Inflytt snart! Och då är ett av projekten att ta ner gipsskivorna i vardagsrummet för att isolera så man slipper resonanser i väggarna. Nån som har ett tips om hur man får ner dessa spikade gipsskivor?
 
Kofot!
Låter kanske burdust, men det brukar inte gå att få ner spikade gipsskivor hela. Brukar behövs mkt lagning om man ska återanvända dem.
De flesta köper nya skivor!
 
Kofot är nog det beprövade sättet... Slå sönder, kasta ut, sätt upp nytt... ...
 
Kan du hitta igen spikarna skjulle du kunna försöka slå in spikarna med en spikdrivare/dorn samt skära av remsor i alla skarvarna.

Kan funka men som sagt det brukar bli en del lagning.
 
Spikarna hittar du med en stark magnet. Så det kan ju funka.
 
  • Gilla
Pezzo
  • Laddar…
Har du inget multiverktyg så kan du skära gipsen med en ordentlig brytbladskniv något vid sidan av varje regel och därefter bryta loss gipsen. Den gips som sitter kvar på reglarna får du pilla bort med en morakniv eller liknande. Spiken drar du enklast ut med en hammare.
 
  • Gilla
Svante Svenson
  • Laddar…
Leta reda på spikarna med en magnet, ta bort spackel med mora kniv eller liknande ta sedan bort spikarna med en spikutdragare. Den metoden använder vi för alla våra gamla gipsskivor. Det tar inte längre tid än att vara brutal men det skräpar ner mycket mindre.

Malin
 
  • Gilla
Anna.p
  • Laddar…
Mikael_L
Mitt förslag.

Såga ett hål med en dosfräs högst upp i gipsskivan i varje regelfack.
Dosfräs:
dosfras.jpg

Fyll facket med lösull, kutterspån eller sågspån. Sågspån ger antagligen pga högre vikt den bästa ljuddämpningen, av dessa material. Men det är större risk att det håller på och läcker ut sedan och skräpar ner i ert hus.
Facket behöver inte fyllas helt för att döda resonanser, jag har hört att 1/3 skall räcka, men själv skulle jag fyllt upp till dosfräshålet ändå, för säkerhets skull. Även ljudtransmissionen genom hela väggkonstruktionen försämras ju också av den högre vikten en maximal fyllning ger.

Laga sen hålet enligt denna instruktion:
http://byggsystem.knaufdanogips.se/mounting/processing/gypsum/repair/index.html

Fast jag skulle nog göra hål med en T70 fräs, sen gjort reparationsbiten med en T80-fräs. Sen fasat kanterna i hålet och rep-biten. Eller jag skulle iaf provat detta först.

Men i vilket fall går det nog bra mycket snabbare att reparera en bit av skivan på detta vis än att försöka få ner några hela skivor.
 
Spikarna ser man klart och tydligt då det är helt nytt och otapetserat, inte ens spacklat.

Såga hål och fylla med lösull/spån är ju också en idé förstås. Går det fylla själv på ett praktiskt sätt?
 
Buster1 Buster1 skrev:
Spikarna hittar du med en stark magnet. Så det kan ju funka.
Gjorde exakt som du sa, använde magneter för att ta bort skruvarna. Vips va gipsskivorna borta i 4 stora bitar, 2 lager mosaik med plastnätförstärkning inkluderat.

Tack för tipset.
 
Om man vill ta ner skruvade gipsskivor, kan man skruva bort dem eller måste man använda kofot, typ? Jag har ett rum som tilläggsisolerades 1990 men snickaren antingen fuskade eller var inkompetent för väggarna buktar ut överallt. På ett ställe flera centimeters höjdskillnad från ’’puckeln’’ till slutet av väggen. Jag vill nu återställa väggarna med ny isolering och nya gipsskivor. Har rivit en vägg, men det blev ett berg av gipsbitar och DAMM på golvet. Det är väl inte hälsosamt att andas in gipsdamm, skulle jag tro.
Att de buktar ut beror på att man packade in isoleringen mellan reglarna, man skar inte till den så att den passade. Därigenom blev det ett stort tryck från isoleringen. Märker det när jag öppnar en vägg, att den nästan kryper ut av sig själv.
 
Är inget proffs. Men enligt min erfarenhet är det näst intill omöjligt att skruva bort skivorna. Skruvarna är gömda i spackel, och OM man hittar skruvarna så är spåren fyllda med spackel.

Det blir dammigt när man river gips, oavsett hur du gör. Se till att ha andningsmask. Rivningsdamm är aldrig nyttigt. Och ha en grovdammsugare (köp billig, eller hyr).

Masken bör du även ha när du hanterar isoleringen, det flyger små fiberbitar i luften.
 
Finns ju även dammfällor att hyra(som en avfuktare fast för damm)
 
Det var mer komplicerat än jag trodde. Jag har aldrig sysslat med sånt här, vet inte varför jag gör det nu, men jag blir så sur när jag ser att man gjorde ett undermåligt jobb för 31 år sedan. Allt började med att jag skulle sätta upp en tv på väggen och det var inte möjligt när väggen inte var jämn. Sen har snickaren varit här och satt upp nya skivor med korrekt tillskuren isolering. Det blev så bra!

Ska man ha en andningsmask som gör att man ser ut att komma från yttre rymden? Sådana som fanns i lager i Sverige, men som förstördes någon gång på 90-talet då inga katastrofer kunde drabba oss?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.