det kan vara nåt att fundera på.

Det alla skjuter in sig på är givetvis okunskapen. Dessbättre har vi väldigt mycket regler som hjälper oss och exempelvis detta eminenta forum där frågor kan få belysning från många hjälpsamma.
Vad är motivet att fuska i sin proffesion??
Gör du det på jobbet/ kontoret??

Självklart är det okunskap det handlar om.

När det gäller regler så måste du ha klart för dig att här tolkas regler. Det kan sitta hur trovärda typer bakom djurbilder här som säger si, och en nykomling som säger så.
En klar majoritet här tror då på han med djuret och inte på nykomling trots att nykomlingen kanske har varit på föredrag om dom nya reglerna.

Som hempulare ska du alltid ringa till dom som skrivit reglerna om du har frågor och skita i bloggar och forum angående regler.
Så är det bara:)
 
Ericc skrev:
Ja, jag håller med om att det är jättebra finns proffs här som delar med sig om sin kunskap. För dom behövs ju verkligen när hempulare fastnar i sitt lugna tempo och försök att lära sig regler som ligger i den sakliga naturen.

Att du inte får ut ditt budskap till en hantverkare hur du vill ha det låter inte bra, hoppas du inte har samma problem när du är hos läkaren:).
Det är jättebra att vara "kvalitetsansvarig" ,kunna sätta ner foten och tom bryta arbetet vid behov. Nu händer det sällan att dessa åtgärder behöver utföras.

Visst är det jättelätt att utföra ett badrum som lekman om man utför arbetet som man "tycker" att det ska vara.

Tidsmässigt är det katastrof, resultatmässigt är jag rädd att det även där blir underkänt om man kör enligt din plan.

Visst är det synd att dom här många som tjänar mer än hantverkaren inte utnyttjar ROT- avdraget och renoverar badrum med proffs, utan ska vara lite grabbiga åka ner till byggbutiken , köpa ett blåställ och göra jobbet själv som i många fall blir "som man tycker det borde vara:D"
Personligen skulle jag aldrig utföra en badrumsrenovering själv men jag är helt övertygad om att följer man tillverkarnas anvisningar och vad branschgreglerna kräver så går det att få ett lika bra resultat som en hantverkare om man bara tar sig tiden och är noggrann.

Det är inte raketforskning att fixa ett tätskikt eller att lägga kakel eller klinker. Detsamma gäller de flesta tjänstekategorier, man anlitar ett proffs för någons kunnande och att det går betydligt snabbare än att man skulle gjort det själv eller för den delen ägnat många timmar för att sätta sig in i vad som gäller innan man ens börjar. Det är arbeten som en vanlig person med normalbegåvning skulle kunna utföra med en mer eller mindre lång förberedelsetid och/eller instruktion, men det man betalar för är erfarenhet och kunnande och att arbetet därför går snabbt och det är oavsett om man anlitar en it-konsult eller en hantverkare.

Jag känner flera hantverkare och deras kommentar när jag varit igång själv är att jag är alldeles för noggrann eller är för orolig och väljer större dimensioner än nödvändigt på reglar etc. Men jag utför arbetet åt mig själv och jag lägger hellre 20 % mer tid eller pengar på att det ska bli helt enligt "regelboken" och att jag blir nöjd och att det håller än att jag i efterhand ångrar att jag tog någon genväg under arbetets gång. Självklart så har jag investerat mycket av min tid, men jag är fullständigt övertygad att är man någorlunda händig så klarar man att utföra det mesta med ett bra resultat även om det kan ta sin tid om man är en någorlunda händig "hempulare".:)
 
Redigerat:
Det är fifty fifty chans att få tag på en bra hantverkare, alltså 50% tillhör den bättre halvan resten den sämre halvan. Dessutom finns det en och annan "hantverkare" i rot-avdrags-svängen som har bristfälliga kunskaper om det de håller på med, om man skall uttrycka det milt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.