AnneFi
När vi sparat ihop nog för att renovera så blir det nytt kök.
När vi ändå är där och river så ska golvet ut och värmegolv läggas.
Det senaste påfundet är att vi ska fortsätta med köket in i matsal.
Matsam och vardagsrum har idag samma golv.
Hur ska vi nu göra det här snyggast?
precis i hallen ska vi lägga klinkers tror jag.
I resten av köket vill jag ha antingen trä eller laminat i valnöt.

Ska vi bryta golvet mellan kök och matsal och ha kvar det gamla i matsalen.
Eller vi ska fortsätta med golvet in i matsalen och ha det gamla i endast vardagsrummet?

Jätte jobbigt blev det här eftersom om vi ska fortsätta med golvet i matsalen måste vi väl då även lägga värmegolvet där? och då är det ju löjligt att inte lägga i vardagsrummet.
här är en liten hemmaritad icke skalenlig ritning på vårt hus.

huset-1.png
 
AnneFi
Lägger in en ny hur köket är har tänkt att sättas (det röda) och hur mycket klinker det blir i hallen (det lila)
husetsgolv.png
 
Jag hade lagt sammanhängande i kök och matsal men låtit bli vardagsrummet om det golvet fortfarande är fräscht och det inte blir för stor nivåskillnad mellan matsal och vardagsrum (>1,5 cm). Annars skulle jag sparat ett tag till och lagt värmegolv i vardagsrummet med.
 
AnneFi
oh vad jobbigt det här blev. Alltså matsal och vardagsrum är i princip ett rum idag som delas av ett valv.
Men ärligt talat så vet jag inte ens hur vi ska kunna byta golv i överallt samtidigt. det som syns på bilden är mitt hus. det finns inte mer(jo källare och vind med det är omöjligt att få möblerna dit) Usch vad dyrt.
Jäkla skit att man måste byta kök. trots det så är inte köket den stora kostnaden, det är ju allt mög som följer med.
 
AnneFi
angående nivåskillnad så är det redan en skillnad på 1cm mellan kök och matsal. Vet att köksgolvet har spånskiva mellan undergolv och golv. Antagligen så ligger vardagsrumsgolvet direkt på undergolvet.
Det lär ju bli en nivåskillnad. när vi öppnar upp så drar vi bort allt. Vår rörläggare tyckte att vi skulle byta ut isoleringen men jag vet inte hur roligt jag tycker att det är att bära ut sten flera ton med sten och aska.

enligt hans förslag (rörläggaren) så river man ut allt, sätter nya golvreglar och lägger spårade skivor för värmegolvet. sedan lägger man väl ytterligare en skiva innan själva golvet?
 
AnneFi
för estetikens skull så byter jag gärna golvet i matsal och vardagsrum då det är ett skitfult laminatgolv. Jag förstår inte hur man kan välja att ha en jätteknast på ett laminatgolv. Och om man nu väljer det, varför lägger man den skiva efter skiva direkt efter varandra så det är super tydligt att det är samma knas om och om igen?
 
AnneFi
Kan ju fråga vad ni anser är bäst att göra
1. Blåsa allt. Alltså ur med reglar och isolering.
Regla upp ett nytt golv, ny isolering, lägga frästa spånplattor med värmeslingor i och sedan skiva och golv.
2. Låta gamla isoleringen vara kvar. lyfta varannan golvplanka och lägga plåtarna i springorna. skiva och golv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.