Y
När jag var uppe och vandrade på vinden så reagerade jag att det såg väldigt blött ut på vissa punkter, mellan några skarvar.

som om taket hade tagit in vatten... enda grejen är att det inte serut som om det har tagit in vatten...

kasst att jag inte har kamera, för det är ingen cirkelformad pöl heller, utan hur ska jag säga, avlångt,smal, längst med skarven,kanske 10cm lång och som bredast 2,5-3cm..
Finns en mindre sådan våtfläck intill.... och en betydligt mindre på ett helt annat ställe..

jag tetsade att lägga plast över för se om det är från taket eller ej...upplevde det inte som om plasten var blöt, fast så är det ju minusgrader och snö på taket justnu...

kan det vara att spånet börjat ta åt sig fukt?

ska jag bara låta det torka eller ska jag byta ut skivorna?
 
Låter som den sedvanliga kallvindsproblematiken, välkommen i klubben.

Kallvinden är en fuktfälla. Vintertid bildas rimfrost på köldbryggor som vid töväder smälter. Det är säkert dessa pölar du noterat. I Sverige bygger vi hus på det här knäppa sättet. Under sommaren torkar det ut.
 
Y
sen när jag isolerat insidan utav taket så borde problemet försvinna utan att jag river de golvskivorna och så då antar jag?


läste om en annans teori om att möss hade gnagt sönder fuktspärrplasten, och jag ser ju spår utav mös precis överallt nu när jag river så skulle ju inte förvånat mig att det kunde varit nåt sånt..
 
Varför ska du isolera insidan av taket? Det låter högst tveksamt. Om du skall bygga om till en fuktsäker vind, sk klimatvind eller varmvind, så ska du isolera på utsidan om undertaket. Dvs utanför undertaket men under pannorna eller vad du nu har för takbeklädnad.
 
Y
nja det ska inte vara vind alls utan boyta.. tak luftspalt isolering innertak.. så tolkade jag det som att man ska göra..

men vilketsom, om ytan blir isolerad, så löser det sig? jag behöver inte vara orolig för lägga matta/parkett osv?
 
Om du har fuktproblem på vinden idag så låter det som att du kommer flytta ut ditt nuvarande problem till luftspalten mellan tak och isolering. Risken finns att du får påväxt på undertaket. :(
 
Exakt! Det går inte att bygga bort kallvinden genom att göra om den till bostad - det verkar vara en vanlig missuppfattning. Kallvinden blir bara mindre, men den finns kvar.

Istället för att ha en stor inspekterbar kallvind, så får du efter ombyggnation ett parallelltak med en oinspekterbar luftspalt. Denna spalt är återstoden av din kallvind.

Köldbryggorna är precis desamma som förut och du har ju fortfarande daggpunkten på insidan om undertaket.
 
Y
så, att jag har blöta fläckar i mitten på golvet beror på dagg?

Om jag nu gör "ett skal" inne så jag får 21grader kring golvet bör ju indra att golvproblemet återuppstår pånytt?

känns ju inte som detta stämmer heller, känns ju mer logiskt att detta beror på hål i plasten så värmen från vardagsrummet går upp och reagerar med kylan... att jag bör öppna skivorna, lyfta isoleringen och täta hål... eller?
 
Ett hål i din ångspärr kan säkert vara orsaken, men det finns andra problem också.

Även i den perfekt isolerade/diffussionsskyddade kallvinden så bildas fuktfällor. Den är uteluftventilerad. Om du vaknar efter en kall natt och noterar att det finns rimfrost på buskar och träd, så är sannolikheten hög att det ser likadant uppe på vinden. Den fuktiga luften som dras in utifrån har kondenserat mot vindens alla köldbryggor. När det sedan tinar så bildas fukt/vatten som virket suger åt sig.

Det kvittar alltså egentligen om vinden har ångspärr, bostaden är underrtycksventilerad osv. Grundproblemet är fortfarande detsamma.
 
Sen finns de som har haft inredda och oinredda kallvindar i 30-40år utan problem...
 
Y
diskussionen väcker lite funderingar inom kallvind termen...

mitt hus, ett modulhus, var menad att vara boyta på andra planet enligt ritningarna.. eller rättare sagt, man kunde välja flera olika alternativ och alla övriga alternativ innebar antingen att halva eller hela var inredd...

-Kan detta påverka denna diskussion?
-Kan det innebära kompromisslösningar?
-Kan det innebära att det är byggt för vara inrett och nu blir muppigt för att det inte är det?

osv.. :)
 
Nej, det blir inte "muppigt" för att du inte hunnit inreda vinden än. Det blir muppigt eftersom vi bygger fel i det här landet.

Titta på kontinenten. Där isolerar man nya hus på utsidan av undertaket. Varför? Jo, man ved- eller oljeeldar inte husen längre. Gamla byggmetoder fungerar inte när vindarna kallnar och miljöhänsyn kräver att man isolerar tjockt i vindsbjälklaget. Man har anpassat byggmetoderna efter nya förutsättningar. Den svenska byggmaffian bryr sig inte om detta. Andra hänsyn än att bygga hållbart verkar vara viktigare.
 
Y
Så till sommaren har jag tänkt lyfta av teglet, slänga masonitskivorna åt helvete och på med råspont samt papp... och tegel... sen på insidan av råsponten, inne i huset, så luftspalt och isolering samt innertak..

borde jag lägga isolering mellan teglet och papper då eller hur blir ordningen?

ligger det stor vinst i att göra som andra länder?
 
Consensus skrev:
Varför? Jo, man ved- eller oljeeldar inte husen längre.
Säger det igen.. Bor i ett område med eluppvärmda 70tals hus, självdrag och kallvind.
INGEN har rapporterat mikrobakteriell påväxt... och det är ett stort radhusområde.
Som alltid, du drar alla över en kam.

Yrrol, man får se över förutsättningarna för huset innan man påbörjar en renovering av vinden. Men skall du ändå bort med masoniten och byta ut mot råspont, satsa på yttre isolering. Men skräms inte av propaganda.
 
Det är skillnad på riskkonstruktion och problem. Man kan tex leva med en enstegstätad fasad utan bekymmer, trots att övriga majoriteten har mögel i sina väggar. Samma sak med en kallvind. Du har en vind som funkar, det innebär inte att alla övrigas riskkonstruktioner fungerar. Det beror på var man bor, hur välbyggt huset är, vilken fuktbelastning man har av de boende, hur klimatet är, osv.

På 70-talet var det nog försvarbart att bygga kallvindar, man visste inte bättre. Idag känner man till riskerna men ändå fortsätter man att bygga med en riskkonstruktion. Samma sak med krypgrunder, där man tom marknadsför huset med att det redan från början är utrustat med avfuktare. Helt sjukt!

Yrrol, kika på Thermisol. Det är en variant att bygga klimatvind. Tyskarna har fler varianter. Det är dock inte så enkelt att bara lyfta på pannorna. Ekonomiskt så är det förmodligen inte heller försvarbart förrän det blir dags att byta ut yttertaket.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.