Hej

Ursäkta,nu gör jag det lätt för mig och frågar innan jag riktigt sökt på forumet..:blushing:

Joo,har ett rum ,där jag ska göra en egen 180cm bred,ända upp till tak, garderob.
180x60x250 ( BxDxH )

Vill bara lite snabbt veta: I vilket material ska jag göra stommen? Tanken var 45x45, men är det onödigt grovt?

Tips emottages ...:)

Mvh
 
Jag hade skippat regelverk och byggt den men spånskivor (20mm) eller MDF. Ska den vara 180cm bred utan skiljeväggar, eller ska den vara 3x60cm bred. Om det är det senare kan man bygga upp den med IKEA-köksstommar. Då är allt klart med hål för hyllplan och gångjärn.
 
Att bygga möbler med regelvirke är i många fall dömt att misslyckas, det är svårt att få precsionen som behövs, en 45x45 är aldrig EXAKT 45x45 mm, likaså är den sällan rak i alla riktningar.

Men allt handlar om hur du tänkt, är det så att du egentligen bara skall platsbygga den mot ett hörn, dvs en vägg och dörrar är vad som skall byggas (baksida och andra kortsidan utgörs av befintlig vägg) eller skall den vara "fristående"?
 
Jag var nog en aningens otydlig

Det ska vara 3x60 garderob...platsbyggd i ett hörn i groventreén.
Skall kläs med pärlspont......
 
Mikado skrev:
Jag var nog en aningens otydlig

Det ska vara 3x60 garderob...platsbyggd i ett hörn i groventreén.
Skall kläs med pärlspont......

Då hade jag kört på min lösning med IKEA-stommar. Då kan du även köpa dörrar av IKEA. Annars får du en hel del jobb med bl.a gångjärn. Ett IKEA-högskåp med ett tillsågat bänkskåp ovanpå blir perfekt i höjd och det är direkt klart att använda. Nu hör till saken att jag har ca 1,5 km till IKEA. Kanske inte lika roligt om man måste åka en bit.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.