apotekarnes
Jag har en ETNA K30 vedpanna som behöver ett nytt roster. Det som sitter i nu (hemmagjort) är gjort av ett antal 8mm plattjärn som står på högkant på ett liggande järn i varje ände. Det fungerar bra, men brinner upp alldeles för fort. Jag har letat men kan inte hitta originalroster nånstans, så jag kommer att göra ett nytt roster själv, om inte nån har nåt tips på var man kan få tag på ett original. Finns det nåt speciellt att tänka på när det gäller hemmagjorda roster? Finns det olika stål som håller olika bra?
 
Jag byggde ett själv där jag lade eldfast tegel (tunt) och lämnade "springor" för luft mellan teglet. Det fungerade utmärkt med bättre förbränning än originalet, det blev ungefär som keramikinsats
 
Hej!
Du borde skaffa ångpanneplåt. Jag har själv byggt en insats till en öppenspis, denna plåt brinner inte upp i första taget. Det som är svårt är kanske att få tag i så små bitar.

johan
 
_ap_
johhed skrev:
Hej!
Du borde skaffa ångpanneplåt. Jag har själv byggt en insats till en öppenspis, denna plåt brinner inte upp i första taget. Det som är svårt är kanske att få tag i så små bitar.

johan
Ångpanneplåt?
Vad tusan är det?

Motsvarigheten till "flygplans aluminium" ;)
 
Det finns många stållegeringar som funkar bra i värme.
Vanligt "svartstål" har en skalningstemperatur på 400-450º
Jag är inte säker på vad som menas med "ångpanneplåt" men misstänker att det kan vara corten som avses, i så fall har den en skalningstemperatur på 560º

Enklast för hemmameckare är nog att försöka få tag i en rostfri/syrafast legering typ SS-2333, 2343 eller 2348, dessa stål har en skalningstemperatur på 850º

Vill man slå på stort så ska man försöka få tag i legeringar speciellt avsedd för hög temp, tex. Inconell eller 253MA som klarar upp mot 1200º
 
apotekarnes
Går dessa olika stållegeringar att svetsa i som vanligt?
 
Ja det går de.
Såklart finns anpassade tillsatsmaterial för var och en av legeringarna, men om vi bara pratar om ett hemmabyggt roster så kan man nog svetsa ihop de med vad man har hemma.
Mig eller 48:surprised:r tex.
 
Man bör använda svetselektroder som är anpassade till det materialet man ska svetsa. Annars spricker det förmodligen eftersom materialen rör sig olika mycket eller så äts svetsningarna upp fortare än det andra materialet.
253 MA är att rekomendera.
 
apotekarnes
Vet nån var man kan beställa syrafast stål typ 40x5 mm i lämpliga längder. Jag tror inte att lokala bygghandeln har speciellt stort stålsortiment hemma.
 
plattjärn 40x5 syrafast tror jag faktiskt en järnhandel kan ha på hyllan, annars får dom oftast hem på nån dag...
 
Annars kanske det finns nån firma som har plåt hemma och kan klippa till plattjärn i dom dimensionerna du vill ha.
Det är nog vanligare att man har rostfri plåt än att man har plattjärn.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.