har varit tre veckor på semester. när vi nu kommer hem ser vi att en sval (tror jag) familj har bosatt sig under knocken till vår kupa. (se fotona). det är en massa fågelskit överallt, inkl på väggana...

Vad skall jag göra??? Anticimex?? Försäkringsbolaget?? ge mig upp dit själv?? (inte det lättaste). Vad kan det kosta att anlita någon? det finns ungar i boet, emn jag vill samtidigt inte ha det där hela sommaren.

alla tips emottages tacksamt...också idéer om hur detta kan förhindras samtidigt som det inte blir en altför ful estetisk ingrepp.
 
  • 2_006.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
...
 
  • 4_002.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Brutalmetoden: Upp och peta sönder eller spola med en vattenslang. Boet är av lera. Vill man vara lite human väntar man tills ungarna flyttat ut.
För att undvika upprepning, använd brutalmetoden i ett tidigt skede eller täck in ytan med ett nät.
 
Hej!

Är de i vägen?
Kan de inte få bo kvar?
Svalor äter väl flugor och inte hus?
De flyttar väl om någon månad och då kan ni ju ta bort boet.

/pinebar = djurvän ::)
 
  • Gilla
VeroJohn och 1 till
  • Laddar…
Svalor äter väl främst myggor. Så dina kvällar blir myggfriare om du har lite svalor runt huset. Har du hjärta att riva ner boet med fågelungarna i? Skulle inte tro det... Så jag håller med pinebar - låt det vara tills ungarna är flygga. Sen kan du ta väck det.
 
Jag skulle nog personligen ta bort boet omgående. Att svalor äter mygg kan ju i o f vara en tröst men alla skit som ungarna producerar hamnar ju utanför boet och ned på ditt fönsterbleck alt. taket till entrén. Alla tankar om fågelinfluensan kan vara överdrivna men varför chansa? I alla fågelbon finns dessutom löss som kanske är mindre trevligt att ha i nocken??

Är själv djurvän men någon gräns får man väl dra? :)
 
tack för alla svar. Anticimex tar sig inte an sådana jobb då svalor är fridlysta. Ringde till kommunen. enligt de på miljö och häsonämnden får jag inte göra någonting !!! förrän ungarna är ur boet. Man skulle ha tagit bort boet under uppbyggnad.

sköljer därför fasaden från all skit en gång varannan dag. de borde vara borta om tre veckor eller så. sen skall jag sätta upp fin hönsnät eller nåt...på var gata har minst 5 hur fått/haft samma dilemma.
 
Stadsmänniskor *suck* ::).
Vi har flertalet svalbon- vad sjutton spelar lite skit för roll? Vad vore en sommar utan svalor på gården! Jag tycker det är underbara djur vi ska vara rädda om.
 
  • Gilla
VeroJohn och 1 till
  • Laddar…
Håller med tuffatass, vad spelar det för roll? Det är ju bara trevligt. Hade själv svalbo under pannorna i taket förra säsongen, ända tills kattjäveln tog dom!! (hade byggställning då). Låt dom vara i fred, dom flyttar snart....
 
tuffatass skrev:
Stadsmänniskor *suck* ::).
Vi har flertalet svalbon- vad sjutton spelar lite skit för roll? Vad vore en sommar utan svalor på gården! Jag tycker det är underbara djur vi ska vara rädda om.
Har du hästarna på altanen oxå? ;D

 
Det betyder otur om svalorna flyttar... ;)
Vill du inte ha dem nästa år så ta bort boet i höst och sätt dit ett kycklingnät som hindrar vidare byggnation. Alternativt en diskret plankbit eller plåt som styr skiten bort från fasaden.
 
Brodén skrev:
Alla tankar om fågelinfluensan kan vara överdrivna men varför chansa?
Fågelinfluensan drabbar främst andfåglar/tamfåglar och när det gäller de c:a 200 fall där människor blivit smittade så har det mig veterligen i samtliga fall handlat om att man haft väldigt nära kontakt med tamfåglar (höns). Så risken att bli smittad p.g.a. ett svalbo är troligen mindre än att bli träffad av en meteorit. D.v.s. inte speciellt stor. :)
 
tack för alla tips,

saker och ting verkar ha lugnat ner sig. de finns kvar, men man ser inte de lika ofta och skiter inte ner i samma omfattning. jag tror att det handlar om dagar nu innan de sticker..sen blir det hönsnät ..det är bara synd att de är så himla fula..

Jag har hört av flera om att det bringar tur, men då måste jag bo på lyckliga gatan då i princip alla putsade hus (6-7 stycken) har haft besök av svalorna ;D

värst är det för de med vit fasad, har inte fått bort märkena efter boet. Förhoppningsvis blir det inga problem för mig med mörkare fasadfärg.

en granne hängde upp en CD skiva, fungerade ett tag, men när det var vindstila, ja då var de tillbaka...

 
Svaler sviner ufattelig meget med deres ekskrementer og deres tilstedeværelse kan give omfattende bygningsskader og støjgener. Når svalers ekskrementer blandes med regnvand ætser og nedbryder det bygningsmaterialer, biler (lakken), cykler, statuer, bænke, rækværker osv.
Endvidere er svalerederne udklækningssted for en lang række skadedyr. Disse skadedyr kan trække ind i boligen eller virksomheden. Svalerederne er f.eks. udklækningssted for møl, biller, klannere og mider.

Dernæst er der risiko for smittespredning, hvilket kan resultere i alvorlige sygedomme:
•Papegøjesyge, som giver vejrtrækningsbesvær og kan føre til alvorlig lungebetændelse med påvirkning af lever, hjerte og milt. Smitten sker oftest ved inhalation af forstøvet afføring eller sekret eller ved kontakt med svalen.
•Salmonella forgiftning, som kan give kroniske ledsmerter og være dødelig for ældre og svagelige. Desuden kan salmonella medføre diarre, mavesmerter, feber, hovedpine, kvalme og opkastning.
•Campylobacter, som i op til en uge giver kvalme, feber, mavesmerter og diarre. Mange uger efter vil man være svag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.