Hej!

Jag skall bygga nytt hus på en fastighet som ligger ute på landsbygden. Det gamla trähuset skall bort och ett nytt skall upp på samma plats. Min tanke var brandkåren kanske ville ha ett övningsobjekt och då kunde elda upp det på plats vid lämpligt tillfälle. Givetvis sedan allt olämpligt material tagits hand om (fönster, gamla kuloledningar, tegel).

Pratade med en handläggare på kommunen idag angående mina bygg- och rivningsplaner. Angående elda hus så sa hon syrligt: "vi eldar inte".

Kom inte för mig då att fråga mera, men funderade på vad problemet är?

Någon som vet svaret?

//LocTite
 
Ring Räddningstjänsten och fråga. Problemet kan vara miljömässiga, men det har brandkåren koll på.
 
Det kan även vara så att Räddningstjänsten kan använda brasan som övningsobjekt.
 
Har dom inte övningsfält för detta?

Nu är jag inte brandman men att stå och glo på en glödbrand kan väl inte ge så mycket i rent övningssyfte.

Vad säger din fru? Min säger nej till allt roligt. Hahaha!
 
  • Gilla
anojak
  • Laddar…
Jo visst har de övningsfält fast ibland är det nyttigt att öva på "riktiga" objekt. Både map utryckningstider och att det kanske inte brinner som de hade tänkt sig.
 
Hej, vem på kommunen pratade du med?

Rent principiellt är det inte tillåtet att elda avfall för privatpersoner. Det är nog dels därför som kommunen är restriktiv med att tillåta eldning av hus. Materialet i huset är säkert behandlat på något sätt, exempelvis lackat, målat etc och då sker vissa utsläpp om det eldas upp. Om du river det och kör iväg det till återbruket och lägger det i brännbart så kommer det även då att eldas, men i förbränningsanläggningar med högre temperaturer och god rening, det är skillnaden.

I vissa fall, när brandkåren är intresserade av att öva på ett hus kan undantag göras. Så resoneras det i kommunen jag bor i iallafall.
 
Det är väl ingen ide att ta dit brandkåren om du vill ha ditt hus uppeldat. De släcker ju bränder.
 
Njae, kan vara bra med brandkår om man inte vill bränna ner byggnader intill......
 
C
Men snälla nån.

Ring räddningstjänsten. Ligger ditt hus bra till kan dom använda det som övningsobjekt. Med hjälp av torrt material och nån form av tändvätska (diesel?) tänder dom det gång på gång tills det inte finns nåt kvar att elda. Första gången man tänder gör man det "på riktigt", dvs man sätter fyr, sen ringer man 112, så att dom får öva en riktig utryckning.

Dock är det hela helt och hållet i räddningstjänstens händer, du kanske får titta på i bästa fall.
 
Hemmakatten
Det här var uppe i nån annan tråd. Jag menade på att brandkåren inte bränner ner privathus, att det är miljöfarliga beståndsdelar i hus samt att det inte alltid är lämpligt att bygga på samma ställe ett hus brunnit.

Det var en medlem (kommer inte ihåg namnet just nu) som arbetade inom försvarets räddningstjänst som berättade att man bl.a. på grund av miljöhänsyn inte längre bränner ned hus. De enda som gjorde det ibland var just militären, men det var under helt andra förhållanden.

Håller med Styrman, ta dit en grävare.

PS. glöm inte att du behöver rivningslov och en rivningsplan. Det vet du säkert, skrivet mer för andra som har rivningsplaner.
 
C
Det enklaste är ju som sagt att ringa räddningstjänsten och fråga. Förra säsongen brände dom ner en kåk i stockholms skärgård på äntligen hemma.
 
Eh, oj ,vad klumpigt av mig att välta fotogenlampan... Vad har jag nu lagt telefonen... Jäklar, jag hade den inte med mig... Oj här kommer brandkåren... Polisen också men nej!, -Jag har inte gjort något.... Mordbrand?!? Ipnummer?!? Byggahus?!? 8 månader på öppen anstalt
 
C
Skulle tro att det är nåt mer i stil med allmänfarlig ödeläggelse (man har försäkrat sig om att huset är tomt) och bedrägeri (försäkringen) om man eldar upp sitt eget hus, fast det är förstås bara en gissning. :p
 
Du har så rätt så rätt. Men straffskalan är den samma.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.