Jag har gjort bort mig. Jag satt upp ett skydd för vinterförvaring av grejor där vattenledningen går in i huset eftersom jag inte fått någon snö som isolerar där.

Jag har nu tagit bort sakerna och ska försöka tina upp marken där så jag kan få isproppen att smälta.

några tips på hur jag ska tina upp marken där?
 
knarre skrev:
Jag har gjort bort mig. Jag satt upp ett skydd för vinterförvaring av grejor där vattenledningen går in i huset eftersom jag inte fått någon snö som isolerar där.

Jag har nu tagit bort sakerna och ska försöka tina upp marken där så jag kan få isproppen att smälta.

några tips på hur jag ska tina upp marken där?
Byggfläkt + presenning ?

/K
 
Det finns elvärmemattor som man lägger ut för att tina tjäle. Jag har precis haft en sådan liggande för att kunna gräva ner slang till bergvärme. 1100W i ett dygn fick bort den lilla tjäle som var under snön. På de ställen där snön var undanskottad tog det två dygn. Det finns säkert att hyra på maskinuthyrningsfirmor.
 
Skotta över en massa snö!
 
Att skotta över snö tror jag knappast hjälper, det isolerar men värmer inte. Eller menar du att det är tjälfritt där snödjupet är stort? ;)

Med tanke på vad de har för doningar när de ska gräva i backen här i Göteborg under vintern så kandet krävas än värre saker uppe i Jämtland. Här ställer man ut stora gasolbrännare med huvar som sluter tätt mot backen. Sedan får de stå och gå ett tag...
 
Hemmakatten
Elda på marken ovanför. Är det nära huset kan man elda i en gammal oljetunna som begränsar elden.
 
Hemmakatten skrev:
Elda på marken ovanför. Är det nära huset kan man elda i en gammal oljetunna som begränsar elden.
Ja, har sett vi gatuarbeten på vintern att man använder kol som ligger och glöder, med en korrugerad plåt över för att hålla kvar/reflektera värmen neråt.

Mvh/Abbe
 
Hemmakatten
Våra grannar gjorde så förra vintern när deras avloppsrör till septiktanken hade frusit. Oljetunnan flyttades en bit varteftersom det tinade.
 
Vi grävde för el i januari och det var då ca 50-60cm tjäle. För att få bort tjälen användes en massa "grillkol" med plåtar över, på två dagar var det frostfritt i marken. Och vi kunde dessutom ha grillparty den kvällen :D
 
har nu lyckats få en grop på kanske 40 cm där jag eldar kol, så ska testa det i helgen och fungerar inte det ska jag nog kolla en sådan där elmatta.

tack för alla tips, det är välkommet när man har fem tummar och alla mitt i handen (ler)
 
Som tidigare skrivare och även du själv skrivit så är just brinnande kol direkt på marken ganska vanligt förekommande. Min far som jobbar som grävmaskinist säger att det förekommer väldigt ofta nu på vinterhalvåret när det ska grävas ner avlopp och liknande. På hans jobb täcks kolbädden över med ett klyvt oljefat med lite hål borrade i. Det håller inne värmen men tillför samtidigt tillräckligt med syre för att kolet ska pyra lite långsamt.
 
hör med den lokala kyrkogården om ni får hyra deras grejer. dom har oftast bra saker att tina backen med för gravsättningar. gjorde det hemma och det var inte dyrt alls
 
Får nog testa detta också verkar det som.
Ingen riska att man dödar gräsmattan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.