Har en del stubbar på lantstället, ganska stora grejer som växer rakt på klippan (kan inte begripa hur de bär sig åt, men det var stora träd) så stubbfräs är nog inget alternativ. Är mest lövträd av olika slag som skjuter nya skott till förbannelse... Fungerar ecoplug eller är det bara dyrt?

/Elin
 
Jag har använt eco-plug på ett flertal träd. Det bästa är nog att sätta i stubbarna så fort som möjligt efter att träden fällts. Om man väntar så blir det sämre resultat. Sen kan man sätta pluggen i rötter förstås. Hittills har inget av mina träd helt dött av eco-plugen. Två träd som jag fällde i våras och satte i eco-plug efter ca två mån har skjutit nya skott, men träden mår väldigt dåligt, mycket bruna och förtorkade blad. Ett annat mindre träd som jag satte pluggar i omgående efter fällning såg ut att ha dött. Efter några månader började det komma små, små skott på det också. Vissa trädsorter måste man dubbla doseringen på enligt instruktionerna. Träden kanske dör till slut, men det verkar bli en plågsam och utdragen död?
 
I princip ska man göra detta i samband med att man fäller trädet. Men jag skulle ändå vänta till våren med att sätta i pluggen, eftersom giftverkan bygger på att giftet cirkulerar i växten, och nu går ju växterna in i vintervilan så jag antar att det inte blir lika effektivt om man sätter den nu.
 
Hemmakatten
Vi har använt ecoplugg på några stubbar, riktiga bamsingar. Pluggarna sattes i efter ett år. Man skall sätta ganska tätt, var 10:e cm eller så. Första två åren kom det upp skott men nu är stubbarna helt döda.
 
Jodå de funkar bra....
Grannen tryckte i 25 ecoplugg i vårat 100 åriga bokträd som han menade tog en del sjuöutsikt (bakom trädet står vårat hus men ändå...) och det dog...
 
Marcusahl skrev:
Jodå de funkar bra....
Grannen tryckte i 25 ecoplugg i vårat 100 åriga bokträd som han menade tog en del sjuöutsikt (bakom trädet står vårat hus men ändå...) och det dog...
Det där var väl ironi så att det räckte. Något efterspel? :cool:
 
Marcusahl skrev:
Jodå de funkar bra....
Grannen tryckte i 25 ecoplugg i vårat 100 åriga bokträd som han menade tog en del sjuöutsikt (bakom trädet står vårat hus men ändå...) och det dog...
Det låter nästan som på dagens avsnitt av solsidan.
 
  • Gilla
mg765 och 1 till
  • Laddar…
Per Eskilsson skrev:
Det låter nästan som på dagens avsnitt av solsidan.
Såg precis detta. :D
 
Annars kan man köpa en flaska roundup på exempelvis jula. Sedan borrar man ett hål i trädet, inte djupare än att man precis når igenom tillväxtskiktet som är mellan den döda ytterbarken och veden, och trycker i några droppar med en pipett. Blir mycket billigare än ecoplug. Medlet är ju det samma, det är bara appliceringen som skiljer.
 
Återupplivar tråden.
Våran bok dog efter ca 1 år av ecopluggsattentatet enligt ovan. Våren efter sköt ca 25 % av grenarna löv men torkade och året efter var det dött. Eldar fortfarande i spisen efter den boken. 10 år senare.
Det blev inget rättsligt, gick inte att bevisa och polisen utreder inte direkt sådant. Men sanningen kröp fram till slut när jag snackade med grannen.
 
Roundup på flaska innehåller inte längre glyfosat
 
  • Gilla
Kjol
  • Laddar…
Roundups produkter med glyfosat (ecoplugg slutar säljas i augusti).
 
R Rolle85 skrev:
Roundups produkter med glyfosat (ecoplugg slutar säljas i augusti).
Tur att en har bunkrat upp för resten av livet! Ecoplug är ovärderliga för att få bort vissa träd utan att få massor av skott. Eller om man vill få bort en buske inuti ett buskage. Miljöpåverkan från pluggen torde vara försumbar!
 
  • Gilla
Bob42
  • Laddar…
Ja
 
  • Gilla
Gornor Ulragh
  • Laddar…
Stubben behöver nog få stå kvar ett år eller så för önskad effekt…….
Slog ecoplug i ett par aspstubbar men då dom behövde bort efter ett par månader skjuter det skott lite runt omkring så i år har jag klippt bort allt jag hittat
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.