Jag ska bygga ett ett Älvsbyhus där det ingår försäkring genom Garbo. Dock så ska jag bygga en carport själv (byggsats). Behövs det en speciell försäkring för detta?
 
För en carport som byggs skiljt från husentreprenaden krävs ingen byggfelsförsäkring. I lagens förarbeten benämns en carport kompletteringsbyggnad och sådana omfattas inte av försäkringskravet.
 
Gäller detta även ett garage som byggs skiljt från husentreprenaden? I vårt fall kompliceras det av att plattan till garaget ingår i entreprenaden, men garaget bygger vi själva. Skall plattan då försäkras, men inte garagebyggnaden?
 
Eftersom lagen omfattar en- och tvåbostadshus och uttryckligen inte kompletteringsbyggnader behöver försäkringen inte omfatta vare sig grundplattan till garaget eller de delar som Du skall göra själv.
Att dock ta med grundplattan (d.v.s. försäkra entreprenörens hela åtagande) torde dock innebära en mycket marginell premiehöjning på försäkringen. Eftersom ju grundläggningen är en viktig del, med stora problem om fel skulle framträda senare, skulle jag ta med denna i försäkringen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.