hej. vet ej om jag lägger detta inlägg under rätt forum, men hoppas ändå det funkar. jag har begärt offert från olika företag för min skorsten samt renovering av kakelugn samt sätta i kamin.
jag har haft hemma sotare som trycktestat skorsten och kakelugn. vad han sade va att: skorstenen håller på och vittra sönder. ovan vinden. lösa skiljetungor. samt att kakelugnen va för hög. och ej tät. den hade skjutits ut en bit från väggen. vad som nu behöver göras är: putsa skorsten, köra i böjliga rör. ca 8 till 10 meter av vad jag förstod. (dels till kakelugn på övervåning, sedan dels till kaminen på nedervåning) sen behöver man plocka ner översta kronan från kakelugn, och renovera upp den så den ej läcker. den läcker baktill. vad jag hört har jag 5 kanaler i skorsten. jag själv antar att varje kanal löper ut till varje eldstad här i huset? har funnits många eldstäder här en gång i tiden. jag har sagt att jag själv kan gå upp på vind o putsa murstocken där. murbruk c. och detta e enkelt gjort av vad jag kan se.
så min fråga e nu: vad kan en rimlig kostnad vara för detta? jag har fått offert på 42 tusen efter rotavdrag. sedan hade jag annan firma ute, men dom skickade aldrig offert ochjag väntade och väntade. nu struntar jag i dom.
jag förstår det kan vara svårt för er att uppskatta en kostnad då ni ej sett, men kanske kan någon säga nåt mellan tummen och pekfingret? tack på förhand. :)
 
Om du postar några bilder så lär det underlätta.

/Kent
 
hej o tack. bilder på vad tex? på kakelugnen? o hela huset, höjd?
jag har grunnat på detta med offert. hur specifikt skall det stå i den? här står det bara renovering av allt. sen summan 42 tusen. men muntligt har dom sagt vad som skall göras samt att de e efter rotavdrag.
 
Det bör stå mycket mer utförligt i ert avtal vad som skall göras, det där med muntligt är lite svårt att bevisa om något blir fel.

Jo, nån bild på kakelugnen kanske hade underlättat för de som kan sådant.

Rörande förslaget du fått så skall man tänka på att de rostfria rören/slangarna inte är speciellt billiga och att sätta om kakelugnar är inte gratis. Men med en mer detaljerad offert så klarnar nog mycket.

/Kent
 
hej. jooo jag skall försöka att skicka bild in hit. hinner inte det än tyvärr. rören e dyra, jag vet. och renovera kakelugn e inte billigt. men ang offerten tänkte jag prata med den firman att jag vill ha mer detaljerat skrivet. men vet inte riktigt på vad jag kan kräva? HUR detaljerat skall det vara? jag funderar på att säga till dom att jag vill ha det just för att det inte skall bli några bekymmer längre fram för varken dom eller mig. och att vi båda då vet exakt vad vi kommit överens om och är nöjda. :)
 
sådär ja,,, ett snabb klick blev det med kameran. vet ej om det går att se något utifrån dessa bilder? annars kan jag ta mera i morgon eller ngt. måste bara plocka i ordning lite då,,, då jag både tapetserat o byggt garderob. :blushing:
 
  • kakelugn fin.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • kakelugn närbild.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
som synes på bilderna har kakelgnen skjutit ut från väggen. det är där bak det läcker har jag fattat det som... sen syns det klart och tydligt att krona är för hög. har förstått man får plocka av den, sedan sänka och sätta ihop. rör skall dras i skorsten. slammas, putsa murstock på vinden gör jag själver. :)
 
nähä... ingen som har en infallsvinkel? eller va min kakelugn fööör fin? hahaha :D
 
Är ju ingen murare så mitt råd var för att ge fler lite mer kött på benen.
Ta in fler offerter så lär du snart se var det hamnar.

En liten gissning är att priset du fått inte alls är oskäligt då de olika delmomenten kan ta lite tid och kostar med.

Men se till att få in flera offerter och ha ett skriftligt avtal sen rörande vad som skall göras då detta kan beröra flera yrkesgrupper.

I korthet skall du ha en komplett offert på hela jobbet och ha godkända eldstäder/skorsten/skorstenskanaler efter att de är klara och inga tillkommande arbeten. Om inget annat ta foton på hur det ser ut idag så du slipper ringa snickare och målare sen.

Eldstäder, skorsten och skorstenskanaler skall givetvis vara godkända av sotare.

Ett råd är att ge tusan i att putsa själv, låt det ingå så du får ett komplett pris och slipper diskussioner om att "jamen det där skulle ju du fixa själv!".

/Kent
 
Redigerat:
hej och tack för svar. ja nu har det hänt grejer här. har nu en bra firma hosmig. dom är erkänt duktiga och har mkt gott rykte om sig. dom är nu idagarna och håller på o fixa allt. hela huset ser ut som hejkomohjälpmig. :S de verkar veta vad de gör, och har gått på kakelugn som de fick plocka ner till hälften, kapa o sedan sätta ihop. kruxet med min murstock, av vad ja förstod, var att de var mer jobb än räknat med. har 6 kanaler, och det va krångligt att se vart rökgångarna ledde då massa puts o sot o skit hade slammat igen. de har haft ett riktigt grovjobb nu i 2 dagar och jobbar verkligen på duktigt! inga latmaskar alls! de hittade till slut rätt rökkanaler och har fått slå hål på murstock både på vind och nedervåning. jag har kunnat följa arbetet och det har vart intressant att se. den summan de angett är absolut skäligt. de kommer ta ytterligare flera dagar till att få detta klart, men jag tror att de här kommer bli bra! hoppas jag iallafall. :) de har god kontakt med sotare och känner varann. så vid dilemma brukar de ibland ta ut sotaren. men i mitt hus har de inte behövt de än. när de är klara ska jag be sotare att komma och besikta. jag har även innan kollat upp andra firmor, men denna verkar mest seriös. har mest lovord om sig att de är noggranna, snabba, gör allt ordentligt och håller vad de lovar.
 
Hur gick det då? Vart allt så bra som det verkade?
 
hej. jo då. allt va så bra som det verkade. de va noggranna o duktiga. ville göra ett bra jobb från början. det märktes! de hade tom dragit av 2000 kr på fakturan för att det tog ngn timma mindre arbete. och sotare vart här o besiktat. allt godkänt! så visst finns det seriösa hantverkare. läser om många som har otur, men jag hade tur o fick tag på en bra firma! så nu kan jag elda för fullt. :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.