Att bygga upp väggar av masonite är inte så vanligt nu för tiden. Gips är ju vanligare, men det finns inget som säger att det MÅSTE vara gips. Man får bygga av masonite om man vill.
Att fogarna spruckit mellan skivorna beror förmodligen på att snickaren har gjort helt rätt. När man sätter upp masonite ska man fukta den först, så att den "sträcks" när den torkar. Annars får du det motsatta problemet - den blir bucklig.
 
Vinter och uppvärmning av en källare ger sprickor i trävirke då den relativa fuktigheten sjunker kraftigt under vinterhalvåret. Vid köpet var du informerad om att ytan var nygjord nyligen (under sommar/höst) och då får man helt enkelt förvänta sig att det kan bli problem när vintern kommer. Hur väggen är uppbyggd och risken för sprickor fanns ju även möjlighet att fråga innan köpet eller undersöka så något dolt fel är det absolut inte. Du kan ju till och med se väggen visuellt. Skaffa spackel och spackla över dina sprickor och inse att du nu är husägare och inte hyresgäst. Det är du som nu efter köpet ansvarar för underhåll och skötsel av huset.
 
siberian74 skrev:
Jag tror ju säkert att du bara accepterat och börjat renovera själv direkt, bra att du är så tolerant och fruktansvärt redig!
:S...
 
om det gjordes en besiktning innan köpet så brukar det stå en notis i protokollet om olämplighet av träkonstruktioner, organisk byggmaterial i källaren som kan drabbas av fuktskador - typisk riskvarning som formuleras på olika sätt. Har du det inskrivet i ditt protokoll så är det inget dolt fel och snarare något man, tyvärr, kan förvänta sej före eller senare.
Har du inte låtit besiktiga huset av en fackman och bara antagit att det är renoverat på rätt sätt så har du inte undersökt tillräckligt noga.
Reparation kan vara utfört av en fackman men dom kan misslyckas dom också :).
Till er som spekulerar - en vattenskada är inte alltid lika med försäkringsärende.
gaia
 
siberian74 skrev:
jo, men köper man ett hus med nyrenoverad källare så räknar man inte med att börja med att renovera där med en gång. plus att man får flytta ut allt från alla rum igen och få en massa slipdamm!
Nej, det har du förvisso rätt i, lyckades nog inte formulera mig riktig rätt. Det jag menar är att det nog är svårt att få till ett dolt fel. Många vill ha allt möjligt till dolt fel och därför menar jag att det kan vara jobbigt om man säljer huset till nån som ringer och yrar varje gång det dyker upp nåt som är underhåll på ett hus. En nyrenoverad källare kanske inte ska underhållas efter ett par månader iofs.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.