kamilenski skrev:
Färdig Smålandsvilla med oinredd ovanvåning. I priset ingär el o vvs. Samt all material. Jobbet gör man själv.
Men inte för 300 000 va?
 
Bara badrummet på 8 kvm kostade 200 000 på övervåningen (inkl. 2 nya takfönster för 30 000 och ett fint Westerbergs bubbelbad). Skulle kanske räckt med 150 000 annars. Sprutisoleringen och plast/glesning gick på 70 000. Det var saker som jag inte ville göra själv.
Sen är det "bara resten" med mellanbjäklag, rörmokare för radiatorerna, elektriker, väggar, golv, innertak och målning. Eftersom vi gjorde allt utom elen, badrummet och isoleringen själva så klarade vi oss nog med en budget på 350 000 för 86 kvm boarea.
 
~300k gäller väl bara innandömmet dvs stomme väggar och tak osv ingår ju inte.

dvs det är vad det kostar när tex Åtvidabergshus byggt våning 2 för ~700000...

Totalkostnad 1 miljon?

/ATW
 
kamilenski skrev:
Förstärkt med vad och hur?

Vad har ni isolerat med? Tjocklek? Kostnad?
Förstärkt så tillvida att det är 30cm mellan golvbjälkarna och kortlat samt hyvlat för att lättare skapa fallet i duschen. Hela övervåningen är krysskolvad samt fullisolerad i mellanbjälklag dvs ca 30cm. Taket ovanför hanbjälklaget är isolerat 50-60cm, lösull, snedtaket är isolerat med lösull ca 30cm. Alla takstolar var påspikade med extra regel för att kunna få plats med isolering, luftspalt osv. Priset för själva lösullen och sprutandet mm ingick i de 176´:- som vi betalat för allt mtrl till övervåningen.
 
Jag kollade för ett tag sen en massa om att bygga till en våning och jag har för mig att de priser jag hittade att folk angivit låg på allt mellan 400 000 och 1 400 000 beroende på standard och eget arbete. De flesta runt 800 000 har jag för mig.
 
Vi är uppe i: ca 240 000, då är det isolerat, gips uppsatt, badrumsgolv förstärkt, element installerat och vvs framdraget...
 
Ska just sätta igång med att inreda övervåningen som idag endast är som en råvind. Undrar om det finns någon som har en tidsplan som hållt? Räknar på förhand med att allt kommer att ta längre tid än planerat trots att jag till viss del får hjälp av relativt erfarna personer.
 
Jucismacker skrev:
Men inte för 300 000 va?
Låt oss säga så här:

Den Smålandsvillan var naken på ovanvåningen. 4 gavelfönster och en kupa.
Underlev ville ha ca 350000:- för isolering (250mm), el, vattenradiatorer, vatten och avlopp, ekonomi golv (Kärsch) tror så stavas det, billiga dörrar o karmar, enkla tapetter och plastat badrum utan porslin.

Vet inte om det var billigt eller ej. Min bekant ska göra det själv. Hoppet är att klara sig med 200-230". Får se hur det slutar.
 
@Jucismacker: Observera att många av de prisbilder du får i denna tråd avser inredning av en därför förberedd övervåning. Om jag tolkar din trådstart rätt så är du ute efter vad ett sk. taklyft skulle kunna kosta!?

Det är stor skillnad mellan att inreda en övervåning, och att bygga om ett enplanshus till 1.5-plan.
 
eran skrev:
@Jucismacker: Observera att många av de prisbilder du får i denna tråd avser inredning av en därför förberedd övervåning. Om jag tolkar din trådstart rätt så är du ute efter vad ett sk. taklyft skulle kunna kosta!?

Det är stor skillnad mellan att inreda en övervåning, och att bygga om ett enplanshus till 1.5-plan.
Nej, jag har frågat i tråden vad det kostar att INREDA övervåningen :D Men vi ska som du säger göra et taklyft. Dock inte till 1 ½ plans utan till tvåplans. MEn jag undrar vad det kan kosta att inreda övervåningen med 1 badrum, 3 sovrum och ett allrum :D
 
Jucismacker skrev:
Nej, jag har frågat i tråden vad det kostar att INREDA övervåningen :D Men vi ska som du säger göra et taklyft. Dock inte till 1 ½ plans utan till tvåplans. MEn jag undrar vad det kan kosta att inreda övervåningen med 1 badrum, 3 sovrum och ett allrum :D
OK, då är jag med...
 
Oj då!

Det har blivit tot fel! Visst är det skillnad mellan inreda/bygga till !

Mitt tidigare resonemang gäller inredning av förberedd öv. Att bygga till har jag ingen alls begrepp om.
Förlåt.
 
Säger inte husbyggare/snickare alltid ca 14 000/kvm
 
kamilenski skrev:
Oj då!

Det har blivit tot fel! Visst är det skillnad mellan inreda/bygga till !

Mitt tidigare resonemang gäller inredning av förberedd öv. Att bygga till har jag ingen alls begrepp om.
Förlåt.
Det är helt lugnt, nu vet jag ju vad det kostar oxå hihi:D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.