Här sitter vi och skall välja nytt kök, i samband med en större ombyggnad av vårt hus (väggar skall tas bort, nya golv läggas in, montering av ny braskamin etc.). Efter att ha undersökt Ballingslöv (och en i mitt tycke grovt överprisad offert), Sentence (inget svar än så länge), Tibrokök (inget svar än så länge), HTH samt IKEA, så undrar man nu vad man skall välja.

Vi resonerar just nu så här: stommar och luckor består, hos alla tillverkare av intresse, av melaminbelagd spånskiva respektive MDF-skiva (vi vill ha lackat eller högtryckslaminat). Bänkskivor, blandare och diskbänk köper vi ändå separat. Vi kan spara större summor om vi monterar själva. Då faller kök från Ballingslöv, Sentence, Kvänum, Tibrokök etc. bort, då dessa inte levererar i "platta paket". Däremot gör HTH detta, för vissa delar av sitt sortiment, och givetvis IKEA. HTH och IKEA skiljer då ca 5000 kr, vilket inte är mycket, men det är ändå pengar som kan användas på exempelvis en dyrare bänkskiva.

Min fråga är nu, skiljer sig HTH och IKEA åt när det gäller stommarnas kvalité, luckornas kvalité, service etc.? Är det något vi försummat eller missförstått, t.ex. hur lätt man kan montera in spottar i skåpen eller att vissa tillverkare har andra material i stommar och dörrar? Till saken hör att vi har ca 30 mil till närmaste IKEA, medan HTH finns "nästgårds". Vi kan alltså inte testa IKEA live om vi inte tar oss en ansenlig dagstur med bilen.

Det vore roligt att höra era åsikter i detta ämne, även om jag vet att liknande frågeställningar har florerat på detta forum tidigare.
 
När vi bytte kök för 20 år sedan så hade HTH lite annorlunda mått på sina skåp. Undeskåpen var man tvungen att ha 19 cm sockel för att komma upp till 90 cm mot alla andra där man skulle ha 15 cm sockel. Det gjorde att vi valde ett annat märke så att man var fri att välja luckor från vilken tillverkare so helst den dagen man ville byta. Om det fortfarande är så vet jag inte, men det kanske är ngt att tänka på?
 
Tack för svaret! Det var onekligen en relevant kommentar. Jag skall genast bläddra i HTHs katalog i jakt på svar.
 
Har nu kollat upp sockelhöjden hos HTH. Den ligger på 16.6 cm, vilket då inte avviker från standardmått. Bra!
 
Varför laminatstommar? Varför standard? Varför inte ett unikt byggt snickarkök?

För dyrt?

Vi har låtit bygga ett stort kök med massa special. Linoljemålade luckor med filmjölksmålning på topp, glasade luckor, special i varenda detalj.

Massiva stommar i äkta trä. Mjukstängningar osv osv.

MYCKET billigare än Marbodal, Kvänum eller you name it.

Marginellt dyrare än Ikea. Om ens det då Ikea inte har annat än standard så det är svårt att exakt avgöra.

Detta kök håller i 100 år minst.

Tyvärr kan man ju inte skriva vem snickaren är, vem målaren är osv för då räknas det väl som reklam? Märkligt egentligen att man får nämna stordrakarna utan reprimand men inte "xxx-hantverks bla bla "

Men PM finns ju.....
 
Cheesus skrev:
Varför laminatstommar? Varför standard? Varför inte ett unikt byggt snickarkök?

För dyrt?

Vi har låtit bygga ett stort kök med massa special. Linoljemålade luckor med filmjölksmålning på topp, glasade luckor, special i varenda detalj.

Massiva stommar i äkta trä. Mjukstängningar osv osv.

MYCKET billigare än Marbodal, Kvänum eller you name it.

Marginellt dyrare än Ikea. Om ens det då Ikea inte har annat än standard så det är svårt att exakt avgöra.

Detta kök håller i 100 år minst.

Tyvärr kan man ju inte skriva vem snickaren är, vem målaren är osv för då räknas det väl som reklam? Märkligt egentligen att man får nämna stordrakarna utan reprimand men inte "xxx-hantverks bla bla "

Men PM finns ju.....
Du har förstås bilder och prisuppgift på detta? :) Låter spännande iaf.
 
Jag har undersökt platsbyggda kök, det finns åtminstone ett lokalt företag som erbjuder detta. Priset är inte överväldigande, men vi vill i dagsläget bara ha ett väldigt "tråkigt" kök med vita luckor etc. Hur som helst, det är intressant att notera att platsbyggda kök är marginellt dyrare, om ens det, än dom stora prestigeköken.
 
Hmm...om ni nu har 30 mil till närmsta Ikea, så får ni ju räkna in fraktkostnaden för ett Ikea-kök...om ni skulle köra allt själv med släp/lastbil så går det ju loss på ungefär lika mycket som ni "sparar" på själva inköpspriset... en tanke bara.
 
Visst förlorar man lite på transporten, men summa sumarum ligger IKEA ändå lägre i pris än exempelvis HTHs platta paket. Det som stör mig med dessa "platta paket"-kök är att utbudet är begränsat till samma typ av skåp etc. hos alla fabrikat. Dock förståeligt då detta ger det låga priset!
 
I slutet av tråden om Viksbergs Gård under övrigt finns någon bild på vårt kök, det är inte monterat ännu så det är inte komplett samt att fotot är taget med mobilkamera så dekorationsmåleriet syns inte.

Det jag avskyr med standardkök oavsett märke är de döda ytorna, ser ut som lacken på en bil.

Öppnar man skåpen är där samma vidriga vita skräpskåpstommar.

De fula borrade hålen i sidorna för hyllplacering...var är kräksmileyn?

Sen standardmått som ger passbitar...blä.

Sen har grannen exakt samma kök.

Sen måste jag byta om 10-15 år för då är de slut.

FINNS det något som jag inte ogillar av Ikea? Tror inte det...:)
 
Redigerat:
Jag skulle välja HTH eftersom att det är närmast. Då kan ni ju lätt köpa nya luckor som passar bra på stommarna om ni lessnar på köket och känner att ni vill ha något nytt för en inte alltför stor kostnad.
 
Kan bara tillägga att IKEAS stommar har väldigt tunt pålagt med melamin. Jämför man med en bra stomme så blir IKEAS version grå och inte vit i jämförelse. Har sett många kök, just vad gäller detta fenomen är Vedum outstanding på. Riktigt tjockt pålagt. Det innebär att hyllplanen ser fräscha ut många fler år...
 
ang sista inlägget.. get som facts! =)
 
Melamin finns i olika tjocklekar som benämns i gram och jag har en svag aning om att jag läst någonstans att Ikea kör med 80g i sina stommar, hyllplan m.m

Detta gör att den är gråare och alltså tunnare än andra som t.ex kör med 120g melamin...

Kan dock i nuläget inte hitta skriftlig info om detta.
 
Jag var i snarlik "dilemma" när jag skulle byta kök i sommras, det skulle väljsa mellan HTH & IKEA.
Vi valde HTH:s platta paket då det fanns vissa lösningar som inte finns hos IKEA, bla en färdigfräst "spot-panel" för undersidan på överskåpen samt standardmått på högskåp för inbyggnad av ugn & micro som medför att man kan välja andra vitvaror än IKEA:s.

Ställ gärna specifika frågor kring HTH så svara jag gärna, tex om själva ihopsättning, smarta lösningar, vad man ska tänka på vid olika moment osv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.