Personligen skulle jag inte ha satt ett vedeldat aggregat inomhus om jag inte var en stor basturomantiker. I en fristående bastustuga - absolut. Men i ett uppvärmt och isolerat utrymme inomhus skulle jag ha prioriterat enkelhet och valt ett elaggregat. Ju enklare desto frekventare användning.

Jag kan till viss del hålla med, även om det är svårslaget med vedeldat så är det ju lite bök. Nu bor vi ju för närvarande helt utan bastu, men är mycket i vår stuga där vedeldat gäller. Där har vi gott om tid, men hemma skulle jag nog sakna möjlighet att ställa timer och komma hem till varm bastu. I övrigt tycker jag att det tidsmässigt går på ett ut att värma vedeldad och värma elbastu. Naturligtvis beroende på surhetsgrad i ved och vilket trä man använder, i Jämtland kör vi i princip endast på furu och det fungerar finfint
 
daije skrev:
en bastu är det torraste rummet i ett hus
En bastu är kanske det rum i huset där relativa fuktigheten är lägst, ja.
Så länge den är påslagen. Sedan blir det oftast husets fuktigaste rum.

Men, låt oss ta Robsters påstående som exempel.
Han skriver att han har 40% luftfuktighet.
Låt oss anta att han har 85 grader i sin bastu (man har sällan "riktigt" varmt om man har så hög luftfuktighet). Då har han ca 337g vatten / m3 luft löst i rummet.
Låt oss vidare anta att hans bastu är 2x2x1,5m, dvs 6m3.
I så fall har han drygt två liter vatten svävande i luften. Låt oss nu anta att han stänger bastun, utan att ventilera ut mer än hälften av fukten.
Bastun svalnar då till normal rumstemperatur, kanske 21 grader.

Först kommer luftfuktigheten att öka till 100%. Det tar hand om ca 93 gram av de 1000 som finns i luften.
Resten kommer att kondensera, på väggar, tak och golv. 9,3dl.
Dvs någon har hällt ut mer än 9dl vatten i ditt rum.

Husets torraste rum?

Även om du inte kastar bad på din bastu så kommer det att vara mer vatten i luften där än i resten av huset, eftersom du svettas mer i bastun och det tillför mer fukt till luften.
Alla bastus jag har sett tar tilluften inifrån. Alltså har tilluften samma fuktinnehåll som resten av huset. Sedan tillför du mer vatten, i form av svett, och eventuellt mycket mer vatten, i form av badkastning.
Resultat: högre fuktinnehåll i bastuluften. Så länge du tar tilluften till bastun från resten av huset, bastun är avstängd (dvs du har samma temperatur där som i resten av huset) och du inte har en avfuktare i bastun, hjälper inte ens den starkaste utblåsfläkt. Du kommer fortfarande att ha samma, eller högre, fuktinnehåll i bastun som i resten av huset.

Slutsamt; jag kan inte se hur en normal bastu kan vara det torraste rummet i huset.
Kanske du vill förklara var fukten blir av?

/ Fredrik
 
Redigerat:
oavsett vad teoretiker skriver med fina formler och uträkningar som bländar oss praktiker så kan man dock säga att en rätt konstruerad bastu håller INTE mer fukt än något annat rum. om man sedan inte använder den på rätt sätt är en annan sak men det kan nog teoretikerna redovisa för
 
Tornhill 2 skrev:
Låt oss nu anta att han stänger bastun, utan att ventilera ut mer än hälften av fukten.
Hur menar du nu? Ventilationen finns väl kvar även när dörren stängs!!
Varför avsluta beräkningnen med ett antagande att bara hälften av ett fuktinnehåll i luftvolymen skulle finnas kvar och att allt kondenserar?
Hur stor andel av fuktinnehållet har kondenserat i väggar och tak över den tid man kastat bad???
En självdragsventilerad bastu har normalt en ventilation från 0 omsättningar när temperaturen är lika i bastun som i intilliggande rum upp till ca 5 omsättningar per timme vid höga temperaturer i bastun om du sessutom öppnar dörren så omsätts luften inom 1 minut och relativa fukten kommer snabbt ner till 5% om du inte omedelbart kastarvatten för att åter få fukten till 40%.

Självdraget kommer att fortgå i upp till 2 timmar efter att man slutat bada och omsätta luften många gånger under den tiden bastun svalnar.

I detta fallet är bastun vedeldad och då lär ventilationen knappast vara ett problem ur fuktsynpunkt.

Det lär finnas flera hundra tusen Bastun i sverige med varierande ventilationslösningar och om bastun skulle vara ett fuktigt rum så skulle fuktproblem vara mycket vanligt men det är det inte !!!!

/Patrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.