Hej
Jag undrar hur man på ett enkelt sätt kan fixa till en skåra i en massiv träskiva? Typ 5 mm bred, skivan är kanske 1 cm tjock. Finns det någon enkel teknik eller måste man ha någon dyr maskin? Måste verken bli snyggt eller speciellt rakt, ska bara dra en sladd där. Stämmjärn?
2lmo1p1.jpg
 
cirkelsåg eller överhandsfräs!
 
mha0221 skrev:
cirkelsåg eller överhandsfräs!
Jepp, med tillägget att även den billigast fräs klarar det (det är definitionen på va dman har fräs till), men en billig cirkelsåg skulle kunna vara besvärlig att göra det med.

--- Mats ---
 
En cirkelsåg har jag men det går inte att ändra "höjden" på sågen så jag antar att det inte funka då? Vill helst inte köra en ny fräs bara för en lite skåra men det var ju en sådan jag hade velat ha :D
 
kongo_lasse skrev:
En cirkelsåg har jag men det går inte att ändra "höjden" på sågen så jag antar att det inte funka då? Vill helst inte köra en ny fräs bara för en lite skåra men det var ju en sådan jag hade velat ha :D
Om du inte kan ändra höjden på din cirkelsåg, och upplever det som farligt att ha ett distansunderlag under, så är tråkigt nog det bästa du kan göra att köpa en fräs för jobbet. Köper du en Alpha tools kommer du undan nästan gratis och det går att göra, köper du en Festool och är rik, kommer du aldrig att ångra dig. Däremellan finns en hel serie alternativ. Jag började med en alpha tools fräs, och så länge det inte behöver bli rakt, eller man kan jobba med en fräs med lager på, är den ok.

--- Mats ---
 
Jag har aldrig sett en cirkelsåg som man inte kan justera sågdjupet på, oräknat bonnsågen ute i byn där farsan bor. Vad är det för såg du har?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.