Hej!
Vi har anlitat en arkitekt som har lagt ned ca 100 timmar på att rita vårt 180 kvm stora hus, och då är han ännu inte riktigt klar med bygglovsritningarna. Det är svårt att veta rimligheten i detta! Någon som har egen erfarenhet av liknande situation? Hela processen har för oss dargit ut på tiden så att uppskatta hur mycket tid som kan ha gått åt är en omöjlighet för oss som inte tittar över axeln när han ritar...:S
 
Redigerat:
I timmar räknat vet jag inte vad det tog, men när vi anlitade arkitekt för att rita vårt hus (ca 220 kvm), så kostade hela kalaset någonstans mellan 30 och 40 tusen. Då gjorde vi förvisso inte så många ändringar, men vi hade en skiss att utgå från och en ganska klar uppfattning om hur vi ville ha det.
 
Ca 50 h när en byggnadsingenjör gjorde ritningar från vår skiss som ändrades kraftigt under tiden. 220 m2 plus integrerat garage.
 
Jag skulle nog säga att runt 60-100 timmar kan vara rimligt, vi har totalt lagt ca 60 tusen nu på arkitekten, då har vi fått ritningar för fasader, planlösning, skisser i 3D, situationsplan, fönster och dörruppställning. till detta tillkommer konstruktionsritning. detta har tagit fram för ett hus på ca 190 m2 + två sidobyggnader.

Allt detta beror även vilka direktiv ni gav arkitekten dvs om ni specade era krav/önskemål väldigt tydligt eller skickade med egna skisser osv.

ska man se tiden för att endast få fram ritningar till bygglovsansökan så kanske vi pratar om max 40 timmar dvs om ni hade egna skisser som ni lämnade över osv.

Arkitekter kan vara lite väl kretativa ibland och pillra på små delajer en bra stund, vilket givetvis kostar i timmar.
 
Om arkitekten nu har lagt alla dessa timmar, hur mycket har han fakturerat?
 
Arkitekten tar 750 kr tim plus moms. Vi har haft många ändringar fram och tillbaka mellan oss och ark. Till slut så tappar vi överblicken...
 
Jag jobbar på arkitektkontor. Jag har under 1½ års tid ritat (full tid) på en villa! I över två månaders tid ritade jag på ett badrum!

Det är en extremt krävande kund, med många önskemål, många ändringar, stor plånbok och extremt obeslutsam fru.

Om ni har haft många ändringar och svårt att besluta er, så är 100 timmar inte lång tid...
 
För 4 år sedan ritades mitt hus på drygt 100 kvm och arkitekten följde husbygget fram till slutbesiktning. För oss gällde det fast pris så jag vet inte hur många timmar han la ner på mitt hus. Jag misstänker att det i slutändan var väldigt väldigt mycket mer än vad du ligger på idag. Den tekniska delen låg inte hos arkitekten utan hos byggaren. Jag var oerhört noga med att inte göra några ändringar men det första underlaget var ju så oerhört bra att jag heller inte behövde peta i arkitektens ritningar. Mitt eget underlag var en väl specad funktionslista och så ett par timmars samvaro där arkitekten kunde skaffa sig en uppfattning om min uppfattning om skönhet.

Jag tycker det är rimligt att kräva fast pris eller maxpris med ett väldefinierat specat underlag när man anlitar en arkitekt - om man ska ha möjlighet även bo i huset när det är färdigt! Det är bara ytterligt förmögna husherrar som har möjlighet köra hela loppet på löpande räkning.

I övrigt krävs det faktiskt mer arkitektarbete att rita ett optimalt hus på väldigt liten yta. Varenda dm2 måste ju planeras för att få in alla funktioner. Dessutom ska det kännas rymligt och vara vackert.
 
Redigerat:
Overlander skrev:
Jag jobbar på arkitektkontor. Jag har under 1½ års tid ritat (full tid) på en villa! I över två månaders tid ritade jag på ett badrum!

Det är en extremt krävande kund, med många önskemål, många ändringar, stor plånbok och extremt obeslutsam fru.

Om ni har haft många ändringar och svårt att besluta er, så är 100 timmar inte lång tid...


Det är nog inte många som vill/kan lägga närmare 2,5 miljoner på en arkitekt.
 
Hasse A
-Nej, det är inte alla som har möjlighet att lägga undan 350 miljonen för att bygga ett "lantställe".
 
Vi har snart hållit på i 4 veckor bara med planlösningen, så räkna inte med att det går fort om du inte redan från början vet exakt hur ni vill ha det.
//JaGus
 
200 timmar tror jag vår arkitekt/konstruktör debiterade.

Förstår att du frågar för att få en uppfattning men det är nog väldigt individuellt och beroende på.
 
jag skulle säga ca 40-50 timmar för bygglov och ca 60 timmar till för konstruktionsritningar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.