Hej
skall bygga altan och fästa denna mot husväggens grund (betong) med hjälp av vinkeljärn (10*10*5) placerar bärlinan uppepå och bultar fast underfrån med franskträskruv. Känns bättre å fästa i grunden och inte i fasaden.
Detta kasnke är "over-kill".
Hur har ni gjort med infärstning mot hus ::) ? ::)
 
Vi ska också fästa med expander i grunden. Vi har i och för sig ett putsat lättbetonghus, så även om vi hade flyttat upp bärlinan till fasaden så får det bli expander. Varför ska du fästa den med vinkeljärn ??? Tycker du ska bulta på! Känns säkrare så ;)
 
om jag bultar fast bärlinan mot grunden så får jag bygga en trappa till altandörren. då denna sitter ovanför husets syll/golvbjälklag.
 
Kan du inte bulta bärlinan direkt i väggen utan att gå omvägen om vinkeljärnen??

Jag satte gängstänger i garageväggen och borrade hål i bärlinan som fästes mot garageväggen.

/Zeb
 
Den varianten har jag oxo haft frammer men jag vill inte ha 5 pelare längs väggen i carporten som skall bli under.
 
Hopp upp igen...

Ingen mer som vill berätta hur dom gjort :-/ ;)?
 
34*145 bultat med fransk skruv ca 110 mm in i panelen på ett trähus från -44. Golvbjälkar fästs med balkskor och kamskruv i bjälken. Stabilt.
 
Jag skulle använda balkskor för att fästa "ramen" i husgrunden. Hur balskorna fästes fatt beror ju på hur din grund ser ut.
Betong --- expanderbult
Träbjälklag --- franskskruv
 
Är det okej att fästa bärlinan i kantelementen eller det är bättre i panelen/väggen?
:)
 
Totte_S
sofia_k skrev:
Är det okej att fästa bärlinan i kantelementen eller det är bättre i panelen/väggen?
:)
Om man har kantelement bör man väl inte fästa alls i dem, de består väl till största delen av någon cellplast, eller har jag fel? ???

Fästa i panelen är väl kanske inte heller att rekommendera, särskilt inte om det är lite höjd på altanen. Man bör hitta regeln som panelen sitter spikad i och fästa bärlinan i denna. 22mm panel som skruvas igenom med 8-10mm fransk skruv lär riskera att spricka ganska lätt, särskilt eftersom man ofta fäster nära änden på panelen.
 
Totte_S skrev:
Om man har kantelement bör man väl inte fästa alls i dem, de består väl till största delen av någon cellplast, eller har jag fel?  ???
Då är det som jag själv misstänkte, att de i princip bara består av cellplast.
Det kanske blir till att gräva för plintar istället.. :( inte roligt..


 
Totte_S
sofia_k skrev:
Då är det som jag själv misstänkte, att de i princip bara består av cellplast.
Det kanske blir till att gräva för plintar istället.. :(  inte roligt..
Joho! Det är visst roligt att gräva för plintar. Min sambo gräver nya hål hela tiden som hon vill att jag fortsätter bygga ut pergolan i ;D
 
Ranchn skrev:
Jag skulle använda balkskor för att fästa "ramen" i husgrunden. Hur balskorna fästes fatt beror ju på hur din grund ser ut.
Betong --- expanderbult
Träbjälklag --- franskskruv
Så gjorde jag med, skippade bärlinan helt och hållet och satte balkskor för reglarna direkt på betongen i stället. satte ut två höjder med laser och så -smack ett kritsnöre emellan, sen var det bara att plantera ut grejjorna.......
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.