Jag planerar lägga vattenburen golvvärme i min tvättstuga. Mitt hus är från -49 och är byggt med platta på mark. Då plattan är oisolerad och delvis ligger på berg undrar jag hur man skall isolera? Finns någon högeffektiv diffutions öppen isolerong? Ytskiktet kommer vara av klinker. Mvh Anders
 
Bila ur golvet, gjut med EPS-bruk, flytspackla tunt, lägg golvvärmen, flytspackla in värmeslangen, sätt klinkers. :)
 
Fuska inte med isoleringen, minst 15 cm, annars är det bara maskarna som blir glada över värmen. Läs på om fuktvandring upp i väggar vid uppvärmning av golv.
 
Hur tjockt med eps bruk bör man lägga för ok isolering?
 
asvanba skrev:
Hur tjockt med eps bruk bör man lägga för ok isolering?
Jag kommer inte ihåg i detalj, jag har minst 200 mm på de tunnaste ställena men runt 400 där det blev som tjockast. EPS är perfekt när man har bilat upp för avlopp också eftersom man då har en gropig och mycket ojämn yta som ska isoleras.

Fuktvandringen kan vara ett problem när (om) man stänger av golvvärmen på sommaren men det drabbar långt i från alla hus. Fast jag skulle inte göra nåt alls åt källaren innan jag dränerat grunden, tätat väggarna ev också isolerat samt sett till att dagvattnet leds bort korrekt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.