Långt inlägg! :rolleyes:

Flyttade in i "nya" huset i förrgår. Känns som en ocean av nya saker att lära mig. Och ett av de tyngsta är värmesystemet. Förutom ett virrvarr av rör och kranar är det styrningen jag försöker få klarhet i. Och vem bättre att fråga än er på detta fantastiska forum!?

Hjärtat i värmesystemet är en CTC 1100 -95 oljepanna med pelletsbrännare (kmp px21). Detta kompletteras med en L/L-värmepump vid entrén (Foma 5500, är väl en billighetsvariant skulle jag tro). 2005 installerades en schunt av modell Automix 20. Den ska med hjälp av en termostat kunna styra hur mycket värme som går ut i systemet, så långt är jag med.

De tidigare ägarna kom aldrig så långt som till att montera termostaten i boytan utan den hängde kvar i källaren, precis ovanför ett element dessutom. Ställd på ca 20 grader.

Jag har googlat och försökt få klarhet i hur shunten fungerar och vilken nytta den ska göra. Men jag får ändå inte riktigt ihop det. Planlösningen är ett traditionellt 30-talshus med rummen kring en central skorsten. Dvs ingen öppen planlösningen. Mest logiskt vore kanske att sätta termostaten i hallen som är det mest centrala och öppna rummet. Men där sitter ju värmepumpen och det lär inte ge korrekt utslag. Dessutom finns en kamin där också. Alternativet vore kanske på övre plan där det verkar vara någon grad kallare än där nere. Eller i vardagsrummet. Det jag inte begriper är hur detta gynnar mig egentligen! Shunten kommer ju hantera hela huset som om det vore det rum där termostaten sitter, eller? Alltså blir det lagom varmt just där, men för varmt/kallt i andra rum och jag får ändå springa runt och justera manuellt. Eller tänker jag tokigt?

Sedan får jag heller inte klarhet i om värmepumpen innebär en besparing eller extra kostnad för oss. Den ser väl till att hålla temperaturen jämn, men å andra sidan borde den göra att termostatventilerna på elementen luras och stänger av, det blir kallare och pumpen jobbar ännu mer. 1 kwh el är ju dyrare än 1 kwh pellets just nu.

Till sist. Har en cirkulationspump. Den var ställd på läge 3, dvs högsta. Vad blir effekten, utom den mest uppenbara, om jag ställer den på läge 1? Den drar då hälften så mkt kwh och med tanke på att den står konstant på så är det i min värld bra att ha en lägre hastighet. Eller tänker jag som sagt tokigt?

Hoppas någon vänlig själ där ute vill hjälpa en nybörjare! :blushing:
 
Shunten hanterar som du säger hela huset som ett rum.
Men du kan ju justera temperaturen i de olika rummen med hjälp av termostaterna på elementen. Lite kallare i sovrummet o lite varmare i köket tex...

Har jag förstått det hela rätt (har precis också flyttat in i "nytt" hus) så ska man ha termostaterna på elementen fullt öppna, sen justera shuntens inställning så du har tillräckligt varmt i det kallaste rummet så att säga. Sen justera ner de övriga rummen till lagom temperatur.
Kan ju vara lustigt dimensionerade element i något rum som gör att du vill ha fram varmare vatten dit än övriga rum osv.
 
Jag schuntar ut ca: 35-40° från pannan, sen har jag monterat nya termostater i varje rum, och de är inställda så jag har 21.5° i rummen.

Funkar optimalt för mig beträffande pelletsåtgång, men jag antar att det är mycket individuellt.
 
C
Alltså, har man pelletseldning så behöver man egentligen inte krångla med innegivare, det räcker med att den justerar mot utegivare så att man har en vettig kurva och inte få onödigt hett vatten ut när det är varmt ute. Sen justerar man in rummens temperatur på radiatortermostaterna.

Har man värmepump (alltså typ bergvärme på det vattenburna värmesystemet) försöker man istället ta bort alla termostater och ha fullt öppet, och istället justera in elementen med en fast strypning, efter att man har valt en kurva som är optimal för att hålla jämn temperatur oavsett utetemp. Då sätter man en innegivare till värmepumpen som kan justera ner värmen lite vid solinstrålning eller eldning i en kamin tillexempel. Sen kan man sätta tillbaka en radiatortermostat i sovrummet, tillexempel, eftersom det är såkallat varierande aktivitet i ett sovrum (står tomt hela dagarna, två pers ligger där och alstrar värme på natten, och tidvis alstras det riktigt mycket värme ( ;) ) ).
 
cederbusch skrev:
Sedan får jag heller inte klarhet i om värmepumpen innebär en besparing eller extra kostnad för oss. Den ser väl till att hålla temperaturen jämn, men å andra sidan borde den göra att termostatventilerna på elementen luras och stänger av, det blir kallare och pumpen jobbar ännu mer. 1 kwh el är ju dyrare än 1 kwh pellets just nu.
Värmepumpen ger ca 3 kWh värme för priset av 1 kWh el.
 
Oj, här var det aktivitet. Kul! Och tack för svaren. Nu fattar jag idén med att styra shunten mot det kallaste rummet. Tyvärr, och inte så konstigt, så är det kallast i hallen/allrummet/genomgångsrummet på övre plan som helt saknar radiator. Alltså måste ganska mycket värme produceras annorstädes för att värma den ytan. En till att fixa grej på listan.

Jag vet att det finns ett helt pelletsforum, och kanske måste jag bege mig dit, men vet ni om det finns pellets att spara på att laborera med shunten och radiatorerna? Låt oss säga att tempen redan är bra och jämn i huset. Går det ändå att optimera systemet och spara stålar?

Cheetah: ngn utegivare finns inte till mitt system. Jag har alltså ingen pelletspanna, utan brännare. Men den kanske kan "kurva" till det också?

mulpac: Självklart! Räknade pinsamt nog inte med den faktorn. Då lönar det sig rimligen att låta pumpen stötta övriga systemet som idag. Funderar på att köra en vecka utan pumpen och sedan en vecka med. Mäta effekten och känslan av värme och sedan utvärdera. Svårt bara att kompensera för väderväxlingarna.

En till fråga till er: är det overkill med elektriska ventiler, dvs sådana som styrs med rumsgivare? Vart hittar man dem och vad kostar de? Sökte en studn på lunchen men hittade inga!
 
C
Vänta va? Har du en shuntautomatik med innegivare men ingen utegivare? Hur funkar det? *googlar*

Edit: Man styr förresten mot rummet man vill ha som varmast i, inte där man vill ha som kallast.
 
Taxen: om du menade till mig så hade jag hittat den. Men den tar ju tyvärr inte upp sådant som placering av innegivaren.

cheetah: Jag har ingen erfarenhet av styrning med utegivare men varför skulle det inte fungera? Har man ett trögt system förstår jag poängen med att känna av temp och solinstrålning mm, men annars borde det ju gå lika bra med enbart innegivare! Fast nu förstår jag ju mig inte på detta alls så jag är fel person att kommentera.
 
C
Hm. Jag förstår bara inte hur den bedömmer vilken temperatur som krävs för att hålla tillräckligt varmt inne. Eller hattar den mellan max och min temp som man har ställt in, som en termostat? Isåfall måste det bli väldigt ojämn värme inne...
 
cheetah1 skrev:
Hm. Jag förstår bara inte hur den bedömmer vilken temperatur som krävs för att hålla tillräckligt varmt inne. Eller hattar den mellan max och min temp som man har ställt in, som en termostat? Isåfall måste det bli väldigt ojämn värme inne...
Det blir en återkopplad reglerloop när man har innegivare istället för framkoppling där man bara har utegivare. Kombination av framkoppling och återkoppling förekommer också där man har både inne- och utegivare. Sedan har man en regulator som justerar framledningstemperaturen så man får den önskade innetemperaturen.
http://sv.wikipedia.org/wiki/PID-regulator
 
Redigerat:
H
Eldar du med pellets ska du anpassa styrningen efter de förutsättningarna. Med pelletseldning är varker framledningstemperatur eller returtemperatur av betydelse.
Innegivare behöver man om man värmer med värmepump eller ved.
Du har ju redan termostatventiler på elementen och det ger den absolut bästa regleringen. Låt innegivartermostaten hänga kvar oanvänd på sin spik, ett typiskt felköp. Troligen finns framledningsgivare till automatiken ansluten till shuntventilen och den ger dig en stabil framledningstemperatur. Den temperaturen justerar du ned så långt det går utan att du behöver frysa.
Med cirkulationspumpen på högsta fart kan du ha lägre framledningstemperatur men vanligtvis fungerar det bra med lägsta hastighet på pumpen.

Luftvärmepumpen ska du köra så mycket det går men stänga av om temperaturen går nedåt -14 för då lämnar Foman inte så mycket värme och du kanske får problem med avfrostningen. Kolla elavtalet, har du ett billigt bundet avtal så ger Foma mycket billigare värme än pellets. Har du ett sånt här obundet tokavtal som det står om i tidningarna är det bäst att kolla upp priset. Termostatventilerna på elementen sköter automatiskt om att stänga av elementvärmen när värmepumpen går.
Du kan kanske spara lite på att optimera pelletsförbränningen.
Kmp PX21 är svår att justera in också för yrkesmän så de flesta som har sådan brännare kör på som det är och är glada så länge den inte stannar.
Sitter alla 6 (eller 9) turbulatorerna kvar i tuberna eller har någon plockat ur dem.
Många slarviga installatörer brukar hellre plocka ur turbulatorer än jobba med att justera in brännaren så att den blir anpassad till pannan.
 
cheetah1 skrev:
Hm. Jag förstår bara inte hur den bedömmer vilken temperatur som krävs för att hålla tillräckligt varmt inne. Eller hattar den mellan max och min temp som man har ställt in, som en termostat? Isåfall måste det bli väldigt ojämn värme inne...
Varför ska man ha en utegivare? Jag har en Termomatic CBJ med en framledningsgivare och en innegivare, den fungerar utmärkt och innetempen är helt konstant (23°C)
 
holmertz: tack för att du redde ut detta så bra för mig. Skönt att veta att det inte var helt fel av mig att inte se poängen med det hela. Säljaren hade ingen koll på att det var en shunt ens, han hade låtit installera den för att hans rörmokare (eller vad det nu var) hade tjatat om att en sån måste man ju ha. Då kan jag jobba ner framledningstempen och sedan hänga givaren på kroken igen.

Frågade i en annan tråd om det där med att stänga av pumpen vid allt för många minusgrader. Där och då lät det som att den ska vara på. Men samma sak igen; jag kunde inte se vinsten med att ha den på när den arbetar dåligt. Tycker ändå att denna Foma jobbar tusen ggr bättre än den Nordic air som vi hade i stugan. En on/off dessutom: väsnades och värmde dåligt. Men ang elavtalet är det en bra poäng. Har rörligt och inte tillsvidare som tur är, men det är dyrt nog.

Jag ska kika på turbulatorerna i helgen, tänkte aska ur anläggningen för första ggr då. Jag var med och tittade en gång i november och som jag minns det så fanns de kvar. Men är lite osäker. Vilken nytta gör de?

Har iaf ställt ner cirk.pumpen och får bra värme minus susandet i elementen så det var positivt.
 
det är så fina fabrikat ni villaägare blir påkastade, lite impad. typiskt rörisar... he he
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.