Hejsan!

Jag undrar över ett par saker. Men innan jag går in något djupare på mina frågor vill jag bara belysa min nuvarande situation så ni kanske kan ge mig ett lämpligt svar utöver mitt sammanhang. Jag är som många andra arbetslös, och har en liten dotter på 3 månader. Nu är det så att jag får inga som helst bidrag eftersom jag inte uppfyllt arbetskraven som alfakassan kräver etc. Fine, jag är inte bitter men försöker hålla modet uppe, åtminstone för min lilla tjej. Nu har jag ringt massor med hantverkare och erbjudit mig en praktik plats, alltså det är AF som betalar min plats, dvs att någon hantverkare får ju såklart gratis arbetskraft. Men jag har blivit nekad och återigen nekad. Och jag har räknat på alla hantverkare jag talat med så är det en bit över 200 nekande. Jag kanske inte har den erfarenheten men jag har viljan och ambitionen till att lära mig yrket. Varför ska det då vara så svårt att ta in mig som praktikant för 6 månader? Det är ju trots allt AF som betalar för det.

Okej, men så jag tänkte såhär. Om jag inte får utbilda mig inom det så ska jag banimej ta utbildningen till mig. Alltså nu undrar jag, ni som kanske känner ett par snickare eller vad som, har de tips på kurslitteratur? Finns kurslitteratur överhuvudtaget? Om isåfall vart kan jag då hämta såna böcker? Jag orkar inte lyssna längre på människor som säger till mig vad jag kan göra eller inte kan göra. Jag har bestämt mig, och jag vet att jag vill bli snickare mer än något annat. Så jag hoppas att det finns någon själ där ute som kan ge mig tips på böcker hur jag ska gå tillväga.

Vänliga hälsningar

Miguel
 
via arbetsförmedlingen kan du få utbildning hos lernia som snickare eller så kontakta Byggnads (kolla avd via byggnads.se) så infomerar dom dig om lärlingsutbildning dock så behöver du ett företag som kan ha dig som lärling.

tror lernia har den kortaste tiden för utbildning har hört typ 2400 timmar men vet inte om det stämmer.

annars är det minst 5800 timmar innan du blir snickare. man jobbar 2080 timmar om året (vad dom brukar räkna)

lycka till
 
Hur fungerar det med lärling då? Jag söker ju så många företag här på Gotland att jag har börjat ringa samma igen. Kan man inte bara göra ett teoretiskt prov som byn.se har och sen söka ett jobb?

Tacksam för svar, och tack för era tidigare svar.

Miguel
 
jo det kan man om man har jobbat i branchen i minst 10 000 timmar .

grejen är att man får pratik och teori som lärling.

Vuxen utbildning via lernia eller likndade är det som går snabbast men offtast så är traditonell lärling det som ger bäst utbildning (förutsatt att man kommer på en bra firma).
 
Okej, så i princip måste jag ha lite tur i att hitta en byggfirma som kan ta emot en lärling. Då får jag ringa runt igen och fråga ifall det finns en möjlighet att dem kan ta in en som lärling :)

Jag vägrar ge upp!

Tacksam för ditt svar!
 
har pratat idag med en kille ifrån Byn.se och tydligen så är Lernias utbildning på 5800 timmar om man är över 20 år och är man under så är den 6800 timmar. när man gjort teorin på lernia så får man 1200 tim.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.