Hej! Skulle någon kunna vara snäll och titta lite på det här och ge mig ett hum om hur allvarligt det är? Tack på förhand!

Mätresultat:
Stickprovsmässig fuktkvotsmätning har utförts i takstolar invändigt vindsutrymme. Fuktkvotsvärden upp till 12% fuktkvot (FK) uppmättes.

Stickprovsmässig fuktkvotsmätninghar utförts i väggsyll bakom golvsockel i sovrum på entréplan. Fuktkvotsvärden upp till 7% fuktkvot (FK) uppmättes.

Fuktindikering har utförts i våtutrymmen. Inga förhöda indikationer noterades i badrum på entréplan. Förhöjd fuktindikering indikerades lokalt i duschhörna invändigt dusch/toalett på övreplan.

Kommentarer:
Risk för tillväxt av mögelsvampar föreligger, om den relativa fuktigheten (RF) i träporerna och den omgivande luften är över ca 75%, vilket i furuvirke motsvarar en fuktkvot (FK) på ca 17%.
Kritisk fuktkvot (FK) för rötsvampstillväxt ligger vid ca >25%


Kommer jag vara tvungen att dränera tror ni? Eller renovera badrum? Första husköpet så var snälla mot mig! :D

Tack på förhand!
 
De siffror som redovisas är det ingen fara med, såvitt jag kan se. 7% FK i syllen är riktigt torrt och 12% innebär inte heller någon risk för mögel.

Däremot är ju detta endast en mätning. Just nu är vi inne i den absolut torraste delen av året då trä haft lång tid på sig att torka ut under uppvärmningsperioden. Det finns inga garantier för hur det ser ut under rötmånaden.

Att man får fuktindikering lokalt i duschhörna är inte konstigt ifall det är klinkrat golv och duschen används regelbundet. Det tar lite tid efter en dusch innan allt vatten som hamnar i och under fixen (men ovanför tätskiktet) torkat ur.

Dessa mätningar ser jag dock inte som det viktigaste, utan viktigast är hur konstruktionerna är gjorda, samt delvis hur gamla de är.

För att kunna göra någon rimlig bedömning av riskerna behöver vi veta vilken sorts grund som finns, hur vinden är utförd med avseende på ångspärr och isolering, hur ventilationen fungerar, vilken sorts fasad ni har, hur huset värms upp, hur och när badrummen är byggda (finns protokoll från behörig firma?) och så vidare. Inte heller med den infon kan någon på forumet lova något.
 
Redigerat:
ordain skrev:
De siffror som redovisas är det ingen fara med, såvitt jag kan se. 7% FK i syllen är riktigt torrt och 12% innebär inte heller någon risk för mögel.

Däremot är ju detta endast en mätning. Just nu är vi inne i den absolut torraste delen av året då trä haft lång tid på sig att torka ut under uppvärmningsperioden. Det finns inga garantier för hur det ser ut under rötmånaden.

Att man får fuktindikering lokalt i duschhörna är inte konstigt ifall det är klinkrat golv och duschen används regelbundet. Det tar lite tid efter en dusch innan allt vatten som hamnar i och under fixen (men ovanför tätskiktet) torkat ur.

Dessa mätningar ser jag dock inte som det viktigaste, utan viktigast är hur konstruktionerna är gjorda, samt delvis hur gamla de är.

För att kunna göra någon rimlig bedömning av riskerna behöver vi veta vilken sorts grund som finns, hur vinden är utförd med avseende på ångspärr och isolering, hur ventilationen fungerar, vilken sorts fasad ni har, hur huset värms upp, hur och när badrummen är byggda (finns protokoll från behörig firma?) och så vidare. Inte heller med den infon kan någon på forumet lova något.
Håller med.
Väl formulerat.
 
ingen ko på isen, men bra att du är försiktig,
 
Är det inte lite konstigt ändå att en betald besiktningsman inte kan skriva ut detta i ett protokoll;

"ja FK > 17% innebär risk, men just här är det inte så pga ... bla bla bla"

Det enda vettiga jag haft ut ur dem är att tala med dem på sidan om deras besiktning då de eg berättar vad problemen beror på och vad man ska göra åt dem.
 
ordain skrev:
De siffror som redovisas är det ingen fara med, såvitt jag kan se. 7% FK i syllen är riktigt torrt och 12% innebär inte heller någon risk för mögel.

Däremot är ju detta endast en mätning. Just nu är vi inne i den absolut torraste delen av året då trä haft lång tid på sig att torka ut under uppvärmningsperioden. Det finns inga garantier för hur det ser ut under rötmånaden.

Att man får fuktindikering lokalt i duschhörna är inte konstigt ifall det är klinkrat golv och duschen används regelbundet. Det tar lite tid efter en dusch innan allt vatten som hamnar i och under fixen (men ovanför tätskiktet) torkat ur.

Dessa mätningar ser jag dock inte som det viktigaste, utan viktigast är hur konstruktionerna är gjorda, samt delvis hur gamla de är.

För att kunna göra någon rimlig bedömning av riskerna behöver vi veta vilken sorts grund som finns, hur vinden är utförd med avseende på ångspärr och isolering, hur ventilationen fungerar, vilken sorts fasad ni har, hur huset värms upp, hur och när badrummen är byggda (finns protokoll från behörig firma?) och så vidare. Inte heller med den infon kan någon på forumet lova något.
Tack för ditt svar! Känns lite säkrare nu. :)

I byggnadsbeskrivningen står det att det är en träpanelsfasad. Gjuten platta av betong står det i grundläggningsspalten. Ventilationen är ett självdragssystem och direktverkande el och luft-luft värmepump.

Det stod också att sidovindarna ej var tillgängliga. Är det vanligt?

"Fasad: Torrsprickor/färgläpp i/från fasadpanel samt fasadpanel med röta i nedre del noteras." <-- tyder det på fuktskador?

Hur mycket kostar det ungefär att underhålla fasaden och träkonstruktionerna utomhus?

Tack ännu en gång.
 
alcapwn skrev:
"Fasad: Torrsprickor/färgläpp i/från fasadpanel samt fasadpanel med röta i nedre del noteras." <-- tyder det på fuktskador?
Röta i fasadpanel orsakas av att träpanel var eller är för fuktig .
Torrsprickor uppstår oftast på solsidan - namnet säger allt :). Sen kan ju regn tränga i torrsprickorna och det kan bli fuktskadat till slut.

Underhållskostnader av träfasad - några hinkar färg och 1-2 vecka semester om du gör det själv :).
Räkna fasadyta i m2 och kolla på färgburken hur mycket det går åt per m2 så får du ungefärlig förbrukning. Penslar, färgskrapor, grundning, kanske hyra av byggställning, byte av skadat panel tillkommer. Priser hittar du på nätet.
Ingen här vet hur stor och hur skadat är ditt hus så det är enklast att räkna det själv än att låta andra gissa
gaia
 
Redigerat av moderator:
alcapwn skrev:
"Fasad: Torrsprickor/färgläpp i/från fasadpanel samt fasadpanel med röta i nedre del noteras." <-- tyder det på fuktskador?
Det tyder på att det behövs lite underhåll och målning. Målat på nåt sätt som var modernt för 20 år sen men som man upptäckt inte var så bra kanske? Omöjligt att säga utifrån denna enda mening.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.