Hej

Måste bara kolla om ni anser att det här är rimligt.

Vi hade en elektriker hos oss som skulle göra följande i en nybyggd bastu:

1. Dra en matarkabel från kopplingsskåp (jag grävde och la i slang)
2. Koppla in aggregatet i bastun (inköpt av mig)
3. Skruva in 3 gruvlampor i väggen (jag hade monterat och borrat kabelhålen
4. Kopplal in en hide-a-light-ramp bakom ryggstöden
5. Sätta upp ett enkelt kopplingsskåp med 6 automatsäkringar
6. Dra ut två vägguttag
7. Dra ut en lampkontakt i taket
8. Sätta upp tre brytare (lampa ute, inne, bastu)
9. Skruva upp en av mig inköpt ytterlampa (50 cm från skåpet)
10. Koppla in en altanlampa (matarkabel dragen av mig)

Allt detta i en 10 kvm friggebod.

Han har specat 24 timmar à 396 kr + moms.
Jag förde loggbok på hans timmar och har noterat 14 timmar.

En dag hade han med sig en kille som var så ung att jag tog honom för praktikant.

Slutnota för detta: 22 500 kr inkl moms.

Han var så förbenat långsam att när jag efter nära två timmar (som exempel) gick ut och kollade hur det gick, så hade han på dessa två timmar bara hunnit böja till kabeln runt listen, fästat den till hälften med klammrar samt skruvat upp uttagen, men ingenting ihopkopplat. På två timmar?!

Han var där i fyra dagar! (dock inte heldagar givetvis, utan strötimmar, totalt 14h enligt mig som sagt)

Är detta verkligen rimligt? Kan man bråka om en sån här sak?
 
Han har inte specat olika timdebiteringar för den unga killen och sig själv? Det kan ju ha varit en lärling? Men även om det var en lärling eller första-års-montör så borde han vara betydligt billigare än en fullbetald.
 
Ja.. sen är det ju märkligt att han kan få ihop till 24 timmar när jag får till 14. För om lärlingen nu var med en dag, (=3,5 timmar) och den dessutom ska gå på annan timpeng så var kommer då dom extra 10 timmarna ifrån.

Jag räknade kallt med 10 000 kr inkl moms för det här arbetet. När hans chef spankulerade runt och uppskattade jobbet slängde han ur sig lite slarvigt, en 3 - 4 000 + material. Fast det har jag naturligtvis ingen dokumentation på.

Jag är sur och besviken.

Några tips på hur man prutar på en faktura i det här sammanhanget?
 
Har du ringt chefen där och frågat varför det blev så stor skillnad mot de pris han angett? (Muntlig prisuppgift gäller +/- 10-20% eller nåt sånt.. )
 
Du kan väl börja med att ringa chefen som uppskattade jobbet till 3-4000kr. Vet inte riktigt, men det kan kanske inte kallas muntligt avtal om han går runt och hummar och slänger ur sig lite siffror. Men att det blivit mer än 5ggr så dyrt är ju lite häftigt. Men du ska ju samtidigt vara medveten att din loggbok inte var med när dom hade restid till och från dig, handlade material osv. Det tar tid det med...
 
Förvisso sant, men det är en hyggligt stor firma. Jag har bara antagit att dom har uttag och sladdar osv på lager.

Jag får ringa honom imorgon och höra hur han resonerar...
 
Låter lite konstigt. Men som sagt du får säkert betala för lärlingen. Inte fullt. Resa till och från platsen sedan också material hämtning. Det man oftast betalar för elektrikern är personens tid och verktyg, sedan en standard uppsättning av material. Som central, mark kabel och värme beständig kabel till aggregatet är inget som brukar vara standard i en vanlig service bil. Svårt att säga om det är rimligt, låter kanske som max 2 dars jobb. Fast åker man farm å tillbaka hela tiden så blir de mycke tid för resa.

Det där med priset är inte bindande. För en uppskattning är inget avtal. Det är mer en rikt linje. Svårt också när det verkligen är ord mot ord. Skriftligt är bäst. För man skulle vara riktigt dum att säga ett fast pris över telefon utan att ens sett stället. För en kund har inte alltid hela arbetsbilden framför sig. Tyvärr så har jag inte riktigt koll på hur man går till väga. Vägra betala och sedan bestrida inkassot. Eller reklamations nämden. Eller bara skrika å gapa.Som sagt inte säker på hur man gör
 
Oj 24 timmar på det där... är det ens 24 skruvar som han skruvat in nånstans?
 
Mmmm.... han var ju på plats och tittade och vi gick igenom detaljer innan han höftade priset. Och har specat en separat rad för reskostnad.
 
Ett såpass litet jobb fast över 4 dagar, då kan du ju räkna med minst en timme om dan i restid beroende på var du/han bor/handlar osv.
Låter svindyrt och man får känslan av att du tyvärr fått en slashas som åker hem 3 och debiterar till 4.
 
Låter som att hela elinstallationen är lika dyr som resten av bygget vilket låter vansinnigt. Be om en specifierad faktura för både arbete och nedlagd tid så kan du jämföra det med din egen loggbok av arbetet.
 
Jo jag skulle nog inte i detta fallet gå med på mer än typ 18timmar, jobbet kunde utföts på 2heldagar och om han väljer att göra halvdagar är inte ditt fel, hämta material ska man bara behöva göra en gång i en timme på den typen av jobb anser jag.
 
Tack för svaren. Ägaren har visat sig gå att prata med iallafall. Får se vad han kommer fram till i sitt förslag på ny faktura. Om det skiter sig totalt så jag åker på en blåsning kommer jag gladerligen lägga ut firmans namn och stad här. Men tills vidare håller vi det snyggt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.