Hei, vi kjøpte for et år siden en helårs stuga i sverige.... nå etter denne vinteren har alt vatten fryst.... jeg undrer nå. hvor langt ned skal vatten rör leggas??

Våran ligger 50 cm under ytan (grasmark, veg) er det rett??:O
hvor kan jeg finne lager om dette?


håper på svar.... vet ikke hvor jeg skal lete :(
 
Beror på vart stugan ligger men frostfritt brukar vara ca 1.5m
 
Hmmm... er dette noe jeg kan ta med den som har gjort jobben?
Hva mener du med hvor stugan ligger?
Den ligger innlands, hagfors i värrmland
 
Jag har mina avloppsrör 2 meter djupt i Stockholm. Värmland blir ännu kallare, 1.5 meter är nog vad som behövs där.
Du har ju 10 års garanti, så ta kontakt med säljaren och förklara problemet, han/hon är skyldig att åtgärda det om du inte visste om att det bara var 50 cm då du köpte huset. Sök på webben efter "dolda fel vid husköp" så hittar du mycke att läsa.
 
Tusen takk ;) men her i norge har vi forskrifter over hvordan rør skal legges samt hvor dypt, finnes det noe sånt i sverige?
 
Hemmakatten
Men det kanske enbart var sommarvatten indraget i stugan? Vilken information fick ni när ni köpte stugan? Vad står i objektbeskrivningen/köpekontraktet. Anledningen till att jag undrar är eftersom vattenledningarna bara är nedgrävda 50cm. Så brukar man göra med sommarvatten. Även i Värmland vet man att vattenledningar måste ner ett par meter om det är vintervatten. Har ni egen vattenbrunn eller är vattenledningarna anslutna till något vattenledningsnät?
 
Det står i kjøpekontrakten och i objektskrivningen at det er en helårs stuga...och vi har komunalt vatten.
 
C
Vattenledning ska läggas på frostfritt djup, alternativt ha värmekabel i röret, men jag vet inte om det finns nån direkt lag på det? Tvivlar på det.
 
Hemmakatten
Hmm, en "helårsstuga" med indraget vatten måste man med fog kunna anta att man även har vintervatten och att vattenledningarna är dragna på korrekt djup. Jag vill nog påstå att detta kanske kan klassas som dolt fel. Det vill säga, du kan inte förväntas gräva i marken för att kontrollera djupet och detta fel kan inte upptäckas med en vanlig undersökningsplikt.

Ta kontakt med mäklaren och säljaren och kräv att de bekostar en grävning o nedläggninga av vattenrören på korrekt djup eller möjligtvis installerar en värmekabel i vattenröret (med det blir dyrt att ha en sådan på hela vintern).

Eventuellt kan du ta kontakt med en jurist i Sverige för att få hjälp, men räkna med att det kostar ca 1500:- per timme. Jag tycker att du väntar med jurist tills du har pratat med mäklaren o säöjaren.
 
Hemmakatten skrev:
... eller möjligtvis installerar en värmekabel i vattenröret (med det blir dyrt att ha en sådan på hela vintern).
Man måste inte ha värmekabeln på hela tiden. Det räcker att sätta på den för att tina ledningen när den frusit.

Om man vistas i huset så fryser det inte lika lätt eftersom vattnet är i rörelse då och då.

Sen är ju frågan hur lång värmekabel man måste installera. Jag tror att de längsta är 20-30 meter. Och den här lösningen måste ju täcka hela den sträckan som vattenledningen ligger så pass grunt som 50 cm.
 
Ja jag bor ju inte allt för långt därifrån och har en stuga i trakterna där det är rent sommarvatten eftersom pumpen står oisolerat osv men det måste jag ju inte meddela ev köpare om. säljer jag det som helårsstuga vore det inte fackmannamässigt utfört och därmed min skylldighet att åtgärda eller informera om, dessutom kan lednngen frysa sönder även om den är i plast och är det komunalt vatten kan ni inte heller tömma den på vatten.
Klart fall av dolt fel med hänsyn till den informatin vi har fått här å prata med mäklaren/säljaren i första hand.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.